Page 1 of 1

M50b25 IV vs M50b25 V

Posted: 23 Jun 2012, 22:04
by Villee
Tjaa, ja undrar om man kan köra m50b25 med vanos, för har läst om att de strular mkt med vanosen när man turbokonvekterar.
Skulle vara bra att veta så man vet vilken motor man ska välja :D

Mvh Ville

Re: M50b25 IV vs M50b25 V

Posted: 24 Jun 2012, 02:32
by Joachim
Vanos är alltid bättre....! PPF mappar med vanos. Köp sprut från PPF, åk dit, mappa, kör bil!

Re: M50b25 IV vs M50b25 V

Posted: 24 Jun 2012, 12:52
by Villee
Joachim wrote:Vanos är alltid bättre....! PPF mappar med vanos. Köp sprut från PPF, åk dit, mappa, kör bil!


Okej, då blir det att ta vanosen då :D

Re: M50b25 IV vs M50b25 V

Posted: 24 Jun 2012, 13:13
by Daniel86
Ja du får tidigare ladd och finare register med vanos.

Dock får du sämre ventilfjädrar och kan inte varva lika mycket, dessutom rätt så svårt att skruva med själv. Är väl dem nackdelarna jag kan se.

Re: M50b25 IV vs M50b25 V

Posted: 24 Jun 2012, 17:32
by jorgen
Eller så tar du en kombo. Vanos på en icke vanos topp :)

Re: M50b25 IV vs M50b25 V

Posted: 24 Jun 2012, 19:49
by Villee
Daniel86 wrote:Ja du får tidigare ladd och finare register med vanos.

Dock får du sämre ventilfjädrar och kan inte varva lika mycket, dessutom rätt så svårt att skruva med själv. Är väl dem nackdelarna jag kan se.


Okej hur mycket kan man varva med vanosens ventilfjärdrar? kmr inte bli nått värsting bygge utan bara mellan 300-400 hk :D

Re: M50b25 IV vs M50b25 V

Posted: 24 Jun 2012, 20:14
by jorgen
Skulle inte varva mer än original dvs 6500. Det är hårdare fjädrar i en kulspetspenna...

Re: M50b25 IV vs M50b25 V

Posted: 24 Jun 2012, 20:50
by Villee
jorgen wrote:Skulle inte varva mer än original dvs 6500. Det är hårdare fjädrar i en kulspetspenna...


Okej men de blir ju lagom att varva så mkt :D

Re: M50b25 IV vs M50b25 V

Posted: 04 Nov 2012, 16:28
by dre racing@
kan man ta fjädrar från IV toppen att stoppa dit?

Re: M50b25 IV vs M50b25 V

Posted: 18 Dec 2012, 12:01
by load3d_
dre racing@ wrote:kan man ta fjädrar från IV toppen att stoppa dit?



Undrar samma sak! Måste man flytta över tryckare och retainers då eller?

Re: M50b25 IV vs M50b25 V

Posted: 25 Dec 2012, 14:57
by jackdaniels
dre racing@ wrote:kan man ta fjädrar från IV toppen att stoppa dit?


Tror, (observera "tror") att PPF säljer speciella retainers för IV fjädrar i V topp, och på så vis bör det också gå att andvända deras uppgraderade fjädrar (om det är inre, yttre eller bägge vet jag inte) i sin V topp. Som jag minns av vad jag läst iaf.. Vanos topp med uppgraderade fjädrar och högre varvstopp än orginal lär ju vara det optimala på en m50, om man pallar det bök som tillkommer.

Re: M50b25 IV vs M50b25 V

Posted: 01 Mar 2013, 13:22
by load3d_
Fick tag i båda brickorna och fjädrar från en skrotad Iv topp och sen fixade jag retainers från en s50b32 funkar kalas. Kör även med vanos tryckare å bryggor (lättare)

Re: M50b25 IV vs M50b25 V

Posted: 02 Mar 2013, 13:36
by mean_farmer
Varvade då 7000 i sommras med min m50b25 vanos =)

Sv: Re: M50b25 IV vs M50b25 V

Posted: 03 Mar 2013, 09:37
by johankihl
mean_farmer wrote:Varvade då 7000 i sommras med min m50b25 vanos =)


Då har du förmodligen haft ventilflyt om du kör med originalfjädrar.