Page 1 of 1

M5 e39

Posted: 11 Jun 2012, 08:12
by turbo_hunter
Söker lite bra o veta tips angående nämnda bil. alla saker man ska passa sig för samt vad man ska kolla som är dom vanligaste felen.

Re: M5 e39

Posted: 11 Jun 2012, 08:27
by Sten
Jag är också intresserad av info om denna,har för mig att årsmodeller före -00 har "mera" vanos bekymmer?!

Sen har jag för mig att jag läste här att dom bromsat 299hk på hjulen,det lät lite då BMW uppger 400 i motorn?!

Undrar vad en 540 e39 har på hjulen?

Ös på med info ni som vet mera.

Re: M5 e39

Posted: 11 Jun 2012, 10:49
by Dawe_A
Sten wrote:Jag är också intresserad av info om denna,har för mig att årsmodeller före -00 har "mera" vanos bekymmer?!

Sen har jag för mig att jag läste här att dom bromsat 299hk på hjulen,det lät lite då BMW uppger 400 i motorn?!

Undrar vad en 540 e39 har på hjulen?

Ös på med info ni som vet mera.
jag vet inte, men jag tror masen (bert ola här på ppf ) har bromsat en e39 m5 till 400whp någonting. Bäst är kanske om han svarar själ

Re: M5 e39

Posted: 11 Jun 2012, 16:57
by plato
svaga punkter är kopplingen! kolla verkligen så den inte slirar vid hård körning.

sen drar många som gått lite längre väldigt mkt olja. kanske inte jättelätt och kolla på plats dock.

Re: M5 e39

Posted: 11 Jun 2012, 20:52
by HD91
Finns upplagt lite info om M5 E39 på vår hemsida http://www.m5portal.com" onclick="window.open(this.href);return false;. Klicka E39 M5 på startsidan så kommer det upp menyer. Uppgraderingarna kring motorn beskrivs där (härrör huvudsakligen från BMWs internmaterial så det ska vara korrekt).
Kopplingen är som sagt ofta sliten. Även den uppgraderade varianten (som är den enda som säljs nu).
Att man får en bil som inte presterar fullt ut är inte alltför ovanligt har jag märkt när man talar med ägare/köpare. LMM och kamaxelgivare förbrukas regelbundet dessvärre. Sen har man den vanliga E39-rosten att kämpa mot (innanför tanklocket är bla klassisk).

Re: M5 e39

Posted: 12 Jun 2012, 15:15
by BmWkrille
Grannen har bromsat 388hk på bakhjulen i sin m5 e39 -99. Det enda som är gjort är klokt byggda grenrör då org lär inte flöda så jättebra.

Re: M5 e39

Posted: 12 Jun 2012, 15:48
by immy
BmWkrille wrote:Grannen har bromsat 388hk på bakhjulen i sin m5 e39 -99. Det enda som är gjort är klokt byggda grenrör då org lär inte flöda så jättebra.
Fina siffror finns dom grenrören att köpa någonstans?

Re: M5 e39

Posted: 12 Jun 2012, 15:54
by immy
jag har haft 2st M5 e39or ena en -99a drog i sig lite mer än 1liter olja per 100mil
Den jag har nu en -00a med nya cylinderfodren dra inte nå olja alls
Den jag har nu är även klart vassare, har en sträcka jag brukar testa på ca600m
-99an hade 202km/h på gps
-00an har 208km/h på gps

Re: M5 e39

Posted: 12 Jun 2012, 16:10
by BmWkrille
immy wrote:
BmWkrille wrote:Grannen har bromsat 388hk på bakhjulen i sin m5 e39 -99. Det enda som är gjort är klokt byggda grenrör då org lär inte flöda så jättebra.
Fina siffror finns dom grenrören att köpa någonstans?
han byggde dom själv :) finns lite info här http://motorforumgotland.se/viewtopic.php?f=1&t=1815" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: M5 e39

Posted: 13 Jun 2012, 08:47
by STRANGLED
Jag har en gammal 02:a som jag har planer på att sälja!