Någon Suprakunnig???

Diskutera det som inte passar in i de övriga forumen.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
User avatar
RoDe
Posts: 3817
Joined: 29 Sep 2006, 18:18
Location: Sthlm

Någon Suprakunnig???

Post by RoDe »

Söker lite fakta om 2jzGte motorerna med vvti.

En motor med automatlåda som manuellkonverteras, måste man byta styrbox till en ifrån en manuell bil?

Original ECU på dessa motorer, har de startspärr?
The Lower Class
User avatar
Rsjerry
Posts: 1026
Joined: 10 Jun 2007, 11:25

Sv: Någon Suprakunnig???

Post by Rsjerry »

Peter Björck??
Jerry Albertsson
070-7463516
BMW 325 Banprojekt!
Sponsorer:
www.matsmarin.se
Momek 0524-12388 Motorarbeten
MKIV
Posts: 120
Joined: 24 May 2009, 09:46
Location: Östersund
Contact:

Re: Någon Suprakunnig???

Post by MKIV »

RoDe wrote:Söker lite fakta om 2jzGte motorerna med vvti.

En motor med automatlåda som manuellkonverteras, måste man byta styrbox till en ifrån en manuell bil?

Original ECU på dessa motorer, har de startspärr?
Styrboxen måste bytas.Tror de är startspärr på dom nyare.Jag har ingen på min -93.
1045Rwhp sommaren 2012.
User avatar
RoDe
Posts: 3817
Joined: 29 Sep 2006, 18:18
Location: Sthlm

Re: Någon Suprakunnig???

Post by RoDe »

MKIV wrote:
RoDe wrote:Söker lite fakta om 2jzGte motorerna med vvti.

En motor med automatlåda som manuellkonverteras, måste man byta styrbox till en ifrån en manuell bil?

Original ECU på dessa motorer, har de startspärr?
Styrboxen måste bytas.Tror de är startspärr på dom nyare.Jag har ingen på min -93.
Så det är ingen mening att få motorn och funka i en e30 om man inte har nyckel mm. med originalboxen.

Och dom äldre motorerna har ingen vvti så funkar inte att byta till en sån box.

Alternativet är alltså eftermarknadssprut och låsa vvti? Går detta?
The Lower Class
MKIV
Posts: 120
Joined: 24 May 2009, 09:46
Location: Östersund
Contact:

Re: Någon Suprakunnig???

Post by MKIV »

RoDe wrote:
MKIV wrote:
RoDe wrote:Söker lite fakta om 2jzGte motorerna med vvti.

En motor med automatlåda som manuellkonverteras, måste man byta styrbox till en ifrån en manuell bil?

Original ECU på dessa motorer, har de startspärr?
Styrboxen måste bytas.Tror de är startspärr på dom nyare.Jag har ingen på min -93.
Så det är ingen mening att få motorn och funka i en e30 om man inte har nyckel mm. med originalboxen.

Och dom äldre motorerna har ingen vvti så funkar inte att byta till en sån box.

Alternativet är alltså eftermarknadssprut och låsa vvti? Går detta?
Varför låsa vvti?Enklast är väl o köra typ map ecu?billigas om inte annars.Prata med superior imports dom har pillat mycke med vvti motorn.Boxen från dom äldre 2jz passar inte till dom nyare med vvti.
1045Rwhp sommaren 2012.
User avatar
RWHP
Posts: 997
Joined: 23 Apr 2009, 16:40
Location: Vendelsö

Re: Någon Suprakunnig???

Post by RWHP »

Du behöver nog bara bygla kontakten till automatlådan som lurar styrboxen att "P" är i. Men de är väl att föredra att ha en styrbox från en VVTi 6spd eller ett AEM sprut eller liknande som kan styra VVTi funktionen. Variable Valve Timing intelligence är ju Toyotas version av BMWs vanos och Hondas VTEC osv, så alla sprut som klarar att styra en sån funktion kommer funka till din motor.


1045whp Supra builder
Post Reply