Nolla kammar s50.
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Nolla kammar s50.
tjenare, hittar inte på nätet, länka gärna.
Skulle vilja ha instruktioner på hur org kammar skall sitta i en s50b30 , gärna med bild vad man nollar efter..
Mvh
Skulle vilja ha instruktioner på hur org kammar skall sitta i en s50b30 , gärna med bild vad man nollar efter..
Mvh
People change, things go wrong, shit happens , life goes on!
E28 M535i -86 , svensksåld
E28 M535im -86 , svensksåld
E34 M5 3.8 -92 ,
E28 M535i -86 , svensksåld
E28 M535im -86 , svensksåld
E34 M5 3.8 -92 ,
Re: Nolla kammar s50.
Du ska la låsa vanos? Ställ 1mm öppet på 6ans insug o avgas i tdc!
Re: Nolla kammar s50.
ja jag skall låsa vanos med prd kitt., har kollat på denna och förstår hur jag ska göra.. http://tis.spaghetticoder.org/s/view.pl?2/38/42&lang=SV" onclick="window.open(this.href);return false;Napstar wrote:Du ska la låsa vanos? Ställ 1mm öppet på 6ans insug o avgas i tdc!
men det blir alltså annolunda nu när jag skall låsa vanoset? Jag skall alltså ställa ventilerna 1mm öppna på 6an på både insug och avgas, dvs vrida kammarna 1mm efter att dom tagit i nocken på 6orna? eller 1mm förbi/innan markeringen på första överfallet?
har aldrig ställt kammar förut, tack
Last edited by Dawe_A on 26 Apr 2012, 18:58, edited 1 time in total.
People change, things go wrong, shit happens , life goes on!
E28 M535i -86 , svensksåld
E28 M535im -86 , svensksåld
E34 M5 3.8 -92 ,
E28 M535i -86 , svensksåld
E28 M535im -86 , svensksåld
E34 M5 3.8 -92 ,
Re: Nolla kammar s50.
Egentligen borde jag inte hjälpa dig för du sega så jävligt med mitt paket men de e nockarna du ska mäta! Bry dig inte om markeringarna!
Re: Nolla kammar s50.
Nej hyggligt, skyldig dig en ursäkt, hoppas de funkade bra nu iallfall =)Napstar wrote:Egentligen borde jag inte hjälpa dig för du sega så jävligt med mitt paket men de e nockarna du ska mäta! Bry dig inte om markeringarna!
Mäta nockarna säger du, jag utgår väl ifrån markeringerna, alltså jag ställer kammarna mot markeringarna , skruvar dit dem , sen ställer jag om de 1mm öppna.
Vill du förklara exakt hur jag ställer dem 1mm öppna, vart ska jag mäta ?
People change, things go wrong, shit happens , life goes on!
E28 M535i -86 , svensksåld
E28 M535im -86 , svensksåld
E34 M5 3.8 -92 ,
E28 M535i -86 , svensksåld
E28 M535im -86 , svensksåld
E34 M5 3.8 -92 ,
Re: Nolla kammar s50.
så tryckaren på 6an trycks ner 1mm, mät med indikatorklocka i nödfal digital multimeter
Peugeot 407 sw 2005 2.0hdi panorama ED.
Re: Nolla kammar s50.
Ja du kan utgå ifrån markeringen men huvudsaken är att dom står 1mm öppna på 6an cyl! Digitalt skjutmått funkar perfekt!
Re: Nolla kammar s50.
Multimeter blir nog inte så bra att mäta medThörn wrote:så tryckaren på 6an trycks ner 1mm, mät med indikatorklocka i nödfal digital multimeter
Mvh/ Anders
Re: Nolla kammar s50.
okej tack för hjälpen!
sätta motorn 2cm före TDC , trycka ner kammarna helt vågrätt pekandes innåt mot tändstiftshålen (första nocken), skruva fast kammarna, dra kammarna till sina märkningar i rotationsriktningen, ställa båda kammarna 1mm öppna på 6an, dra motorn till TDC, montera fast kamdreven med kedjan, spänn kedjan. dra motorn 2 varv och kontrollera så att kammarna står exakt likadant som när jag ställde in dem. - klart ?
när kommer vanos blockoffen in i bilden? Är det bara o skruva på absolut sist av allt och vara glad? Inga speciella inställningar?
- spelar det någon roll hur jag sätter kamdreven ? Det finns någon markering på kedjan och en på vanos kåpan/bygeln som ska matcha ihop också?
sätta motorn 2cm före TDC , trycka ner kammarna helt vågrätt pekandes innåt mot tändstiftshålen (första nocken), skruva fast kammarna, dra kammarna till sina märkningar i rotationsriktningen, ställa båda kammarna 1mm öppna på 6an, dra motorn till TDC, montera fast kamdreven med kedjan, spänn kedjan. dra motorn 2 varv och kontrollera så att kammarna står exakt likadant som när jag ställde in dem. - klart ?
när kommer vanos blockoffen in i bilden? Är det bara o skruva på absolut sist av allt och vara glad? Inga speciella inställningar?
