Page 1 of 9
Så reggar du din bmw turbo, i sammarbete med SFRO edition.
Posted: 06 Jun 2012, 00:48
by Dawe_A
Anledningen till att man inte får regga en bmw med te.x M50turbo, är för att det inte sitter turbo på motorn org? Eller är det för att det inte sitter någon turbo i bilen original? , man har ju sett bmws reggade med volvo 4 turbo har jag för mig ?
men iallfall, det går alltså inte att regga bmwn med någon som helst turbomotor även om det är turbo standard på den spisen? Isåfall bordet det väl gå att regga en bmw med te.x M106 motorn och få den godkänd i pappren med utbytt motor och turbo ?
Jag utgår ifrån att detta inte går men det var en rolig tanke som jag inte löst genom sök funktionen eller google, vet att det fanns en lång o bra tråd om detta för ett tag sedan, tror bullen skapade den.. vet dock inte fall de va just detta som diskuterades.
Re: Snabbfråga ang registrering av bmw med utbytt motor.
Posted: 06 Jun 2012, 06:50
by Bullen!
Är det turbo på motorn original så går det regga. OM hk och Nm är inom ramarna för vad som är tillåtet. Så en rödmotor med lättrycksturbo funkar exempelvis om du åker 2,5+
Räkna på den procentuella skillnaden m30b35 vs m106 hk/Nm så vet du om det funkar.
Re: Snabbfråga ang registrering av bmw med utbytt motor.
Posted: 06 Jun 2012, 07:55
by ButterflyRacing
Bullen! wrote:Är det turbo på motorn original så går det regga. OM hk och Nm är inom ramarna för vad som är tillåtet. Så en rödmotor med lättrycksturbo funkar exempelvis om du åker 2,5+
Räkna på den procentuella skillnaden m30b35 vs m106 hk/Nm så vet du om det funkar.
Ja...precis.
Det ska vara en orginalmotor som inte är ändrad på något sätt.
Det är en fördel/förutsättning att du tar en bil utan katalysator och sätter i en annan orginalmotor med kat.
Så...som sagt... tex. en Volvo 940 lättrycksmotor funkar....
Sedan har jag för mej att årsmodellen ska vara -92 eller älder. Men lite osäker på det.
Det ska även gå att rega med etanlomotor, med eller utan turbo. Men dom regerna kan jag inte alls.
Sv: Snabbfråga ang registrering av bmw med utbytt motor.
Posted: 06 Jun 2012, 08:18
by Chrille D
Reggade inte André sin e30 med m20 och turbo?
Den vita som blev stulen tänkte jag på.
Var ett tag sen så har kanske blivit ändringar i regelboken sedan dess.
Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
Re: Sv: Snabbfråga ang registrering av bmw med utbytt motor
Posted: 06 Jun 2012, 09:41
by markus
Chrille D wrote:Reggade inte André sin e30 med m20 och turbo?
Den vita som blev stulen tänkte jag på.
Var ett tag sen så har kanske blivit ändringar i regelboken sedan dess.
Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
Stämmer men den var byggd som ombyggt fordon om jag inte minns galet.
Re: Snabbfråga ang registrering av bmw med utbytt motor.
Posted: 06 Jun 2012, 09:54
by Dawe_A
jag är helt säker på att vi skulle kunna regga våra bmws med turbo på något sätt .. känns som att alla får svaret "nej" och inte ens försöker. Och med " på något sätt" menar jag alltså med viss mygel kanske, slänga ur m50 turbon och stoppa i en bmw 6a med turbo, te.x M 106 då , det är väl inga varnsinniga ponnys i denna.
vad är max ökning hk/nm? är detta vid oförändrad drivlina/bromsar eller spelar det ingen roll vilka bromsar etc jag har på bilen?
Har läst lite om de olika e32 maskinerna nu, 2,4-3,2 - 3,4 L det ska fan inte vara omöjligt att regga bilen med någon utav dessa = M535 1986, 6cyl turbo.
M30b34, 3,4L 6 cyl = 150kw , 290 N·m
M106 3,4L 6cyl Turbo = 160kw , 304 N.m
detta är då e23 735 turbo motorn , efter du fått igenom han i bes kan du ju hur lätt som helst byta till 745 turbomotorn (m106) eftersom att de båda kommer med turbo org och ser likadana ut, ev slänga allt i väggen och sätta i en M30b35 med turbo ev, e34 B10 6 cyl med 265hk org.
