hårda kopplingar vs pedalställ.

Diskutera det som inte passar in i de övriga forumen.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
User avatar
Dawe_A
Posts: 4146
Joined: 20 Sep 2009, 14:20
Location: Karlskrona

hårda kopplingar vs pedalställ.

Post by Dawe_A »

halloj, tänkte bara fråga fall jag är den enda som har problem med pedalstället efter byte till hårdare koppling? I mitt fall 765platta & 6 puck.


Först hade jag problem med att själva kopplingspedalen kröktes, tillslut vart den helt böjd och låg nästan i golvet. Efter att ha riktat upp den och förstärkt med längsgående järn och genomgående bult på 3 ställen så funkade den perfekt.

Nu har själva fästet till kopplingscylindern brustit så hela skiten sviktar åt sidan när jag kopplar... Allt sitter på original position så det är inga konstiga belastningspunkter .

Bilen ifråga är en gammal M535a

är det inga fler som haft problem med det?
People change, things go wrong, shit happens , life goes on!

E28 M535i -86 , svensksåld
E28 M535im -86 , svensksåld
E34 M5 3.8 -92 ,
User avatar
Pimplaren
Posts: 4456
Joined: 20 Nov 2005, 14:59
Location: Stockholm

Re: hårda kopplingar vs pedalställ.

Post by Pimplaren »

Hade inga som helst problem med sånt.. =)
MVH Oliver Turbo Turtle

Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
jorgen
Posts: 3912
Joined: 20 Dec 2005, 02:35
Location: Bigstream (storfors)
Contact:

Re: hårda kopplingar vs pedalställ.

Post by jorgen »

Enda bilen som det har varit ett problem på är 02:r men då är ju allt byggt i tunnplåt också:)
///Jörgen.
070-400 00 80
j_m_a@telia.com


Stort tack till:

PPF
Peter K
User avatar
BusE
Posts: 1261
Joined: 28 Sep 2006, 20:02
Location: Eskilstuna

Re: hårda kopplingar vs pedalställ.

Post by BusE »

Har inga sånna problem heller, kör 765 + 4p sinter
ARG E21 "s50b32" TURBO (såld)

PPF H.O M535 TURBO
715whp 860wnm @ 2.0bar (såld)

Joni Alatalo
0739-250242
User avatar
johankihl
Admin
Posts: 3360
Joined: 20 Nov 2005, 12:36
Location: Stockholm Tel: +46709409095

Re: hårda kopplingar vs pedalställ.

Post by johankihl »

Har sett problemet på flera e30. Bara att förstärka som gäller, pedalerna brukar krökas.
M3E30 - S50B30 PTE 7675 1055whp@330kPa

10.04 227km/h@1,1bar
User avatar
Christian.N
Posts: 2834
Joined: 15 Apr 2008, 21:38
Location: Enköping

hårda kopplingar vs pedalställ.

Post by Christian.N »

WTF!! Någon som haft det problemet med bromspedalen eller gäller det bara kopplingapedalen?
Enköping, 073-3104393
User avatar
Dawe_A
Posts: 4146
Joined: 20 Sep 2009, 14:20
Location: Karlskrona

Re: hårda kopplingar vs pedalställ.

Post by Dawe_A »

okej då va jag inte ensam iallafall, tyckte det vart så himla märkligt att jag har "så mycket" problem med att få kopplingspedalen/fästen till att ens hålla när det aldrig skrivs om det för övrigt.
People change, things go wrong, shit happens , life goes on!

E28 M535i -86 , svensksåld
E28 M535im -86 , svensksåld
E34 M5 3.8 -92 ,
User avatar
cjagenmark
Posts: 335
Joined: 15 Jan 2007, 21:02
Location: Ronneby

hårda kopplingar vs pedalställ.

Post by cjagenmark »

Har två st med 765. Inga problem med att pedalen ger sig
// Christoffer Jägenmark
E28 M50B28 Turbo
0768395017
http://www.garaget.org/?car=297425" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Krillian
Posts: 2262
Joined: 20 Nov 2005, 15:25
Location: Eslöv

Re: hårda kopplingar vs pedalställ.