- spelar det någon roll hur jag sätter kamdreven ? Det finns någon markering på kedjan och en på vanos kåpan/bygeln som ska matcha ihop också?
People change, things go wrong, shit happens , life goes on!
E28 M535i -86 , svensksåld
E28 M535im -86 , svensksåld
E34 M5 3.8 -92 ,
E28 M535i -86 , svensksåld
E28 M535im -86 , svensksåld
E34 M5 3.8 -92 ,
Re: Nolla kammar s50.
Blockern montera jag direkt! Ska du böka med original dreven först??
Re: Nolla kammar s50.
analog multimeter skulle det naturligtvis vara
eller skjutmått...
eller skjutmått...
Peugeot 407 sw 2005 2.0hdi panorama ED.
Re: Nolla kammar s50.
Har nog aldrig förstått riktigt hur vanos blockoffen egentligen funkar, hur monterar man denna och vad är det exakt man ersätter?Napstar wrote:Blockern montera jag direkt! Ska du böka med original dreven först??
Ska kika lite på det imorgon, förmodligen lättare med sakerna framför sig igen
People change, things go wrong, shit happens , life goes on!
E28 M535i -86 , svensksåld
E28 M535im -86 , svensksåld
E34 M5 3.8 -92 ,
E28 M535i -86 , svensksåld
E28 M535im -86 , svensksåld
E34 M5 3.8 -92 ,
Re: Nolla kammar s50.
PRD Vanos blocken fungerar som två ställbara kamdrev som man sätter på kammarna där vanosen satt monterad innan. Man rensar med andra ord kammarna helt "blocken" monteras.Dawe_A wrote:Har nog aldrig förstått riktigt hur vanos blockoffen egentligen funkar, hur monterar man denna och vad är det exakt man ersätter?Napstar wrote:Blockern montera jag direkt! Ska du böka med original dreven först??
Ska kika lite på det imorgon, förmodligen lättare med sakerna framför sig igen
Re: Nolla kammar s50.
Ställ motorn i tdc innan du monterar kammarna! Ställ kammarna så nockarna precis inte öppnar på 6ans skruva fast kammarna! Vrid kammarna med en nyckel storlek???? Mät fram 1mm öppet! Montera vanos blocker, skruva i kedjespännaren o dra åt dreven!
Re: Nolla kammar s50.
Jag brukar dra veven lite förbi tdc innan jag monterar kammarna
så inga kolvar är i topp, lätt att man kröker ventiler annars.
Sen är det bara att backa tillbaka veven till tdc när kammarna är
monterade i nolläge.
Mvh Anders
så inga kolvar är i topp, lätt att man kröker ventiler annars.
Sen är det bara att backa tillbaka veven till tdc när kammarna är
monterade i nolläge.
Mvh Anders
Re: Nolla kammar s50.
E30Anders wrote:Jag brukar dra veven lite förbi tdc innan jag monterar kammarna
så inga kolvar är i topp, lätt att man kröker ventiler annars.
Sen är det bara att backa tillbaka veven till tdc när kammarna är
monterade i nolläge.
Mvh Anders
okej, du menar lite innan tdc, sen drar du fram motorn till tdc? eller det kanske inte spelar någon roll alls.
Nolläge på kammarna = vid markeringarna ? när kammarna är där så vrider jag fram motorn till TDC, efter det ställer jag båda kammarna 1mm öppna, sätter dit vanosblock off och spänner kedjan, sist av allt skruvar jag fast Prd dreven. drar runt motorn 2 varv och kollar så allt är sig likt, = klart
Tack för all hjälp gubbar, nu tror jag att jag fixar det
Edit: hittade denna bilden på en s50b32 med vanos blockoff från PRD, jag har bara ett svart "lock" som ni ser på bilderna, men det är väl inte fler än en till b30 motorn?
People change, things go wrong, shit happens , life goes on!
E28 M535i -86 , svensksåld
E28 M535im -86 , svensksåld
E34 M5 3.8 -92 ,
E28 M535i -86 , svensksåld
E28 M535im -86 , svensksåld
E34 M5 3.8 -92 ,
Re: Nolla kammar s50.
tack för hjälpen
People change, things go wrong, shit happens , life goes on!
E28 M535i -86 , svensksåld
E28 M535im -86 , svensksåld
E34 M5 3.8 -92 ,
E28 M535i -86 , svensksåld
E28 M535im -86 , svensksåld
E34 M5 3.8 -92 ,