Page 1 of 1
Vr6 Bomsning? Standard motor.
Posted: 05 May 2012, 17:59
by Sikko
Hej finns det nogon på forumet som bromsat en vr6 2.8-2.9l motor med turbo och eftermarknads sprut??
Vad håller motorerna för?? Jag har std motor med grenrör turbo och annat plenum hur mycket effekt tar de ut på en std motor???
Vr6 Bomsning? Standard motor.
Posted: 05 May 2012, 19:09
by Magnaten
Millberg här på forumet är rätt man att fråga
Re: Vr6 Bomsning? Standard motor.
Posted: 06 May 2012, 06:30
by Sikko
Millberg är det han med golf 3an?? hittade inte han när jag sökte.. Han kanske ser att hans erfarenheter efterfrågas..
Re: Vr6 Bomsning? Standard motor.
Posted: 06 May 2012, 08:06
by Marco Garver
Körde en för ca 5 år sen. Orenoverad std maskin med Sharan stållamell toppackning.
Nira
Gröna 968 spridare
Bensin
VAG COP
61mm Precision
Vill minnas att den gav 380hk i maskin på 0.85bar, laddade senare 1-1.1bar på gatan utan problem.
400hk med annan packning känns safe.
/M
Re: Vr6 Bomsning? Standard motor.
Posted: 06 May 2012, 11:02
by Sikko
Man byter packningen altså. Jag har spridare för ca 450 500hk på den så får väl tänja lite till på gränserna kanske hur länge håller orginalpackningen??
Re: Vr6 Bomsning? Standard motor.
Posted: 06 May 2012, 11:26
by Marco Garver
Sikko wrote:Man byter packningen altså. Jag har spridare för ca 450 500hk på den så får väl tänja lite till på gränserna kanske hur länge håller orginalpackningen??
Svårt att ge vettiga svar på packningen. Ägaren hade köpt en mellanplatta för att kompsänka med dubbla std(tror jag) packningar.
Vid leverans var mellanplattan transportskadad, då klurade vi ut att Sharan hade stålpackning & körde med den. Jag vet inte hur pass bra std packning håller.
Jag hade kört oöppnad maskin på E85. Om packningen flyttar på sig efter ett tag är det bara att ersätta med Sharanens.
/M
Re: Vr6 Bomsning? Standard motor.
Posted: 06 May 2012, 16:53
by Sikko
aha jag har en motor från galaxy lika som sharan ska utforska vidare om det är stål på min.
Re: Vr6 Bomsning? Standard motor.
Posted: 07 May 2012, 11:58
by Milberg
Sikko wrote:Hej finns det nogon på forumet som bromsat en vr6 2.8-2.9l motor med turbo och eftermarknads sprut??
Vad håller motorerna för?? Jag har std motor med grenrör turbo och annat plenum hur mycket effekt tar de ut på en std motor???
Ca: 400 hk med e85 oöppnad motor bör kunna funka om den är något sånär frisk.
Min 2,8l klara 550 hk på hjulen med orginal svarvade kolvar, dock körde ja värre stakar å andra kammar. Den motorn höll en sommmar sen gick de bitar ur kolvarna.
Ett antal växellådor samt kopplingar gick även åt vid detta effektuttag.
Jag kör orginal packning med oringat block, sharan packningen är en 3 lagers stålpackning å den är säkert bättre men den höjer kompression då den bara är hälften så tjock som en orginalpackning.
En sak att tänka på om man kör en såkallad "sandwich" konstruktion med stålplatta å packning så får man en vridning på kammarna som inte är helt opimal.
Drivaxlar har ja haft av redan vid 350 hk (gäller en golf mk3 vr6 då)
Här är lite intressant läsning i ämnet, tror man jänkarna så funkar 700 whp på orginal grejor:
http://forums.speedarena.com/showthread ... st76907111
Re: Vr6 Bomsning? Standard motor.
Posted: 07 May 2012, 21:57
by M-techer
Ganska kul typer dom där jänkarna.
Maskiner som är "skräp" lyckas dom alltid pressa till vansinniga siffror. Men maskiner som är rena motsatsen lyckas dom knappt dubbla effekten på.
Re: Vr6 Bomsning? Standard motor.
Posted: 08 May 2012, 07:41
by FekZen
Jag har gjort program (Turbochip) till originalsprut för en del VR6or där man laddat mellan 0,8 - 1 bar. Det fungerar fint så länge man har lite safe tändning och rätt blandning.
Här är en jag programmerade åt en i Norge för ett par år sedan. Laddtryck ca 0,8 bar bör ge runt 300 hk på denna. Org motor i övrigt.
http://www.youtube.com/watch?v=WkCC8P4-5wMMvh//
A.Fekzen
Re: Vr6 Bomsning? Standard motor.
Posted: 10 May 2012, 13:26
by Sikko
FekZen wrote:Jag har gjort program (Turbochip) till originalsprut för en del VR6or där man laddat mellan 0,8 - 1 bar. Det fungerar fint så länge man har lite safe tändning och rätt blandning.
Här är en jag programmerade åt en i Norge för ett par år sedan. Laddtryck ca 0,8 bar bör ge runt 300 hk på denna. Org motor i övrigt.
http://www.youtube.com/watch?v=WkCC8P4-5wMMvh//
A.Fekzen
Jag har haft funderingar på att chippa orginalboxen men det strulade med startspärren så gav upp det lite.
Kanske ska blåsa på med lite större turbo och spridare 500whp hade vart lagomgt kanske..
Re: Vr6 Bomsning? Standard motor.
Posted: 10 May 2012, 13:29
by Sikko
Milberg Jag kör bakljusdrivet vad vart det för vrid i din 550whp motor?? Vad hade du för kammar??
Re: Vr6 Bomsning? Standard motor.
Posted: 10 May 2012, 18:39
by Milberg
Sikko wrote:Milberg Jag kör bakljusdrivet vad vart det för vrid i din 550whp motor?? Vad hade du för kammar??
Den gamla 550 whp motorn gav närmare 600 Nm på hjulen om ja minns rätt den nyare maskinen med ca 630 whp ligger runt 660 Nm med e85.
Drc 268 graders kammar.
Berätta mer om projektet
Re: Vr6 Bomsning? Standard motor.
Posted: 12 May 2012, 08:09
by Sikko
Verkar vara bra motor trots den märkliga utformningen av kanaler i toppen.
Jag har en VAZ
Typ som den till vänster
obs inte min fru lånad
Bakhjulsdriven med autronic hx52 60mm wg
Coilovers bmw 530v8 bromsar.
Getraglåda från bmw omsvetsad och 2.8l folkvangs vr sexa.