Detta brorde fan gå? vet som sagt inte ramarna för effektökning i procent.
ska ringa upp bosse imorgon och prata lite med honom, en M106 är ju rätt lik M30 och alpina B10 till utseendet menar jag, "bl.a" bara man får bilen reggad med bmw 6a och turbo i pappren så tror jag man kan välja och vraka lite bäst man vill sedan, inom vissa ramar såklart..
Man ska väl även kunna regga bilen med eftermarknadssprut fall man kör E85 ?
Re: Snabbfråga ang registrering av bmw med utbytt motor.
Posted: 06 Jun 2012, 10:49
by Micke
Jag har reggat min 318 is med M42 turbo, lösningen är ombyggt fordon i kombination med E85 konvertering. Då kan dom tillåta 15 kW/100 kg tjänstevikt, förutsatt att det är ett rimligt och seriöst bygge.
M106 funkar tyvärr inte enbart med utbytt motor, då den inte finns i något utförande med katalysator. Enda sättet då är att göra som jag gjorde. Så vitt jag vet iallafall.
Re: Snabbfråga ang registrering av bmw med utbytt motor.
Posted: 06 Jun 2012, 15:51
by Basse
10% i vrid och 15% effekt ökning är tillåtet utan att byta bromsar, bakaxel osv..
Re: Snabbfråga ang registrering av bmw med utbytt motor.
Posted: 06 Jun 2012, 20:28
by Dawe_A
Micke wrote:Jag har reggat min 318 is med M42 turbo, lösningen är ombyggt fordon i kombination med E85 konvertering. Då kan dom tillåta 15 kW/100 kg tjänstevikt, förutsatt att det är ett rimligt och seriöst bygge.
M106 funkar tyvärr inte enbart med utbytt motor, då den inte finns i något utförande med katalysator. Enda sättet då är att göra som jag gjorde. Så vitt jag vet iallafall.
okej kanon, så isåfall skulle man kunna regga bilen med en s38 turbo med 0.1bars laddtryck , med riktigt feta bromsar, bakaxel, bromssystem ja.. allt som behövs för "ombygt fordon"
bara man etanolkonverterar den samtidigt?
behöver man inte visa upp bänkpapper på bilen vid te.x reggbesiktning, eller till och med hoss bosse bildoktor på sfro bes?
fall 15kw / 100kg tjänstevikt gäller om man reggar med E85, så är det ju i mitt fall lite över 225kw jag får öka effekten med? isåfall blir det ju 306hk + 204 som är org dvs max: 510hk med turbo, katmotor, E85 konvertering och all spec som går under "ombygt fordon"
(motor, låda, drivlina och hela bromssystemet) men det låter mycket? om det nu inte är så att 225kw är max effekt, men det kan det väl inte vara för isåfall kan jag ju inte ens regga med en standard s38... eller blir det automatiskt "nedreglerat" när man blandar in en turbo som egentligen inte skall sitta där kanske...
Edit , du menar inte 15hk / 100kh tjänstevikt?
himla svårtolkat allting, skickade dig precis ett PM samt beställde precis sfros nya handbok. =)
Re: Snabbfråga ang registrering av bmw med utbytt motor.
Posted: 06 Jun 2012, 20:38
by jorgen
Dawe_A wrote:Micke wrote:Jag har reggat min 318 is med M42 turbo, lösningen är ombyggt fordon i kombination med E85 konvertering. Då kan dom tillåta 15 kW/100 kg tjänstevikt, förutsatt att det är ett rimligt och seriöst bygge.
M106 funkar tyvärr inte enbart med utbytt motor, då den inte finns i något utförande med katalysator. Enda sättet då är att göra som jag gjorde. Så vitt jag vet iallafall.
okej kanon, så isåfall skulle man kunna regga bilen med en s38 turbo med 0.1bars laddtryck , med riktigt feta bromsar, bakaxel, bromssystem ja.. allt som behövs för "ombygt fordon"
bara man etanolkonverterar den samtidigt?
behöver man inte visa upp bänkpapper på bilen vid te.x reggbesiktning, eller till och med hoss bosse bildoktor på sfro bes?
fall 15kw / 100kg tjänstevikt gäller, så är det ju i mitt fall lite över 225kw jag får öka effekten med? isåfall blir det ju 306hk + 204 som är org dvs max: 510hk med turbo, katmotor, E85 konvertering och all spec som går under "ombygt fordon".. men det låter mycket? om det nu inte är så att 225kw är max effekt, men det kan det väl inte vara för isåfall kan jag ju inte ens regga med en s38.
himla svårtolkat allting, beställde precis sfros nya handbok. =)
allt ska verka rimligt så att försöka regga en s38 som laddar 0,1 bar kan du nog glömma. den boken köpte jag o du hittar inte mycket nyttigt när det gäller just din fråga i den
Re: Snabbfråga ang registrering av bmw med utbytt motor.
