BMW M3 e46 Vs BMW 335
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
BMW M3 e46 Vs BMW 335
Att köpa en svensk fin M3 e46 av senare årsmodell och med ganska få mil är nåt jag kikar lite åt. Utbudet är inte så värst stort då det är mycket import, lite längre mil eller helt enkelt andra anledningar till att de inte tilltalar. Utrustning, färg, skick osv.
Jag har därför även kikat åt (men ej provkört än) BMW 335.
M-bil är ju alltid en M-bil. Det är en härlig maskin även om 335 med lite programvara kan torka av en sådan längs landsvägen. Det är inte vilken som kör ifrån den andra som är så intressant. Jag tänker mest på vad som är ett bra köp. Vad man kommer bli mest nöjd med. Kanske någon har ägt båda? Eller iaf antingen en m3 eller en 335.
Inköpspriserna för en nyare e46 m3 kan ju jämföras med en 335 beroende på utrustning osv. Så där kan de va relativt jämnställda. Föräkring är högst individuellt så det får jag kolla upp själv.
Om jag säger så här: jag tror att jag helst vill ha en m3, gärna smg2 då jag blev helt såld på det efter provkörning. Speciellt på att driveläget kunde ställas väldigt soft för jag glider mer än jag gasar dock är det säkert ytterligare en sak som kan strula och kosta. Men jag hade gärna haft smg..
Men är 335 ett bättre köp? Det lär ju oxå va en populär modell och ha en relativt stadig värdeminskning. Kommer jag bli gladare av att åka 335 om dagarna helt enkelt
Hur hade DU valt? Vilka punkter hade DU lyft fram som väger så tungt att det avgör bmw m3 vs bmw 335 för DIG? Motivera gärna.
Jag har därför även kikat åt (men ej provkört än) BMW 335.
M-bil är ju alltid en M-bil. Det är en härlig maskin även om 335 med lite programvara kan torka av en sådan längs landsvägen. Det är inte vilken som kör ifrån den andra som är så intressant. Jag tänker mest på vad som är ett bra köp. Vad man kommer bli mest nöjd med. Kanske någon har ägt båda? Eller iaf antingen en m3 eller en 335.
Inköpspriserna för en nyare e46 m3 kan ju jämföras med en 335 beroende på utrustning osv. Så där kan de va relativt jämnställda. Föräkring är högst individuellt så det får jag kolla upp själv.
Om jag säger så här: jag tror att jag helst vill ha en m3, gärna smg2 då jag blev helt såld på det efter provkörning. Speciellt på att driveläget kunde ställas väldigt soft för jag glider mer än jag gasar dock är det säkert ytterligare en sak som kan strula och kosta. Men jag hade gärna haft smg..
Men är 335 ett bättre köp? Det lär ju oxå va en populär modell och ha en relativt stadig värdeminskning. Kommer jag bli gladare av att åka 335 om dagarna helt enkelt
Hur hade DU valt? Vilka punkter hade DU lyft fram som väger så tungt att det avgör bmw m3 vs bmw 335 för DIG? Motivera gärna.
Re: BMW M3 e46 Vs BMW 335
Har haft M3 smg2 och har två vänner som åker 335i så det har blivit många mil bakom ratten även där.
M3an är helt annan körglädje i. Känns klart mindre, busigare, hetsigare mm. Dock är motorn i en 335 med lite mods helt underbar med en enorm kraft ändå från botten.
Är de en bil som ska brukas till vardags hade ja valt 335i med lite mods, men ska du ha en bil där du åker småvägar en sommarkväll med ett leende på läpparna så utan tvekan M3 med den underbara smg lådan!
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
M3an är helt annan körglädje i. Känns klart mindre, busigare, hetsigare mm. Dock är motorn i en 335 med lite mods helt underbar med en enorm kraft ändå från botten.
Är de en bil som ska brukas till vardags hade ja valt 335i med lite mods, men ska du ha en bil där du åker småvägar en sommarkväll med ett leende på läpparna så utan tvekan M3 med den underbara smg lådan!
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
335 coupe med autlåda hade jag köpt,(för jag e lat, palla växla i bruksbil)
Frågan är bara om autlådan håller för programvar och lite andra mods, man "måste" ju bara ha 450-500hk i en sådan om man köper=)
335 helt enkelt för den är och ser modernare ut.
Är lite inne på samma spår som dig, men bägge bilarna är lite för dyra för mig fortfarande känner jag, hade kunnat tänka mig en billig e46 m3 smg från Uk, (bryr mig inte om att sitta på andra sidan o köra)
=)
Frågan är bara om autlådan håller för programvar och lite andra mods, man "måste" ju bara ha 450-500hk i en sådan om man köper=)
335 helt enkelt för den är och ser modernare ut.
Är lite inne på samma spår som dig, men bägge bilarna är lite för dyra för mig fortfarande känner jag, hade kunnat tänka mig en billig e46 m3 smg från Uk, (bryr mig inte om att sitta på andra sidan o köra)
=)
Michael Grönberg
Helsingborg
0704880404
M3 3,2 coupé
Helsingborg
0704880404
M3 3,2 coupé
Sv: BMW M3 e46 Vs BMW 335
M3 kommer hålla värdet bättre. Så har det alltid varit. Jämför en m3e36 mot 328 el330. E36 håller värdet bättre.
