Hejsan..
jag har inte hållt på med flygel cossie's, enbart Escort Cossie's sens 1999..
men lite har man snappat upp genom åren på flygel cossien med
lådan står pall rätt så bra..det sitter en Borg&Warner låda..dock så går det inte att banzai växla lådorna som man kan med ZF lådorna.lådan ska vara rätt så trögväxlad om man har extremt bråttom .är man duktig att lägga i växlarna så håller dom bra.. Diffen är helt okej, dock med årens lopp så är dom inte så effektiva..en quife diff är att rekomendera.. en annan sak med växellådorna är att det är rätt så vanligt att man modifierar om ZF lådorna o smäller dit istället.. vet att conny (mr cossie) gjorde så på sin flygel cossie. o de funkar bra
cossie spisen gillar laddtryck... stakar står pall för höga laddtryck..runt 2bar i ladd är inget beskymmer..kolvarna orkar med 500-550 kusar, man ska riktiga total seal ringar dock..annars så är det se sej efter andra kolvar.. je cp wiseco wössner..
en sak som man ska koll på är vilket motorblock som sitter i bilen.. sitter det ett 205block så är det inte rekomendera att trimma vidare på om du ska upp på större effekter..sitter det ett 200 block så har du har bättre förutsättningar för att trimma&bygga vidare på..betydligt stabilare block..
en sak som underdelen inte gillar så är det höga varvtal..låt säga runt 7800-8000rpm där är max..veven är den svaga punkten då..
Toppen..om toppen är orginal så är insugs sidan helt okey..men avgassidan är kanalerna väldigt små..så en bra portning löser många proppar i toppen
kammarna cossie's överlag är galet snälla så att gå upp ett par snäpp gör stor skillnad på registert på bilen.pass på att uppgradera till dubbla ventillfjädrar när man ändå har toppen "naken". en sk grupp-A packning med ARP stud&nut kit räcker långt o står pall bra..annars så finns det mls topp-packningar..
insug&grenrör.. rwd cossie's har förhållande vis bra grenrör om man jämnför med 4x4 grenröret, dock så finns det mycket bättre lösningar på grenrör som tex ppf säljer.. om man ska upp i rätt så mycket effekt så tycker jag ialla fall att man skaffar sej ett eftermarknad plenum..eller om man har gott ställt ett äkta RS500 plenum med spjällhus..
Turbon som sitter orginal är en liten T3 snurra..den jobbar på högtryck med ett vanligt 330kit..så en precision snurra skulle sitta som ett smäck under huven
det finns sk RS500 intercoolers som är modellanpassade..kör själv med en 75mm forge ic.. o den kyler riktigt bra..orginal ic'n är inte så värst mycket att hurra över..
sprutet som sitter i cossie's fram till i början av 1994 är inte så svårmappade..dock så är ett eftermarknads system att föredra..
avgassystem..det finns färdiga rostfria system i tex england.. moongoose system i 3"..brukar nästan sitta standard på dagens cossie's
när det gäller flyglen så vet jag inte vikten på den..men jag har för mej att dom är rätt så lätta bilar förhållande till sin storlek på bilen..
en sak ska man ha klart för sej..det är inte som om man sätter sej i en Bmw.. det kan knirra lite i instrumentpanelen, inte helt ljudlöst när man slår igen dörren..
men som sagt det finns stort utbud i England när det gäller cossie's..både trim o vanliga delar..
det finns mer o skriva om man vill gå in på specifika saker om man vill
o så här kan en vass cossie låta på tomgång.. det är Frid's cossie som bruka hänga här på forumet
http://www.garaget.org/video/104378//Henke P..