Lite frågor ang. förstabygge
Posted: 09 Jun 2012, 22:49
Hej!
Efter att ha kört omkring i diverse bilar har jag kommit fram till att det skulle vara kul att prova att bygga någonting ordentligt. Det som jag skulle vilja prova att bygga är en bil med runt 5-600hk (på e85). Jag har aldrig skruvat isär en bilmotor helt (har ju skruvat en del med bilar så tummen sitter kanske inte helt centrerat i handen iaf ). Har kört motorcykel så har skruvat en del med 2-taktare. Det jag undrar över är vilken motor jag bör välja att bygga på? Efter att ha läst runt en del så verkar det som att m30b35 eller m50b25 är de bästa alternativen. m30b35 är kanske att föredra för mig som är ovan att skruva då den har en äldre och simplare design med singelkam 12v osv eller är det bättre att köra på en M50? Då jag är studerande på högskola har jag heller inte så mycket pengar att röra mig med så kan jag inte köpa massa flashiga grejer i kartonger utan det blir lite av ett budgetbygge. Motorn är tänkt att hamna i en e36:a och då är frågan ifall en getrag 265 passar i den karossen utan allt för stora modifikationer, eller bör man köra på m50 och zf?
För att summera:
Är det någon ide att försöka sig på detta projekt eller är det att ta sig vatten över huvudet?
Vilket motoralternativ?
Passar getrag 265 i e36 och i så fall vad behöver man byta/bygga om (kardan växellådsfästen osv)?
Hälsningar
Oskar
Efter att ha kört omkring i diverse bilar har jag kommit fram till att det skulle vara kul att prova att bygga någonting ordentligt. Det som jag skulle vilja prova att bygga är en bil med runt 5-600hk (på e85). Jag har aldrig skruvat isär en bilmotor helt (har ju skruvat en del med bilar så tummen sitter kanske inte helt centrerat i handen iaf ). Har kört motorcykel så har skruvat en del med 2-taktare. Det jag undrar över är vilken motor jag bör välja att bygga på? Efter att ha läst runt en del så verkar det som att m30b35 eller m50b25 är de bästa alternativen. m30b35 är kanske att föredra för mig som är ovan att skruva då den har en äldre och simplare design med singelkam 12v osv eller är det bättre att köra på en M50? Då jag är studerande på högskola har jag heller inte så mycket pengar att röra mig med så kan jag inte köpa massa flashiga grejer i kartonger utan det blir lite av ett budgetbygge. Motorn är tänkt att hamna i en e36:a och då är frågan ifall en getrag 265 passar i den karossen utan allt för stora modifikationer, eller bör man köra på m50 och zf?
För att summera:
Är det någon ide att försöka sig på detta projekt eller är det att ta sig vatten över huvudet?
Vilket motoralternativ?
Passar getrag 265 i e36 och i så fall vad behöver man byta/bygga om (kardan växellådsfästen osv)?
Hälsningar
Oskar