Posted: 06 Jun 2012, 21:28
by Dawe_A
jorgen wrote:Dawe_A wrote:Micke wrote:Jag har reggat min 318 is med M42 turbo, lösningen är ombyggt fordon i kombination med E85 konvertering. Då kan dom tillåta 15 kW/100 kg tjänstevikt, förutsatt att det är ett rimligt och seriöst bygge.
M106 funkar tyvärr inte enbart med utbytt motor, då den inte finns i något utförande med katalysator. Enda sättet då är att göra som jag gjorde. Så vitt jag vet iallafall.
okej kanon, så isåfall skulle man kunna regga bilen med en s38 turbo med 0.1bars laddtryck , med riktigt feta bromsar, bakaxel, bromssystem ja.. allt som behövs för "ombygt fordon"
bara man etanolkonverterar den samtidigt?
behöver man inte visa upp bänkpapper på bilen vid te.x reggbesiktning, eller till och med hoss bosse bildoktor på sfro bes?
fall 15kw / 100kg tjänstevikt gäller, så är det ju i mitt fall lite över 225kw jag får öka effekten med? isåfall blir det ju 306hk + 204 som är org dvs max: 510hk med turbo, katmotor, E85 konvertering och all spec som går under "ombygt fordon".. men det låter mycket? om det nu inte är så att 225kw är max effekt, men det kan det väl inte vara för isåfall kan jag ju inte ens regga med en s38.
himla svårtolkat allting, beställde precis sfros nya handbok. =)
allt ska verka rimligt så att försöka regga en s38 som laddar 0,1 bar kan du nog glömma. den boken köpte jag o du hittar inte mycket nyttigt när det gäller just din fråga i den
Jo det var bara ett överdrivet exempel, det är alltså lite människorna på sfro som är lagboken kan man säga då alltså, ser allting bra ut och allting för ombygt fordon är uppfyllt så kanske det inte gör något fall det felar på några hk eller så, men det är sfro som sköter hela besiktningsbiten? alltså med både utbytt motor och E85? eller kan man likförbannat bli nekad i reggbesiktningen sedan på SBP även om allt som står i pappret och är godkänt sitter i bilen?
ifall det nu är 15KW / 100kr tjänstevikt så skulle man ju faktiskt kunna ha en s38 med liten turbo och rätt högt ladd ändå? och det blir det ju inte helt orimligt trots allt, eftersom att det är 510hk som gäller? Men antar att det är 15hk / 100kg som gäller.. alltså max 429hk för min bil som ombyggt fordon, org vikt och E85 reggning ?
Ett bullerprov och en vägning behöver man också har jag för mig.
Om vi blir lite mer realistiska så bör jag ju kunna regga min bil med en m30b35 eller m50b25 med 1 bars laddtryck på en liten KKK27 eller något i den stilen, med E85. Om det vore såhär lätt så är det ju konstigt att inte alla reggar bilarna, antingen så finns det någon hållhake någonstans eller så är det bara "ingen" som orkat testa..
Våra bilar skulle ju inte bara bli lagliga på gatan utan även få mycket fler potenta köpare och högre värde på begagnat marknaden.
Re: Snabbfråga ang registrering av bmw med utbytt motor.
Posted: 06 Jun 2012, 21:45
by flp
Ett problem i ditt tänk är att de är 15kw/100kg TOTALT. inte att du får öka effekten med 15kw/100kg utöver grundeffekten.
MVH Micke
Re: Snabbfråga ang registrering av bmw med utbytt motor.
Posted: 06 Jun 2012, 22:12
by Dawe_A
flp wrote:Ett problem i ditt tänk är att de är 15kw/100kg TOTALT. inte att du får öka effekten med 15kw/100kg utöver grundeffekten.
MVH Micke
tack, då var det som jag misstänkte lite högre upp i tråden då, ungefär 306hk som gäller då, då funkar det ju med te.x M30b35 , M50B25 ev m54b30 med liten snurra då.
fall det är såhär "lätt" så borde fler göra det tycker man, man har ju alltid hört att det är så synd att det inte går att regga. . Får se fall det reds ut lite frågetecken imorgon när jag pratat med sfro. =)
Re: Snabbfråga ang registrering av bmw med utbytt motor.
Posted: 06 Jun 2012, 22:37
by Micke
Det är som sagt 15 kW/100 kg totalt. Dom motorerna du listade borde vara ok, med viss reservation för M54B30 då den har hyfsat hög grundeffekt. S38 med snurra kan du glömma...Men allt sånt ska du ta med den SFRO besiktningsman som du tänkt anlita för SFRO besiktningen. Turbon du tänkt använda ska vara rimlig, dvs du kan inte komma med en HX50 och sen säga att du har max 300 hk. Hela bromssystemet samt hela drivlinan måste bytas till kraftigare varianter för att kunna klassas in som ombyggt fordon.
När det gäller E85 konverteringen så är den biten enkel, du behöver intyg på att slangarna tål E85, bilen ska klara avgaskraven för en katalysatormotor samt effektintyg från bromsbänk (dynapack tex).
Man kan säga att SFRO-mannen skriver ihop ett sorts intyg på vilka delar som är utbytta på bilen och intygar att den funkar på ett trafiksäkert sätt, men det slutgiltiga ordet har alltid besiktningsingenjören på SBP. Jag vet dock inte i praktiken om nån har blivit nekad på SBP när dom fått ok hos SFRO. Det skulle dock inte förvåna mig, det är ju trots allt SBP vi har att göra med
Re: Snabbfråga ang registrering av bmw med utbytt motor.
Posted: 06 Jun 2012, 22:55
by Dawe_A
Micke wrote:Det är som sagt 15 kW/100 kg totalt. Dom motorerna du listade borde vara ok, med viss reservation för M54B30 då den har hyfsat hög grundeffekt. S38 med snurra kan du glömma...Men allt sånt ska du ta med den SFRO besiktningsman som du tänkt anlita för SFRO besiktningen. Turbon du tänkt använda ska vara rimlig, dvs du kan inte komma med en HX50 och sen säga att du har max 300 hk. Hela bromssystemet samt hela drivlinan måste bytas till kraftigare varianter för att kunna klassas in som ombyggt fordon.
När det gäller E85 konverteringen så är den biten enkel, du behöver intyg på att slangarna tål E85, bilen ska klara avgaskraven för en katalysatormotor samt effektintyg från bromsbänk (dynapack tex).
Man kan säga att SFRO-mannen skriver ihop ett sorts intyg på vilka delar som är utbytta på bilen och intygar att den funkar på ett trafiksäkert sätt, men det slutgiltiga ordet har alltid besiktningsingenjören på SBP. Jag vet dock inte i praktiken om nån har blivit nekad på SBP när dom fått ok hos SFRO. Det skulle dock inte förvåna mig, det är ju trots allt SBP vi har att göra med
tack för det =)
Det enda jag inte har riktigt koll på är väl bromssystemet och "drivlinan".
te.x M5 ok och skivor lär ju funka runt om..men med hela bromssystemet så menar du förmodligen hela också.. alltså större huvudbromscylinder, tryckregulator och tryckreservoar(bomb?) och nya bromsrör ? handbromsen utgår jag ifrån att ingen bryr sig om.
Drivlinan, M30b35 med låda och kardan lär funka, bakvagnen... måste jag byta HELA bakvagnen även om det är väldigt överdimensionerade grejor original på 535 ?
bullerprov måste man ha med sig till regbesiktningen då, samt papper på hur mycket bilen väger ? Har för mig att polaren sa att han var tvungen att fixa detta efter vi varit och fått OK hos SFRO med hans bil.
nu har man lite mer kött på benen =)
Re: Snabbfråga ang registrering av bmw med utbytt motor.
Posted: 06 Jun 2012, 23:33
by Sjögren Racing
Får man regga bilar som ombyggt fordon även på helbilsgodkända bilar?
Re: Snabbfråga ang registrering av bmw med utbytt motor.
Posted: 07 Jun 2012, 13:25
by Micke
Sjögren Racing wrote:Får man regga bilar som ombyggt fordon även på helbilsgodkända bilar?
Japp.