Page 1 of 1
m30 turbo startar inte
Posted: 24 Nov 2006, 20:24
by Goffy
har en 528:a e28:a som jag byggt snik på,har varit uppstartad tidigare utan problem,men nu inte får igång?
# Gnista finns (nytt lock,rotor, stift,mätt upp allt spole kablar osv)
# Soppa finns(surar fort ner sig,har flera gånger ryckt ur stift och dragit runt utan för att vädra ur)
#Har haft isär och nollat vev,kam,fördelare
Har helt slut på idee`r?
några förslag?
Mvh
Posted: 24 Nov 2006, 20:53
by Tysken
Du kanske har bränt ventilerna = 0 i komp.
Vad kör du med för spridare etc.?
Posted: 24 Nov 2006, 21:12
by Kero
Testat med nya stift?
Ibland när min motor surat ner sig så har jag kopplat ur spridarna och kört på startmotorn och då brukar den hoppa igång efter en liten stund, sen är det bara koppla i spridarna igen då startar den direkt.
Posted: 24 Nov 2006, 23:21
by Andersson
Säker på att gnistan kommer vid rätt tillfälle? Borde den iofs. göra om den startat innan.
Kolla tempgivaren som går till styrsystemet så den är ok även så det inte är något kabelbrott. Vet inte redigt hur det funkar på 528, till 535 så sitter det tre st. i termostathuset, enpolsgivaren går till instrumenteringen och dom andra till styrsystemet.
Bränsletryck är det ok? Stora spridare? Kallstarten redig?
Posted: 25 Nov 2006, 10:50
by 1602T
Spridarna är orginal, med 2 st extra på tryckvakter. Är körd utan laddtryck i c:a 30min. När den sedan skulle startas upp igen så är den tvär död. Nya stift har det provats med 2 ggr. Men den hostar inte ens till.
Posted: 25 Nov 2006, 13:34
by Overcharged
kollat triggergivaren?
Posted: 25 Nov 2006, 18:08
by Edstrom
Exakt samma sympton hände på min 535 M30 turbo och då var det databoxen som hade gått sönder.
Posted: 26 Nov 2006, 18:26
by Goffy
De verkar konstigt eftersom den har startat utan problem tidigare?
Men får väll prova följande så får fler fylla på med teorier.
#mäta komp
#kolla signalen från triggern
#kolla syrboxen(kolla om den är bränd eller?)
Posted: 26 Nov 2006, 18:27
by Goffy
De verkar konstigt eftersom den har startat utan problem tidigare?
Men får väll prova följande så får fler fylla på med teorier.
#mäta komp
#kolla signalen från triggern
#kolla syrboxen(kolla om den är bränd eller?)
Posted: 26 Nov 2006, 18:45
by Henka.
vad kör du med för spridare? låg- eller högohmiga?
Posted: 26 Nov 2006, 22:55
by 1602T
Det är orginal 528 spridare. Alla 8
Posted: 28 Nov 2006, 19:08
by Edstrom
Ja tyckte det var skitkonstigt att den bara gick sönder ,men å andra sidan hur "ska" den annars gå sönder ??
Posted: 28 Nov 2006, 19:37
by AndersJ
Har du mätt upp kompet än? När du drar runt motorn hör du om kompressionen finns i motorn, och om den finns återkommer den regelbundet?
Posted: 28 Nov 2006, 20:04
by Goffy
Har nu stått med ett felsöknings-schema och el-shema,har mätt upp allt högt och lågt utan att bli mycket klokare.
Har fått till svar av lokal meck att prova att byta fördelare(har provat att byta till ny frisk spole utan något resultat)
Vad annars,försöka jaga tag på en ny box och prova med?
bra less nu
Posted: 28 Nov 2006, 21:33
by Perra
De var inte så att den missade på tändningen alldels innan du stängde av den? isf kan du ha slagit av krysskilen till triggerhjulet. Då får du signal fel tidpunkt. De felet hade jag på min s38, fast den gick, men dåligt.