Page 1 of 1

Spärrverkan lamelldiff

Posted: 06 May 2012, 08:18
by M3Crille
Har lämnat iväg min diffklump för att få den till återuppstå som en lamelldiff så att säg :) Jag kan välja spärrverkan enl följande:

25%
30%
40%

Min fråga e helt enkelt vilket "steg" ska man satsa på?? Min turk kommer nästan uteslutande gå på gata (nån enstaka bankörning om tillfälle finns o ev nån körning på strippen).. 25% som sitter original i E36 M3an jag hade innan funka ju kalas men blir ju en del fler hästar/vrid i motorn nu ;) Effektmässigt som Cervezas snuskturk förhoppningsvis..

Tankar/erfarenheter? :)

Re: Spärrverkan lamelldiff

Posted: 06 May 2012, 09:16
by plato
40% är kung, tuggar lite på grus men går alltid att lita på.

25% börjar lätt fördela ojämt om väven kommer fram på en hjulet tex.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Re: Spärrverkan lamelldiff

Posted: 07 May 2012, 17:32
by M3Crille
Ja verkar ju inte komma in några andra bud så alla e väl överens om 40% då :lol: Lägger ordern :)

Re: Spärrverkan lamelldiff

Posted: 07 May 2012, 17:36
by Mr EmCom
M3Crille wrote:Ja verkar ju inte komma in några andra bud så alla e väl överens om 40% då :lol: Lägger ordern :)

Vad kostar en sådan operation, och vem gör den?

Re: Spärrverkan lamelldiff

Posted: 07 May 2012, 17:43
by M3Crille
Får det till "kompispris" genom en bekant som tävlar i BMW-Cup ;)

Re: Spärrverkan lamelldiff

Posted: 07 May 2012, 17:51
by Bullen!
Ta bort förspänningen och lägg ett extra lamellpaket så tuggar det inte alls och låser upp aom en dröm på last/motorbroms.

Re: Spärrverkan lamelldiff

Posted: 17 May 2012, 09:49
by jackdaniels
Någon som vet privatperson eller firma som kan modifiera en standard öppen diff till bromsad (om det är möjligt)? Och svetsa räknas inte för så åker jag redan :p Diffen är en 188 från 328 e36. Tar gärna ett namn/mailadress/nummer till någon som fixar detta.

Re: Spärrverkan lamelldiff

Posted: 17 May 2012, 14:15
by micke E28
Mobimech fixart åt dig :idea:

Re: Spärrverkan lamelldiff

Posted: 17 May 2012, 17:50
by Bullen!
alla säger mobimech fixar. men varenda gång jag anlitat honom så får man armbåga sig fram. nu ska jag lämna en diff till honom som han har tid att kika på tidigast i juli.

Mobimech är ingen firma som slänger ihop 5 diffar om dagen utan ett handelsbolag som görs lite på kvällstid efter jobbet och mellan de egna projekten (bankörningar, mek osv med egna bilen)

men karln gör bra jobb. han kan det där.

Re: Spärrverkan lamelldiff

Posted: 17 May 2012, 20:27
by M3Crille
Skönt att jag inte lämnar där då med tanke på väntetiden ;) Dock är det ju så att är nån duktig o gör väldigt bra jobb så sprider det sig o det blir lång väntetid! :) (Precis som vår däck-/rekondfirma - bokar in privatpersoner i juni nu... ;) )

Re: Spärrverkan lamelldiff

Posted: 17 May 2012, 21:19
by flummet
har mailat med mobimech fram och tillbaka om när han kan kolla över min diff men nu senaste så har han tid först i augusti känns ju sådär kul då säsongen är typ över då. Synd att det inte fanns någon firma som jobbade mer heltid med det och kunde smälla ihop ett par diffar i veckan iaf borde ju gå som smör då det är många som vill ha sin diff modiferad eller så. föresten m3crille finns ingen möjlighet att din kompis kan kolla över en 210 diff som läcker olja ?

Re: Spärrverkan lamelldiff

Posted: 18 May 2012, 19:33
by M3Crille
Kan höra med han när jag hämtar min (vilket bör bli inom 2 veckor).. Dock så kör han ju BMW-Cup så antar han har fullt upp men frågan e fri :) Återkommer när jag fått svar

Re: Spärrverkan lamelldiff

Posted: 23 May 2012, 09:24
by Napstar
Carlee modifierar diffar! Kolla me honom!

Re: Spärrverkan lamelldiff

Posted: 23 May 2012, 14:31
by Dawe_A
sök lite på google och gör det själva istället ? Kan inte vara omöjligt att lära sig ..

Re: Spärrverkan lamelldiff

Posted: 23 May 2012, 17:46
by Bullen!
Dawe_A wrote:sök lite på google och gör det själva istället ? Kan inte vara omöjligt att lära sig ..



att bara skruva isär och ihop en diff är inget svårt. inte helle byta ut lameller. men resten är ganska jävligt och inget man chansar på. jag skulle kunna dra upp lala esvärliga moment men jag orkar inte.

3000:- är arbetskostnaden på att renovera en diff. det är värt varenda öre kan jag iaf säga.

jag kan även passa på att säga att en begagnad diff för 3000:- i orenoverat okänt"värdelöst skick är ett absurt och skevt pris. enbart efterfrågan som sätter det priset. En efterfrågan som oftast är baserad på okunskap oxå då folk "spänner upp" dom när de blir dåliga och tycker allt är frid och fröjd.

det blir över 10k innan det är färdigrenoverat och då är det bara stålborstat hus och penselrenoverat på utsidan, likaså begagnad hastighetsgivare och alla skruvar.

Re: Spärrverkan lamelldiff

Posted: 05 Jul 2012, 05:59
by Napstar