Page 1 of 2

Spricka?????

Posted: 05 May 2012, 18:20
by Ondketchup
plockad bort toppen idag o såg detta, är de allvarligt, varför?

Image

/Johan

Re: Spricka?????

Posted: 05 May 2012, 18:35
by markus
Inte direkt vanligt på M20 vad jag vet. Jobbigt att det sprukit på båda sidor om hålet :? Knappt så jag skulle åka vidare med det om det inte hade vart en snikmaskin.

Re: Spricka?????

Posted: 05 May 2012, 21:17
by BmwFredrik
Detta har hänt även för Bmwpatrik här på forumet, bara byta block som gäller..

Mvh Fredrik

Re: Spricka?????

Posted: 05 May 2012, 21:45
by Dawe_A
är det verkligen så ? Det är ju bara mellan 2 kylkanaler det läcker ? packningen tätar väl uppåt ? ev svetsa åvansidan och låta det vara ?


jag har egentligen ingen aning.

Re: Spricka?????

Posted: 05 May 2012, 21:50
by Ondketchup
Dawe_A wrote:är det verkligen så ? Det är ju bara mellan 2 kylkanaler det läcker ? packningen tätar väl uppåt ? ev svetsa åvansidan och låta det vara ?


jag har egentligen ingen aning.



Ja vet ej ingen mer som har några erfarenheter om detta?
Känns tungt nu om man måste byta block, suck:(

Re: Spricka?????

Posted: 05 May 2012, 22:31
by BmwFredrik
kör du med orginal botten är det ju bara att testa svetsa och köra vidare, men om du har smidd botten skulle då inte jag tveka en sekund att byta block.
Betydligt dyrare att byta allt kontra block


mvh

Re: Spricka?????

Posted: 05 May 2012, 22:57
by Dawe_A
jag hade testat att köra som det är, det är ju ingen spricka i cyl .. svetsa lite på åvansidan och plana och kör....


ska fan inte spela någonn roll hur mycket man än vrider och vänder på det.

Re: Spricka?????

Posted: 05 May 2012, 22:59
by Dawe_A
markus wrote:Inte direkt vanligt på M20 vad jag vet. Jobbigt att det sprukit på båda sidor om hålet :? Knappt så jag skulle åka vidare med det om det inte hade vart en snikmaskin.



varför inte ? snik vs helsmidd 2 bar + ? kylvattnet ska ju inte påverkas av laddtrycket så skitsamma,

Re: Spricka?????

Posted: 05 May 2012, 23:05
by markus
Dawe_A wrote:
markus wrote:Inte direkt vanligt på M20 vad jag vet. Jobbigt att det sprukit på båda sidor om hålet :? Knappt så jag skulle åka vidare med det om det inte hade vart en snikmaskin.



varför inte ? snik vs helsmidd 2 bar + ? kylvattnet ska ju inte påverkas av laddtrycket så skitsamma,


Problemet är om sprickorna fortsätter. Dessutom blir ju gängan svagare och ev flexar stålet när du ska dra bultarna. Hade vart en annan sak om det bara var sprucket på ena sidan.

Re: Spricka?????

Posted: 06 May 2012, 09:28
by wallin
Hade en m20 med sådana sprickor
Funkade inte blandade vatten i oljan ,
Vattnet klättrade på toppbulten in i toppen

Re: Spricka?????

Posted: 06 May 2012, 10:08
by Ondketchup
wallin wrote:Hade en m20 med sådana sprickor
Funkade inte blandade vatten i oljan ,
Vattnet klättrade på toppbulten in i toppen



Samma problem här blocket åker åt helvete o pyramidringarna med, har bara haft problem med dom
får bli oringat igen eller va kör man med om man ligger runt 800hk???

/Johan

Re: Spricka?????

Posted: 06 May 2012, 10:48
by rockker
Ondketchup wrote:
wallin wrote:Hade en m20 med sådana sprickor
Funkade inte blandade vatten i oljan ,
Vattnet klättrade på toppbulten in i toppen



Samma problem här blocket åker åt helvete o pyramidringarna med, har bara haft problem med dom
får bli oringat igen eller va kör man med om man ligger runt 800hk???

/Johan


Cooperring packningen Ppf säljer såklart :)

Re: Spricka?????

Posted: 06 May 2012, 11:04
by Ondketchup
rockker wrote:
Ondketchup wrote:
wallin wrote:Hade en m20 med sådana sprickor
Funkade inte blandade vatten i oljan ,
Vattnet klättrade på toppbulten in i toppen



Samma problem här blocket åker åt helvete o pyramidringarna med, har bara haft problem med dom
får bli oringat igen eller va kör man med om man ligger runt 800hk???

/Johan


Cooperring packningen Ppf säljer såklart :)


Hur funka den, användning 1 gång? klara den bra med effekt? någon som kör med den i sin m20 här?

Re: Spricka?????

Posted: 06 May 2012, 11:46
by Dajb
coopering klarar bra med effekt, folk som åker en bra bit över 1000 på dom

coopering rekomenderas istället för pyramidringar, flera som menar på att det är en mycket bättre lösning

jag kommer åka coopering och jag jagar 1000whp


Lycka till!

Mvh

Re: Spricka?????

Posted: 06 May 2012, 13:02
by Lindgrennkpg
Ringarna kan du ju återandvända om dom ser bra ut,

packningarna finns ju att köpa löst nu i webbshopen utan ringar så man kan bara byta den som när du byter toppackning i vanliga fall =)

Sjukt bra grejer!!

Re: Spricka?????

Posted: 08 May 2012, 19:27
by Sikko
Limma med cylindrisk fastsättning om du inte har tid och lust att byta block tvätta rent noga bara med breklean först annars byter man block om man inte vill chansa.... Har fungerat bra för mig.

Re: Spricka?????

Posted: 08 May 2012, 20:51
by Nisse Järnet
Det där har ju inget med pyramid att göra dock. Cooper är lättare pga mindre bearbetning men pyramid håller nog för mer effekt och ställer inte till problem om man gör rätt :)