J.Lundgren - Evo 3 TimeAttack
Posted: 19 Jun 2012, 11:13
Tjenare
Hela denna krocken började med ett missöde ute på dom svenska vägarna för 2år sen.
Råkade nudda ett litet räcke ute på motorvägen.
Med den körde jag mest o lekte runt i trakterna men körde även lite på Kinnekulle,Knutstorp och Mantorp.
Bilen har varit både 4wd och 2wd men nu kommer den enbart bli 4wd
Så de var bara till att börja riva ner bilen.
Det började ju självklart spåra ur direkt.
Blev till att beställa hem ett breddningskit som "som bara skulle" monteras'
För de blev ju mest plast skador på bilen.
Så eftersom kitet va i glasfiber och jag inte va så jättekunnig på de skickade jag iväg de till en kille som skulle kolla hur de passa....
Själva breddningskitet passa som en smeck men vid detta laget så va de kört för mig.
Tänkte vid denna tid punkten varför inte köra ALL IN och komma ut med något brutalt?!
Så blev till att snacka med glasfiberkille vad vi kunder göra åt saken.
Då kom vi fram till att allt skulle göras i glasfiber och plocka bort dom bakre dörrarna.
De blev till att börja gjuta direkt. Göra allt dubbelarbete som krävs med glasfiber gjutning.
Först formarna den grejorna man ska ha. Detta blev väldigt kostsamt och tog lite längre tid än vad jag trodde.
Bilen skulle ju va ute efter 1 år men de blev inte så.
Medans bilen stog på Eliteprojects så köpte jag mig en ny evo som jag tänkte ta motorn ifrån.
En 714whp Evo 3a. Tänkte att motor skulle sitta perfekt i min Race bil då jag hade org motorn kvar som skulle ner i den silvriga
Sagt o gjort org motorn åkte ner i den silvriga. Så stog jag där med en 714whp motor som jag börja känna att den inte riktigt passar till banracing.
Så jag sålde iväg den motorn och beställde en ny mycket värre motor
Såhär blev beställningen:
2,4l kit ifrån Brian Crower gott för 800-900 hk, med kolvar stakar och vev
Värstingtopp som är max portad
280kammar
1mm större ventiler
Precision Sp6266 bb
Precision 66mm wastegate.
Ja i de stora hela en riktigt brutal motor
Bilen började då bli färdig hos Eliteprojects
Här är några bilder därifrån
Bilen kom nu hem och all glasfiber är färdig
Det är ungefär här jag står idag.
Men nu ska de byggas flitigt så man kan dra ut den nästa år o piska lite.
Specen änsålänge är såhär
bottendel:
2,4l vev från Brian Crower
Stakar ifrån Brian Crower
Cp kolvar
Cosmetic toppa packning
Topp:
Maxportad och flödestestad
280 graders kammar
1mm större ventiler
Turbo/wastegate
Precision sp6266
Precision 66mm wastegate
Insug:
Hemma byggt med seperata spjäll
Växellåda:
Org med bortaggna synkringar
Ikeya sekventiellt spakställ
Kommer komma en dogboxlåda sen
Kaross:
Glasfiber kaross
Team dynamic race fälgar
Chassi/bromsar:
K-sport 356 flytande skivor fram och 8kolvs ok
K-sport 356 flytande skivor bak och 4kolvs ok
K-sport Super racing coilovers
Racefab länkarmar
Racefab bakvagn
Riktiga bussningar överallt.
Kommer uppdatera denna tråden så fort de händer något.
Ni får ha de bra så länge alla RACE fantaster
//Jim Lundgren
Hela denna krocken började med ett missöde ute på dom svenska vägarna för 2år sen.
Råkade nudda ett litet räcke ute på motorvägen.
Med den körde jag mest o lekte runt i trakterna men körde även lite på Kinnekulle,Knutstorp och Mantorp.
Bilen har varit både 4wd och 2wd men nu kommer den enbart bli 4wd
Så de var bara till att börja riva ner bilen.
Det började ju självklart spåra ur direkt.
Blev till att beställa hem ett breddningskit som "som bara skulle" monteras'
För de blev ju mest plast skador på bilen.
Så eftersom kitet va i glasfiber och jag inte va så jättekunnig på de skickade jag iväg de till en kille som skulle kolla hur de passa....
Själva breddningskitet passa som en smeck men vid detta laget så va de kört för mig.
Tänkte vid denna tid punkten varför inte köra ALL IN och komma ut med något brutalt?!
Så blev till att snacka med glasfiberkille vad vi kunder göra åt saken.
Då kom vi fram till att allt skulle göras i glasfiber och plocka bort dom bakre dörrarna.
De blev till att börja gjuta direkt. Göra allt dubbelarbete som krävs med glasfiber gjutning.
Först formarna den grejorna man ska ha. Detta blev väldigt kostsamt och tog lite längre tid än vad jag trodde.
Bilen skulle ju va ute efter 1 år men de blev inte så.
Medans bilen stog på Eliteprojects så köpte jag mig en ny evo som jag tänkte ta motorn ifrån.
En 714whp Evo 3a. Tänkte att motor skulle sitta perfekt i min Race bil då jag hade org motorn kvar som skulle ner i den silvriga
Sagt o gjort org motorn åkte ner i den silvriga. Så stog jag där med en 714whp motor som jag börja känna att den inte riktigt passar till banracing.
Så jag sålde iväg den motorn och beställde en ny mycket värre motor
Såhär blev beställningen:
2,4l kit ifrån Brian Crower gott för 800-900 hk, med kolvar stakar och vev
Värstingtopp som är max portad
280kammar
1mm större ventiler
Precision Sp6266 bb
Precision 66mm wastegate.
Ja i de stora hela en riktigt brutal motor
Bilen började då bli färdig hos Eliteprojects
Här är några bilder därifrån
Bilen kom nu hem och all glasfiber är färdig
Det är ungefär här jag står idag.
Men nu ska de byggas flitigt så man kan dra ut den nästa år o piska lite.
Specen änsålänge är såhär
bottendel:
2,4l vev från Brian Crower
Stakar ifrån Brian Crower
Cp kolvar
Cosmetic toppa packning
Topp:
Maxportad och flödestestad
280 graders kammar
1mm större ventiler
Turbo/wastegate
Precision sp6266
Precision 66mm wastegate
Insug:
Hemma byggt med seperata spjäll
Växellåda:
Org med bortaggna synkringar
Ikeya sekventiellt spakställ
Kommer komma en dogboxlåda sen
Kaross:
Glasfiber kaross
Team dynamic race fälgar
Chassi/bromsar:
K-sport 356 flytande skivor fram och 8kolvs ok
K-sport 356 flytande skivor bak och 4kolvs ok
K-sport Super racing coilovers
Racefab länkarmar
Racefab bakvagn
Riktiga bussningar överallt.
Kommer uppdatera denna tråden så fort de händer något.
Ni får ha de bra så länge alla RACE fantaster
//Jim Lundgren