Bmw 325 tds LB nr: "II" || Back and Worse ! 15/5
Posted: 04 Apr 2012, 23:05
Hallå !
Kanske dags att visa folket här på ppf vad man håller på med i garaget , Läser och tittar väldigt mycket här på forumet men är inte aktiv vad det gäller att skriva. Så det är nog inte så många som känner till mig.
Nu i juletider var jag iväg och hämtade mig en ny e36 325 tds touring. Byggde på en likadan kaross förra vintern som var mer bruksbil / vardagsbil med värre pump , turbo , coils o lite sånt .. Men nu tänkte jag ta klivet lite längre o försöka bygga lite mer seriöst för att åka på bana.
Info :
- Svart touring.
- Årsmodell -96 = nya motorn som tål att trimmas mer än den tidigare innan -95.
- 22900mil !
- Rostfri.
- Coilovers.
- Rödvita "kristall" bakljus.
- Oneblock angeleyes fram med svarta bakgrunden.
- M-front. Dock skadad så kommer att bytas ut mot en likadan.
- M-speglar.
- Dimljus "kristall".
- El-hissar och el-taklucka.
Framtidsplaner :
- Bränsle kommer bestå av Mercedes radpump som ska byggas av Dieselmeken och leverera 170+cc åtminstone. Lyckas jag inte få detta att lira ihop med bmwns dieselmotor som målet är så kommer jag istället att köra med om606 merca motorn ..
- Alu ic med kring utrustning.
- m20 sväng , m20 start , 618 , puck lamell. (Ev ändrat mig till m30 med 765 men får se vartefter)
- Tb70-01 turbo. Har även ett -03 avgashus utifall -01 blir för litet ihop med merca pumpen.
- Portat 524 grenrör var tanken ifall jag skulle bygga med 524td pump ala 125cc. Men nu när det kommer byggas med merca istället så kommer jag nog behöva skaffa mig ett lite mer gediget grenrör, Återkommer här vartefter.
- Bygga om insuget.
- Bygga om vevhusvent.
- Rensa all inredning inklusive mattor och onödig metall.
- Bur.
- Bortkapad reservhjulsbalja och batteribalja som kommer ersättas med rak plåt var på fuelcellen kommer att stå. (Om någon av er trimmar diesel så vore jag tacksam om någon har koll på utifall jag kommer behöva en separat pump som trycker fram till huvudpumpen , Eller kommer radpumpen orka suga själv).
- Ev bygga coils även bak istället för separat som det är i "coilover paket".
- 3" avgas som kommer mynna med ett 4,5" ut genom högerdörren.
- Plastrutor bakåt till iaf, får se lite där.
osv osv ..
Varför envisas jag med o bygga på bmw diesel motorn när man vet att mercedes är mycket lättare , billigare och säkert kort ? , Joo vem fan ska annars slå dom som säger att bmw diesel inte går att trimma på fingrarna ! , (ja ja ja , jag vet att jag kommer använda mig av merca radpump .. Men max trimmad 524td pump , been there done that .. ! )
Förra jag byggde hann att gå närmare 1000mil med 122cc soppa och ett varvstopp på 7000varv som var välbesökt ! still going bortsätt från turbo ras o sånt trams Så nu ska jag se hur långt man kan gå innan en stake tittar ut genom blocket eller liknande fenomen ..
Har smågrejjat lite sedan runt årsskiftet någon gång så jag sammanfattar lite.
Bilder :
Bilen
Tb70-03 med -01 huset till vänster.
Fronten bortplockad. Kylningsrören till servooljan kommer att fimpas och bara kopplas förbi för att spara plats åt ic-rör.
Rensat o redo att lossa pumpen ! Har dock lånat ut pump-avdragaren så får avvakta lite.
Balja finns till salu om någon är intresserad av onödig vikt !
slipade rent kanten , klippte jack för att kunna böja upp en kant som den kommande skivan kan svetsas i.
kommer använda mig av original kanten som redan sitter på rambenet.
Lite delar , Har även köpt sådan liten manick som gör att man inte kan låsa bakhjulet helt o hållet genom att både dra i handbromsen + bromsa med foten .. Inte för att jag vet hur den fungerar , Men hinner nog ta reda på det innan det blir dags att montera.
