TheMans 730 "Sleeper"
Posted: 16 Apr 2012, 20:38
Känns som de börjar bli lite dags o lägga in en tråd här
Köpte in trött gammal e32 730 från 1991 med 37000 mil på mätarn som hade sett sina bättre dar tyvär...
Den hade stått i nån lada i 4-5 år och fått va för sig själv och förmodligen lämnad till döden
Till en början var det bara tänkt och ha som vinterbil men de spårade ur ganska fort
Detta är mitt första turbo bygge så inlärning pågår Meckar och skruvar på de mesta så nån gång lär man väl sig
Jag har skruvat en del M30 förut så valet var ganska enkelt när man skulle välja motor och bygga på
Som de ser ut nu så bli receptet följande:
M30B35
Standard vev
H-Profil stakar
Smidda 94mm JE kolvar
S38 Cooper packning
Arp till de mesta
Portad och mira fräst b35 topp
Z55 kam
HD vippor
steg 1 fjädrar
Puls split grenrör
Hx52
Modifierat standard insug/S38 spjäll?
Vipec V44
Bosch 1700cc?
Fuel cell med dubbla 044
765 platta med sinter
260 låda...
Plånboken är inte den största så kommer köpa in delar bit för bit och siktar väl på o starta upp bilen i höst om man inte vinner på triss
Lite bilder då.
Utgångsobjektet:
Efter jävligt mycke kärlek och lite annat såg de ut såhär och den rullade igenom besiktningen för första gången sen 05...
Sen fick de bli lite fälgar o förfining av vissa detaljer
Diffen testades med gott resultat
Sen kommer vi väl till dem lite roligare delarna
En B35 topp som påstås va portad och tillsnyggad av Bäckis själv
M106 kolv
B28 svänghjul
Lite ormbo pågång
En K29:a inhandlades först men insåg ganska fort att avgashuset var på tok för litet för 3,5L så en Hx52:a blev de istället
En gullig liten 66mm Precision WG inhandlades
Grenrörs snickrandet fortsatte i helgen. 10mm flänsar, 48mm rör från topp till kollektor, 2x42mm>60mm till WG. Fattas en liten stump av wg röret annars är de färdigt.
Testmontering av Grenrör, Turbo och WG i bilen
Grenrörs tillverkningen står motec för så all cred till han.
Det är väl ungefär såhär de ser ut just nu. Som sagt delar inhandlas såfort pengar finns
Tanken är väl och få ut en 5-600 kusar och ha så roligt man bara kan Allt ska hållas så dolt som möjligt så man inte ser vad som bor under huven förends man lyfter huven.
Man tyckte man hade ganska gott om plats under huven men med hx52:an och den "lilla" wastegaten så blev de helt plötsligt trångt
Fortsättning följer...
Köpte in trött gammal e32 730 från 1991 med 37000 mil på mätarn som hade sett sina bättre dar tyvär...
Den hade stått i nån lada i 4-5 år och fått va för sig själv och förmodligen lämnad till döden
Till en början var det bara tänkt och ha som vinterbil men de spårade ur ganska fort
Detta är mitt första turbo bygge så inlärning pågår Meckar och skruvar på de mesta så nån gång lär man väl sig
Jag har skruvat en del M30 förut så valet var ganska enkelt när man skulle välja motor och bygga på
Som de ser ut nu så bli receptet följande:
M30B35
Standard vev
H-Profil stakar
Smidda 94mm JE kolvar
S38 Cooper packning
Arp till de mesta
Portad och mira fräst b35 topp
Z55 kam
HD vippor
steg 1 fjädrar
Puls split grenrör
Hx52
Modifierat standard insug/S38 spjäll?
Vipec V44
Bosch 1700cc?
Fuel cell med dubbla 044
765 platta med sinter
260 låda...
Plånboken är inte den största så kommer köpa in delar bit för bit och siktar väl på o starta upp bilen i höst om man inte vinner på triss
Lite bilder då.
Utgångsobjektet:
Efter jävligt mycke kärlek och lite annat såg de ut såhär och den rullade igenom besiktningen för första gången sen 05...
Sen fick de bli lite fälgar o förfining av vissa detaljer
Diffen testades med gott resultat
Sen kommer vi väl till dem lite roligare delarna
En B35 topp som påstås va portad och tillsnyggad av Bäckis själv
M106 kolv
B28 svänghjul
Lite ormbo pågång
En K29:a inhandlades först men insåg ganska fort att avgashuset var på tok för litet för 3,5L så en Hx52:a blev de istället
En gullig liten 66mm Precision WG inhandlades
Grenrörs snickrandet fortsatte i helgen. 10mm flänsar, 48mm rör från topp till kollektor, 2x42mm>60mm till WG. Fattas en liten stump av wg röret annars är de färdigt.
Testmontering av Grenrör, Turbo och WG i bilen
Grenrörs tillverkningen står motec för så all cred till han.
Det är väl ungefär såhär de ser ut just nu. Som sagt delar inhandlas såfort pengar finns
Tanken är väl och få ut en 5-600 kusar och ha så roligt man bara kan Allt ska hållas så dolt som möjligt så man inte ser vad som bor under huven förends man lyfter huven.
Man tyckte man hade ganska gott om plats under huven men med hx52:an och den "lilla" wastegaten så blev de helt plötsligt trångt
Fortsättning följer...