Page 1 of 1
745 kolvar i m30
Posted: 21 Nov 2005, 09:09
by Ecke
Passar de bolt on? Om inte vad skall göras? eller passar dom inte alls?
Re: 745 kolvar i m30
Posted: 21 Nov 2005, 09:17
by camata
Ecke wrote:Passar de bolt on? Om inte vad skall göras? eller passar dom inte alls?
De passar bolt-on FÖRUTSATT att du har kolvarna från 3,4l-versionen av M102:an (M102B35), som har 92mm i borr (för du ska väl använda ett M30B34/35-block??). Annars blir det ett jävla leak-down! =)
Det skiljer tre mm på borren mellan M102B32 och M30B34/35
Posted: 21 Nov 2005, 09:17
by camata
Sen är det ju valfritt att fixa lite djupare ventilurtag...
Posted: 21 Nov 2005, 11:25
by Ecke
okej tack tack.. jo det är en 3,5 :a ingen som har nå sådana kolvar?
Mvh/Ecke..
Posted: 21 Nov 2005, 14:53
by Love
Om du inte siktar på att plocka ut mer än ca:500hk så kan ju Dalhems Mahle kolvar vara ett alternativ.
Har du kat.toppen så får du ca:8,0 i komp.med dom kolvarna.
Posted: 21 Nov 2005, 16:44
by Ecke
Vet du va de ska va för komphöhjd då ja har inte fått motorn än så ja har inte mätat nå.
Posted: 21 Nov 2005, 17:18
by ragge_c
Love wrote:Om du inte siktar på att plocka ut mer än ca:500hk så kan ju Dalhems Mahle kolvar vara ett alternativ.
Har du kat.toppen så får du ca:8,0 i komp.med dom kolvarna.
är det 3,5 toppen du syftar å då?
hur blir det med 3,4 toppen?
det som skiljer dom åt är ventilerna ?
Posted: 21 Nov 2005, 18:37
by camata
ragge_c wrote:Love wrote:Om du inte siktar på att plocka ut mer än ca:500hk så kan ju Dalhems Mahle kolvar vara ett alternativ.
Har du kat.toppen så får du ca:8,0 i komp.med dom kolvarna.
är det 3,5 toppen du syftar å då?
hur blir det med 3,4 toppen?
det som skiljer dom åt är ventilerna ?
M30B35:an har större insugsventil, men avgasventilerna är ej heller identiska. (kompatibiliteten får du fråga någon annan om)
Det som även skiljer dem åt är förbränningsrummets volym.
Posted: 21 Nov 2005, 21:51
by Love
Komphöjden på Dahlhemmarna är 39,6mm,vad orginal är vet jag inte.
Kat.toppen passar på B34.
Komp med "icke kat.toppen"dvs.B34 toppen tror jag blev ca:8,5 eller lite mer.
Söker man på "745 kolvar" på autopower så står det någonstans där om volym i förbr.rum och komp. på B34/B35
Posted: 22 Nov 2005, 18:00
by Perra
alltså är de samma kolvar i b34 som där är i b35 orginal? bara toppen som skiljer?
Posted: 22 Nov 2005, 18:04
by camata
Perra wrote:alltså är de samma kolvar i b34 som där är i b35 orginal? bara toppen som skiljer?
Näääh, inte samma men de passar emellan varandra.
Någon av dem ska ha något tunnare kolvtak.
Posted: 23 Nov 2005, 22:03
by Ecke
ragge_c wrote:Love wrote:Om du inte siktar på att plocka ut mer än ca:500hk så kan ju Dalhems Mahle kolvar vara ett alternativ.
Har du kat.toppen så får du ca:8,0 i komp.med dom kolvarna.
är det 3,5 toppen du syftar å då?
hur blir det med 3,4 toppen?
det som skiljer dom åt är ventilerna ?
Så om ja har kat toppen å dalhemmarna då får ja 8,0 o komp Ja behöver inte ta ur förb. rummen något? nå mer tips som kan vara bra att göra.
Posted: 24 Nov 2005, 09:29
by Love
[/quote]
Så om ja har kat toppen å dalhemmarna då får ja 8,0 o komp Ja behöver inte ta ur förb. rummen något? nå mer tips som kan vara bra att göra.[/quote]
Nä förbr.rummen behöver du inte ta ur.
Du kan behöva ventilurtag i kolvarna om du byter till nå'n kamm med värre lyft.
Posted: 24 Nov 2005, 17:11
by Ecke
hmm va ha orginal kamen för lyft hade tänkt införskaffa en enem kam är det nå skillnad på lyften eller e de ba andra öppningstider har bara hört att den ska vara duglig att åka med