Enkla fysikk lovar sier at kraft er lik motkraft, F=m*a jag bare undrar om det er endast for og slippa varmegang.
det endaste man uppnar rent teoretisk er at kreftene spres over et storre areal, men kraften okas inte, man kan inte uppna storre kraft en man far inn pa bremseklossen.
en kand fysikk lov sier friksjonskrefter=normalkraft * friskjonskofisient.
Det samma undrar jag pa nar det kommer til hjul, si en bil veier 1200kg, tyngekraten vil trekke paa bilen med ca. 12kN och bakken vil pressa pa bilen med lika stor kraft (normal kraft) Denn kraften endres ikke om man har storre areal mot veien, man fordeler bare kreftene.
igjen jag kan inte forsta at det hjelper, jag ser klart fordelen med at man slipper varmegang i bremser, och det vil klart pavirke effekten.
tilbake til hjulene, det er gummikvaliteten mot underlaget som skaper friksjonskofisenten och normalkraften er lik om man har 155dekk eller 325dekk.
Til en annen intresant fraga, man kan laase hjulen med de fleste bromser, da bor det vel vare dekkene som burde avgjort om man fikk gokjent en bil eller ei, jag har ingen aning, men med tanke paa enkla fysiske lovar bor det vare saa, dej kan ej brytas
Stora bromsar.
Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren
Re: Stora bromsar.
Däcken bestämmer ju det högsta bromsvärdet som noteras, helt rätt. Men när man testar bromsar man tills det börjar låsa/man får en vis procentuell "slip" på ena hjulet och jämför då med hur mycket det andra hjulet bromsar 
Låser höger hjul på 1.5kN så stannar mätaren, har vänster bar kommit upp till 1.0kN så har du ett tydligt bomsfel. Låser båda samtidigt oavsett uppnått värde så är allt bra

Låser höger hjul på 1.5kN så stannar mätaren, har vänster bar kommit upp till 1.0kN så har du ett tydligt bomsfel. Låser båda samtidigt oavsett uppnått värde så är allt bra

Re: Stora bromsar.
Netopp, hjulen låser da ve 1.5 KN, det hjelper inte med 8 kolvars caliper, det låser ved 1,5KN så jag undrar om det er flere fordeler enn mindre varme.
kraften kommer ju från broms servo, har man stora bromser vil ju kraften vara den samma, den bare førdeler sig over ett større areal..
kraften kommer ju från broms servo, har man stora bromser vil ju kraften vara den samma, den bare førdeler sig over ett større areal..
Køper gjerna en vass motor for e30
Re: Stora bromsar.
Vitsen är väl att det blir lättare att bromsa hårt utan att låsa hjulet?
Snurra ett bakdäck på en cykel eller nåt så är det ju lättare att bromsa in utan att låsa fast om du tar i däcket längst ut än om du tar tag i drevet
Eller missförstod jag totalt?
Snurra ett bakdäck på en cykel eller nåt så är det ju lättare att bromsa in utan att låsa fast om du tar i däcket längst ut än om du tar tag i drevet
Eller missförstod jag totalt?

V8
Stora bromsar.
Hvis du går på bremsen "pent og progressivt" er det ikke sikkert det låser med orginal bremser. Ihvertfall ikke med litt sticky tires..
Så kommer det jo inn faktoren med fordeling foran - bak, mange biler har mye å hente der. Testet litt brems på min her om dagen, og det låser foran veldig tidlig uten at jeg føler det bremser veldig bra. Prøvde så å bare dra i brekket uten at det ga merkbar brems. Prøvde så begge deler og plutselg hang jeg i beltet og merket at fram og Bakaksel var på slipp grensen, sykt mye bedre følelse og bremseeffekt.
En annen ting er jo posjoneringen, med stabile kalipere og slanger er følelsen bedre og man finner lettere max brems før lås.. og jevnere trykk på klossen gir jevnere slitasje og levetid.
Varmen er definitivt største forskjellen. Men trenger ikke 12-pot kalipere for det
Snakker man med PeanSweden skjønner man at "Thermiske egenskaper" er ett ord han er glad i, og det er sikkert en grunn til det..
Så kommer det jo inn faktoren med fordeling foran - bak, mange biler har mye å hente der. Testet litt brems på min her om dagen, og det låser foran veldig tidlig uten at jeg føler det bremser veldig bra. Prøvde så å bare dra i brekket uten at det ga merkbar brems. Prøvde så begge deler og plutselg hang jeg i beltet og merket at fram og Bakaksel var på slipp grensen, sykt mye bedre følelse og bremseeffekt.
En annen ting er jo posjoneringen, med stabile kalipere og slanger er følelsen bedre og man finner lettere max brems før lås.. og jevnere trykk på klossen gir jevnere slitasje og levetid.
Varmen er definitivt største forskjellen. Men trenger ikke 12-pot kalipere for det

Snakker man med PeanSweden skjønner man at "Thermiske egenskaper" er ett ord han er glad i, og det er sikkert en grunn til det..
-Bård_Jørgensen-
-Norge-
+47-908 80 757
-Norge-
+47-908 80 757
Re: Stora bromsar.
du mener at man får kraft langre från navet? forstår tanken, men om friksjonen från bromsene overgår kraften som trengs for och låset hjulet spellar det vel ingen rolle hvor kraften er i forhold til navet? klarer inte forstå at man kan bromse hårdare uten och låse hjulet med større bromser, om hjulet låser ved en broms kraft på 1.5KN spiller det vel ingen rolle om man har store eller små bromsar, 1.5KN er ju 1,5KN.St3v3 wrote:Vitsen är väl att det blir lättare att bromsa hårt utan att låsa hjulet?
Snurra ett bakdäck på en cykel eller nåt så är det ju lättare att bromsa in utan att låsa fast om du tar i däcket längst ut än om du tar tag i drevet
Eller missförstod jag totalt?
man kan ochså begynne och se på kolven i hoved sylinder: si den er 100mm och kolv i kaliper er 40mm om man øker kolv i kaliper til 60mm da vil jo noe skje med kraften, då måste man faktisk putta mer kraft på pedalen om jag tenkar rett.
grunnen til at jag plukker opp diskusjonen er at jag vil vita hur mycket jag kan innen jag åkar och handlar giga bromser.
Køper gjerna en vass motor for e30
Stora bromsar.
Här tas ämnet upp:
http://www.physicsforums.com/showthread.php?t=261308" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.physicsforums.com/showthread.php?t=261308" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Stora bromsar.
Jag fattar inte vad du snackar om.
Däcken bestämmer max bromskraft.
Man vill ha breda och bra däck.
Större cylinderarea i bromsarna ger mer broms på samma pedaltryck.
Kraften kommer från ditt ben, servo hjälper bara till.
Däcken bestämmer max bromskraft.
Man vill ha breda och bra däck.
Större cylinderarea i bromsarna ger mer broms på samma pedaltryck.
Kraften kommer från ditt ben, servo hjälper bara till.
M50B28 Vanos, 1.7bar, 572whp/680nm
11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm
10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm
11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm
10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm