Page 1 of 1
2 taktfråga
Posted: 22 Apr 2012, 21:33
by HenrikF
Jag fick en snilleblixt för 1 år sedan och köpte tillbaka min gamla kawa 125cc offroadare. Det var inte mycket till motor jag fick med den, så jag tänkte köpa en kx125 motor (crossmotor) och lägga i den ist.
Kan man på något sätt trimma ner crossmotorn så den håller för sporadisk gatåka? Har inte haft med 2 takt att göra sen jag hade denna hojen för 20 år sedan, så har ingen aning om hur motorerna håller eller ej. Vet bara att kolv ska bytas typ, men inte varför och hur ofta. Tanken är ju inte att bruka den mer än att man vill ut och nostaligköra då och då..
Re: 2 taktfråga
Posted: 22 Apr 2012, 21:55
by ZAK
Du kan ju alltid montera en plugg i plattan som håller förgasaren eller en bricka så att insuget blir mindre.
Re: 2 taktfråga
Posted: 22 Apr 2012, 21:56
by jackdaniels
Kompsänk med packning eller svarvad kolv. Snällare tändning och fetare bestyckning. Varva mindre. Tyngre svänghjul. Totalrenovera crossmaskinen med smidd stake, riktigt bra smidd kolv och nya lager med rätt toleranser. Dreva om för att sänka varvtalet och höja toppfarten. Kör med en oljeinblandning för bra smörjning, inte max effekt. Se till att inte köra länge på jämn gas.
Men när du ändå håller på så stoppa i en kx250 maskin istället, och gör liknande moddar på den. Bättre med lite mer cc.
Re: 2 taktfråga
Posted: 22 Apr 2012, 22:06
by HenrikF
250 hade varit riktigt fränt. VET man att det passar nått sånär vid svingen?
Denna hoj ska inte bruksköras, utan mest stå i garaget, men startas och köras när andan faller på.
Det är ju en kdx 125 jag har, kanske skulle man kört kolven från kdx ist för kx? Den är ju byggd för att hålla ett litet tag iaf. JAg körde ju mer med den när jag hade den förr, än jag någonsin kommer köra med den sen.
Hur håller en crossmaskin att åka omkring på om man inte maxar hela tiden?
Re: 2 taktfråga
Posted: 22 Apr 2012, 22:24
by jackdaniels
Mja, kdx kolv är ju ett alternativ, men den kan vara onödigt tung kanske? Vet inte hur det lirar med kolvbult, lager, staket heller? Jag tror på smidd kx kolv och tjockare cykla. fot packning.
Ingen aning om varesig kx 125 el. 250 passar, men båda borde gå. Finns värre motorbyten än detta
Och det mesta går att lösa med shims, offsetdrev, distanser och fräs
Ot: ditt namn låter bekant, inte varit aktiv på toyotaklubbens forum för en massa år sen? Eller var de nån som bodde i e-tuna som hette lika kanske
Edit: crossen kan nog hålla ett tag med rätt bestyckning, drevning osv. Om man inte tokvarvar eller ligger på konstantgas längre stunder. Man kan ju säkert åka 20-30 timmar på en kolv om man sköter övrig service och allt är rätt justerat dvs.
Re: 2 taktfråga
Posted: 22 Apr 2012, 22:30
by HenrikF
Jo... Varit aktiv på toyotaklubben. Men vill helst slippa minnas, det är mkt bitterhet i de byggena.
Där (och även här) hette jag salle förr. Och du, vad hette du?
Tack för dina tips. Hittat en kx125 av samma årsmodell som min hoj för 6500kr. är väl bara att åka och köpa.
Re: 2 taktfråga
Posted: 22 Apr 2012, 22:49
by M-techer
Du kan ju alltid stänga avgasporten litegrann.