Hittar man en fin m3 med vettiga mil tror jag inte man tappar allt för mkt i värde.
Trodde du var helt anti smg? Stämmer att det är en sak till som kan strula. Men det ger mer för upplevelsen (vänta tills du testat smg3 i m5) än vanligt växlad.
M3 e46 kompressor är det helt uteslutet? Helt ok drag för rimliga pengar.
Hittar man en fin m3 med vettiga mil tror jag inte man tappar allt för mkt i värde.
Trodde du var helt anti smg? Stämmer att det är en sak till som kan strula. Men det ger mer för upplevelsen (vänta tills du testat smg3 i m5) än vanligt växlad.
M3 e46 kompressor är det helt uteslutet? Helt ok drag för rimliga pengar.
/Henrik
M3 tror jag mest på jag oxå. Men största anledningen är inte spekulationen om värdet utan att jag hellre vill ha en sådan helt enkelt. Men kan inte låta bli att iaf kika åt 335 oxå.
Smg är jag motståndare till av den anledningen att manuell låda aldrig lär sluta fungera. Och att det finns dålig kunskap om smg. Så fort någon haft problem så har det blivit dyra felsökningar på bmw och sen slutar det med att flera stora komponentet byts.
Men jag gillar det. Drive i långsammaste läget va trevlgt. Och har man bråttom så kan man välja det snabbare. Men om jag bestämmer mig för m3 så kommer jag stycka ner valet till smg eller inte smg. Jag vill verkligen ha det men frågan är om jag vågar. Antagligen får bästa exemplaret avgöra som vanligt.
Jag ska inte trimma, det är till för hobbybilar. En 335 kunde fått en programvara för att det är enkelt iofs. Men inte mer. M3an ska isf bli en bruksbil med det lilla extra som körs alla dagar.
Smg är jag motståndare till av den anledningen att manuell låda aldrig lär sluta fungera. Och att det finns dålig kunskap om smg. Så fort någon haft problem så har det blivit dyra felsökningar på bmw och sen slutar det med att flera stora komponentet byts.
Men jag gillar det. Drive i långsammaste läget va trevlgt. Och har man bråttom så kan man välja det snabbare. Men om jag bestämmer mig för m3 så kommer jag stycka ner valet till smg eller inte smg. Jag vill verkligen ha det men frågan är om jag vågar. Antagligen får bästa exemplaret avgöra som vanligt.
Jag ska inte trimma, det är till för hobbybilar. En 335 kunde fått en programvara för att det är enkelt iofs. Men inte mer. M3an ska isf bli en bruksbil med det lilla extra som körs alla dagar.
lite så är det kanske.
jag vill ha en riktigt fin M3. Jag ska hålla ögonen öppna efter rätt ex. det ska typ va en svensk entusiastägd bil med väldigt få ägare, ej omlackad, ej sönderbusad. Det finns men de är få. det räcker dock att det finns en för jag ska inte ha fler.
jag vill ha en riktigt fin M3. Jag ska hålla ögonen öppna efter rätt ex. det ska typ va en svensk entusiastägd bil med väldigt få ägare, ej omlackad, ej sönderbusad. Det finns men de är få. det räcker dock att det finns en för jag ska inte ha fler.
Jo smg strular mer, och kostar mer, än vanliga saker som kan hända.
BMW har ingen vidare koll. På en av mina m3or hade dom bytt grejer för runt 60k när jag köpte bilen. Felet kostade 23 kr (en fjäder) och tog två dagar att åtgärda. Detta kom jag fram till efter en kvälls googlande. Så man kan få mkt löst själv.
BMW har ingen vidare koll. På en av mina m3or hade dom bytt grejer för runt 60k när jag köpte bilen. Felet kostade 23 kr (en fjäder) och tog två dagar att åtgärda. Detta kom jag fram till efter en kvälls googlande. Så man kan få mkt löst själv.
/Henrik
Min polares f.d M3 har jag kört väldigt mycket, på alla olika sätt och rattutslag. En manuell, i grymt fint skick.
Det är en körmaskin som fungerar till allt. Jag har inte kört SMG II men jag har kört M5/M6 och lådorna är grymma, men det är som du säger, vill man äga en med tanke på vad som kan hända? Vet inte om SMG II och III skiljer sig mycket men III är riktigt grymt.
Har kört en chippad 335 E92 som polaren hade, grymma bilar som går riktigt fint. Men det är ingen M, den sista droppen av körglädje saknas. Samma polare ska beställa en 335 F30 som jag har provkört, den är grym på alla vis men det är återigen ingen körmaskin.
Jag tycker E46 är sista "äkta" BMW-modellen, det är fortfarande "bara en bil".
Det är en körmaskin som fungerar till allt. Jag har inte kört SMG II men jag har kört M5/M6 och lådorna är grymma, men det är som du säger, vill man äga en med tanke på vad som kan hända? Vet inte om SMG II och III skiljer sig mycket men III är riktigt grymt.
