Page 1 of 2

Skillnad på dom gjutna grenrören.

Posted: 25 Jun 2012, 17:46
by zalsson
Vad är det för skillnad på SPA ni hade tidigare och detta ni har nu?
http://server.pure-pf.com/webshop/ppf_w ... 6d01eba96d

Sent from my MB525 using Tapatalk

Re: Skillnad på dom gjutna grenrören.

Posted: 25 Jun 2012, 18:22
by Bmwandreas
Olika tillverkare.

Re: Skillnad på dom gjutna grenrören.

Posted: 25 Jun 2012, 18:38
by zalsson
Något som är sämre bättre?
Flöde/effekt?

Re: Skillnad på dom gjutna grenrören.

Posted: 25 Jun 2012, 18:55
by jorgen
Inte samma utformning. Lite olika när. Det gäller
Uttag för wg mm

Re: Skillnad på dom gjutna grenrören.

Posted: 25 Jun 2012, 19:39
by Bmwandreas
Jag har kört 729 whp med en 3.2 liters M50 med en 6765. Så de flödar fint och de spricker inte.

Re: Skillnad på dom gjutna grenrören.

Posted: 25 Jun 2012, 20:09
by Rsjerry
Får ett sånt här plats i en e30?

Re: Skillnad på dom gjutna grenrören.

Posted: 25 Jun 2012, 20:19
by Bullen!
Bmwandreas wrote:Jag har kört 729 whp med en 3.2 liters M50 med en 6765. Så de flödar fint och de spricker inte.



med spa eller det ni har nu?

Re: Skillnad på dom gjutna grenrören.

Posted: 25 Jun 2012, 21:10
by Bäckis
De vi har nu.

Re: Skillnad på dom gjutna grenrören.

Posted: 25 Jun 2012, 22:21
by Bmwandreas
Rsjerry wrote:Får ett sånt här plats i en e30?


Turbon tar i framvagnsbalken.

Re: Re: Skillnad på dom gjutna grenrören.

Posted: 28 Jun 2012, 16:12
by zalsson
Bmwandreas wrote:Jag har kört 729 whp med en 3.2 liters M50 med en 6765. Så de flödar fint och de spricker inte.


Vad har man lyckats trycka dit för WG då? Tänkte det är väl anpassat för montage tex Precision 39mm. Med tanke för hålet till wastegaten.

Sent from my MB525 using Tapatalk

Re: Skillnad på dom gjutna grenrören.

Posted: 28 Jun 2012, 16:26
by jorgen
Jag körde med en precision 46mm. Portade grenröret max

Re: Skillnad på dom gjutna grenrören.

Posted: 04 Jul 2012, 22:55
by zalsson
jorgen wrote:Jag körde med en precision 46mm. Portade grenröret max


Ingen bild på detta?

Re: Skillnad på dom gjutna grenrören.

Posted: 05 Jul 2012, 11:06
by Sten
Vad är det som gör ett customgrenrör bättre än ett adapter eller ett gjutet?

Kan man få ett finare register/mer effekt eller varför bygger man sådana?
Har ju sett gjutna och adaptergrenrör med hög effekt.

Re: Skillnad på dom gjutna grenrören.

Posted: 05 Jul 2012, 13:12
by Bmwandreas
Väldigt bra fråga, jag hade gärna testat samma bil med gjutet vs ett byggt.

Re: Skillnad på dom gjutna grenrören.

Posted: 05 Jul 2012, 14:29
by Sten
Ja det hade ju varit det bästa.

Men vad är det man "siktar" på när man bygger custom,är det en specifik längd eller?
Ser ju inte ut som att rören behöver vara lika långa heller?
Eller är det för att få pulssplittat,men det får man ju iofs med adaptergrenrör?!

Kanske skulle vara en egen tråd detta då jag kan tänka mig att teorierna är många,men spelar det roll praktiskt så länge det är "vettigt" byggt?!

Re: Skillnad på dom gjutna grenrören.

Posted: 06 Jul 2012, 08:20
by jorgen
Sten wrote:Vad är det som gör ett customgrenrör bättre än ett adapter eller ett gjutet?

Kan man få ett finare register/mer effekt eller varför bygger man sådana?
Har ju sett gjutna och adaptergrenrör med hög effekt.


Tror nog att det inte går att gemföra flödesmässigt

Re: Skillnad på dom gjutna grenrören.

Posted: 06 Jul 2012, 11:10
by Sten
Menar du att inte avgaspulserna"hinner ut", jamenar det är ju "bara" en i taget.

Är absolut ingen expert på detta utan funderar bara,vissa får ju ut fint register och mycket effekt på "enklare" vis.

Iofs är ju ett customgrenrör ofta snyggt,men kan ju inte bara vara därför :wink: .
Är ju lite lika med insugsrören/plenum på M50B25,snyggt med custom men orginal funkar långt.