Re: 2 taktfråga
Posted: 22 Apr 2012, 23:01
by jackdaniels
Bara kul att vara med och spåna på lite lösningar. Har pysslat en del med både 2 & 4 takts mc, och cross så man har ju intresset. Men kör på kx.en du hittat och testa hur det håller. Man borde ju kunna höra/känna ett ras på g, innan det blir dyrt. Annars är det väl vanligast att det värmenyper. Då räcker det i regel med lite nicasil och ny kolv osv. Så det kan ju va värt att testa som den är, ev. Kompsänka lite med packning. Lycka till iaf, blir nog en fin knarr att åka och köpa snus med
Okej då var det dig jag tänkte på från tcs. Jag hette nog el_sancho eller liknande då haha, var ju ca: 10 år sen. Hade en mr2 turbo iaf. Men va inte så aktiv att skriva, läste mest. Men BMW känns bra mycket trevligare att hålla på med nu måste jag säga, efter ett uppehåll från bil på ca: 8 år, med bara mc åkning däremellan. Nu är man riktigt taggad att skruva/köra.
Re: 2 taktfråga
Posted: 25 Apr 2012, 03:42
by Spiidfriik
Jag åkte crossmotor på gatan i min 125:a då det begav sej. Körde en hel del (5-600 mil?) utan nåt större ras.
Överarbeta det inte, åk som den är. Måste du byta nåt (tex kolv) tycker jag dock att du ska satsa på bra grejer (själv åker jag Wiseco smidda i allt 2-takt). Kör lite rik oljeinblandning (5%) med BRA (helsyntet) 2-t olja (så du inte koksar igen skiten) och lite fet blandning på nålen (mellanregister). Jag kör Castrol TTS, mycket bra olja som kostar fan men är värd det.
Re: 2 taktfråga
Posted: 25 Apr 2012, 07:36
by Dawe_A
hade det inte hjälpt att bara dreva upp han ordentligt och på så sätt inte behöva varva maskin så mycket ?
Det är väl enklaste utvägen men ändå.
Re: 2 taktfråga
Posted: 25 Apr 2012, 18:01
by PiLlEvAn
ja det bästa är att behålla den som det är.
och jag skulle personligen inte stoppa i en wiseco kolv utan köra orginal.
jag har ägt en fabriks kx 125a och där andvändes orginal kolv
att köra högre cylinderfots packning så ändrar du portiden och den blir allment slö i botten.
Re: 2 taktfråga
Posted: 25 Apr 2012, 18:14
by HenrikF
Som sagt kommer den knappt att användas. Tror jag gör som jag blivit tipsad, lägger i crossmotor och ser hur det håller. Ev testar förslag med mer oljeblandning.
Castrol TTS är självklart. Hoppas den luktar lika gott som när man var ung:)
Om någon har en kx125motor, eller hoj, till salu gärna 90-92 så är jag intresserad
Re: 2 taktfråga
Posted: 25 Apr 2012, 21:38
by Dawe_A
HenrikF wrote:Som sagt kommer den knappt att användas. Tror jag gör som jag blivit tipsad, lägger i crossmotor och ser hur det håller. Ev testar förslag med mer oljeblandning.
Castrol TTS är självklart. Hoppas den luktar lika gott som när man var ung:)
Om någon har en kx125motor, eller hoj, till salu gärna 90-92 så är jag intresserad
mer oljeblandning skulle jag inte åkt.. Oljan isolerar ju värme.
jag vet inte hur man ska vända på det, om man kör hårt med krossen, är det då positivt med mer olja i soppan pga att man varvar hårdare, eller negativt pga all värmeutveckling av den extra oljan man häller i?
Är det isåfall mer skonsamt med mer olja i ditt fall som kommer köra lugnt? I och med att du inte varvar motorn lika hårt = inte samma värmeutveckling?
- Har inte motorn samma arbetstemp varesig man kör hårt eller lugnt? Bara att det tar olika länge att nå dit?
*tänka högt mode: off*jag hade iallfall inte blandat på mer olja än rekomenderat, sålänge du inte kör som på bana så kommer förmodligen motorn håll bra länge, man byter ju kolvar så tätt just för att crossarna plågas som as i vanliga fall.. ?