Har kört en chippad 335 E92 som polaren hade, grymma bilar som går riktigt fint. Men det är ingen M, den sista droppen av körglädje saknas. Samma polare ska beställa en 335 F30 som jag har provkört, den är grym på alla vis men det är återigen ingen körmaskin.
Jag tycker E46 är sista "äkta" BMW-modellen, det är fortfarande "bara en bil".
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
Svårt att jämföra smg2 mot 3 iom att det skiljer så mycket mellan bilarna och motoreffekten. Köpte en e46 m3 smg, 2 dagar efter att jag sålde m5an så det var en ganska nära jämförelse mellan dem. Tycker inte 3växlar så mkt snabbare, men det är en jävla smäll i snabbaste läget och p500. M3an är ju häftig, men det är mer transportbil jämfört med m5 tyvärr.
/Henrik
Nu har jag inte ägt eller kört M5 några längre stunder men en M5 kan ju inte kännas mer bus/smidig än M3?HenrikF wrote:Svårt att jämföra smg2 mot 3 iom att det skiljer så mycket mellan bilarna och motoreffekten. Köpte en e46 m3 smg, 2 dagar efter att jag sålde m5an så det var en ganska nära jämförelse mellan dem. Tycker inte 3växlar så mkt snabbare, men det är en jävla smäll i snabbaste läget och p500. M3an är ju häftig, men det är mer transportbil jämfört med m5 tyvärr.
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
Min var en touring så den vägde mer. Men helt otroligt vad man kunde jävlas innan den gav efter. Fullt möjligt att m3 är smidigare på konbana eller något sånt. Men i ren känsla äter m5 upp m3. Det är iaf min åsikt. Men nu ska vi inte terrorisera bullen med detta längre (såvida du inte går all in och köper en m5 bullen. Kostar inte mer än 100k mer med en mkt bra m5 ist för en m3 e46)
/Henrik
M5 är väldigt festlig men någonstans får jag lägga ribban kostnadsmässigt. De m3 jag är intresserad av kostar iaf +230k då ser ska va de absolut finaste.
M3 är ju inte snabb för man har ju blivit skadad genom åren. Räcker ju med en 325 med 2000:- kinaaggregat och anpassat chip för att åka ifrån dom. Men det är inte det som är grejen i detta fallet.
M3 är ju inte snabb för man har ju blivit skadad genom åren. Räcker ju med en 325 med 2000:- kinaaggregat och anpassat chip för att åka ifrån dom. Men det är inte det som är grejen i detta fallet.
Måste säga att M3 e46 är ruskigt tråkiga bilar att köra / åka.. då hade jag köpt en riktit fin E36 M3 istället... Åkte en 04 M3 cab förra helgen och på något konstigt vis så känns nästan min M535 med lite extraktor och chip, 3" lika snabb..
såklart är den ju inte det men det va min spontana känsla..
men hade jag fått välja mellan dessa bilarna så hade jag förmodligen valt M3an lik förbannat, det är ju trots allt en M bil
men hade jag fått välja mellan dessa bilarna så hade jag förmodligen valt M3an lik förbannat, det är ju trots allt en M bil
People change, things go wrong, shit happens , life goes on!
E28 M535i -86 , svensksåld
E28 M535im -86 , svensksåld
E34 M5 3.8 -92 ,
E28 M535i -86 , svensksåld
E28 M535im -86 , svensksåld
E34 M5 3.8 -92 ,
e46 M3 är ju tyngre än e36 men det kompenseras mkt med M-diffen och lite trevligare chassi. Dock är M3 e46 cab nagot brutalt tung, tror dom väger in mer än en M5 e34 vilket inte är lite, det + cab flex gör att dom är en helt annat bil än coupen sa jag förstür din reaktion.Dawe_A wrote:Måste säga att M3 e46 är ruskigt tråkiga bilar att köra / åka.. då hade jag köpt en riktit fin E36 M3 istället... Åkte en 04 M3 cab förra helgen och på något konstigt vis så känns nästan min M535 med lite extraktor och chip, 3" lika snabb..
Peter AK
Tokyo / Stockholm
Special thx to Mr J and Micke B
Bruksbil 12.7s, Lekbil 10.70s, Racebil ?.?s
Tokyo / Stockholm
Prestandan är inte det viktigaste. En m3 är rask nog. Det går att åka fort om man har bråttom.
Jo precis, ville bara poängtera att om du funderade på en cab så kommer du uppleva den som en helt annan bil och då menar jag inte hur snabb den är men tappat mkt av körglädjen som är det viktiga med en m-bil. Angående 335 e9x så är det chassit helt ok om det är m-chassit. Karossen som sådan är styvare än e46. Den största missen är avskaknaden av bromsad diff men det gäller ju alla bmw sen mitten av 90-talet (undantaget m modeller då). Helt sanslöst igentligen när man vill profilera med bakhjulsdrift och körglädje.Bullen! wrote:Prestandan är inte det viktigaste. En m3 är rask nog. Det går att åka fort om man har bråttom.
Peter AK
Tokyo / Stockholm
Tokyo / Stockholm