Post by Krillian »

Hur mycket har ni kört med bilarna då? Nu vet jag inte men tror Dawe kör med bilen dagligen som en pendlar bil
Kristian Svendsen

Tel: 0735008489

BMW 740i/6 -96
Volvo 855 R -97
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Re: hårda kopplingar vs pedalställ.

Post by Nisse Järnet »

Har iof inte kollat så noga men inte märkt nåt på min e30. Kört över 2000mil med 765 skulle jag tro.
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
flp
Posts: 919
Joined: 20 Nov 2005, 22:16
Location: Piteå

Re: hårda kopplingar vs pedalställ.

Post by flp »

har trampat av biten mot huvudcylindern samt krökt pedalen på e30in med 618 platta.
nu har jag boxat och förstärkt så får väl se om de håller bättre med nya kopplingen som blev 765 platta.

MVH Micke
Mikael Westerlund
070-5611667
bra.snyt@gmail.com

Fat people are harder to kidnap
BMW 318is E30 Ombyggt fordon M50 Turbo.
ET 10.44@217km/h
User avatar
Dawe_A
Posts: 4146
Joined: 20 Sep 2009, 14:20
Location: Karlskrona

Re: hårda kopplingar vs pedalställ.

Post by Dawe_A »

jag har använder min som bruksbil, har kört kanske 200 , max 250mil med nya kopplingen ..

jag ska se om en kille vill sälja hela plåten bakom pedalerna där fästena till huvudcylindern sitter, sen förstärka den på något vettigt sett innan jag monterar igen.

pedalen verkar hålla bra nu iallafall. =)


flp wrote:har trampat av biten mot huvudcylindern samt krökt pedalen på e30in med 618 platta.
nu har jag boxat och förstärkt så får väl se om de håller bättre med nya kopplingen som blev 765 platta.

MVH Micke



det är den biten mot huvudcylindern jag också trapat av , liksom delat den på mitten på något sett.. precis som att den är i 2 delar från början.. ser så ut :S
People change, things go wrong, shit happens , life goes on!

E28 M535i -86 , svensksåld
E28 M535im -86 , svensksåld
E34 M5 3.8 -92 ,
User avatar
Pimplaren
Posts: 4456
Joined: 20 Nov 2005, 14:59
Location: Stockholm

Re: hårda kopplingar vs pedalställ.

Post by Pimplaren »

Undrar varför de pajar på vissa bilar, jag var verkligen elak emot min koppling i m535! den fick smaka många dumma tramp :mrgreen:
MVH Oliver Turbo Turtle

Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Dawe_A
Posts: 4146
Joined: 20 Sep 2009, 14:20
Location: Karlskrona

Re: hårda kopplingar vs pedalställ.

Post by Dawe_A »

Pimplaren wrote:Undrar varför de pajar på vissa bilar, jag var verkligen elak emot min koppling i m535! den fick smaka många dumma tramp :mrgreen:



Det lär vi nog aldrig få reda på, min första tanke (efter att jag plockat bort allt) var att jag kanske monterat slavcylinderns övre "ögla" på fel sida "pinnen" på kopplingspedalen så att den liksom tryckt snett ner i cylindern och belastat väldigt skevt.

men vem vet , blir nog till att försöka hitta en helt ny plåt som sagt, hittar jag inte någon på ett par dagar så förstärker jag den gamle.. =)

Kan det vara nr 1 på bilden tros?

Image
People change, things go wrong, shit happens , life goes on!

E28 M535i -86 , svensksåld
E28 M535im -86 , svensksåld
E34 M5 3.8 -92 ,
User avatar
Dawe_A
Posts: 4146
Joined: 20 Sep 2009, 14:20
Location: Karlskrona

Re: hårda kopplingar vs pedalställ.

Post by Dawe_A »

såhär ser fenomenet ut, märkligt att det sviktade :roll:

Image
People change, things go wrong, shit happens , life goes on!

E28 M535i -86 , svensksåld
E28 M535im -86 , svensksåld
E34 M5 3.8 -92 ,
User avatar
Pimplaren
Posts: 4456
Joined: 20 Nov 2005, 14:59
Location: Stockholm

Re: hårda kopplingar vs pedalställ.

Post by Pimplaren »

Fan vad udda!
MVH Oliver Turbo Turtle

Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
Post Reply