Ganska rent , värmepaketet ska också ut. Hur det blir med röret som stången sitter i vet jag inre riktigt än. Får höra med han som ska bygga buren vad han tycker är vettigast. Aldrig haft någon bil med bur tidigare.
Kapade ur lite, Men har nu i efter hand kommit fram till att de ska kapas ännu mer i förebyggande syfte utifall man uppgraderar till större turbo eller motor.
Sådär kommer den att sitta ifall att jag kör med 524 grenröret , osäker än så länge .. Men kommer iaf kapas ur mer.
//Elias
Kanske dags att visa folket här på ppf vad man håller på med i garaget , Läser och tittar väldigt mycket här på forumet men är inte aktiv vad det gäller att skriva. Så det är nog inte så många som känner till mig.
Nu i juletider var jag iväg och hämtade mig en ny e36 325 tds touring. Byggde på en likadan kaross förra vintern som var mer bruksbil / vardagsbil med värre pump , turbo , coils o lite sånt .. Men nu tänkte jag ta klivet lite längre o försöka bygga lite mer seriöst för att åka på bana.
Info :
- Svart touring.
- Årsmodell -96 = nya motorn som tål att trimmas mer än den tidigare innan -95.
- 22900mil !
- Rostfri.
- Coilovers.
- Rödvita "kristall" bakljus.
- Oneblock angeleyes fram med svarta bakgrunden.
- M-front. Dock skadad så kommer att bytas ut mot en likadan.
- M-speglar.
- Dimljus "kristall".
- El-hissar och el-taklucka.
Framtidsplaner :
- Bränsle kommer bestå av Mercedes radpump som ska byggas av Dieselmeken och leverera 170+cc åtminstone. Lyckas jag inte få detta att lira ihop med bmwns dieselmotor som målet är så kommer jag istället att köra med om606 merca motorn ..
- Alu ic med kring utrustning.
- m20 sväng , m20 start , 618 , puck lamell. (Ev ändrat mig till m30 med 765 men får se vartefter)
- Tb70-01 turbo. Har även ett -03 avgashus utifall -01 blir för litet ihop med merca pumpen.
- Portat 524 grenrör var tanken ifall jag skulle bygga med 524td pump ala 125cc. Men nu när det kommer byggas med merca istället så kommer jag nog behöva skaffa mig ett lite mer gediget grenrör, Återkommer här vartefter.
- Bygga om insuget.
- Bygga om vevhusvent.
- Rensa all inredning inklusive mattor och onödig metall.
- Bur.
- Bortkapad reservhjulsbalja och batteribalja som kommer ersättas med rak plåt var på fuelcellen kommer att stå. (Om någon av er trimmar diesel så vore jag tacksam om någon har koll på utifall jag kommer behöva en separat pump som trycker fram till huvudpumpen , Eller kommer radpumpen orka suga själv).
- Ev bygga coils även bak istället för separat som det är i "coilover paket".
- 3" avgas som kommer mynna med ett 4,5" ut genom högerdörren.
- Plastrutor bakåt till iaf, får se lite där.
osv osv ..
Varför envisas jag med o bygga på bmw diesel motorn när man vet att mercedes är mycket lättare , billigare och säkert kort ? , Joo vem fan ska annars slå dom som säger att bmw diesel inte går att trimma på fingrarna ! , (ja ja ja , jag vet att jag kommer använda mig av merca radpump .. Men max trimmad 524td pump , been there done that .. ! )
Förra jag byggde hann att gå närmare 1000mil med 122cc soppa och ett varvstopp på 7000varv som var välbesökt ! still going bortsätt från turbo ras o sånt trams Så nu ska jag se hur långt man kan gå innan en stake tittar ut genom blocket eller liknande fenomen ..
Har smågrejjat lite sedan runt årsskiftet någon gång så jag sammanfattar lite.
Bilder :
Bilen
Tb70-03 med -01 huset till vänster.
Fronten bortplockad. Kylningsrören till servooljan kommer att fimpas och bara kopplas förbi för att spara plats åt ic-rör.
Rensat o redo att lossa pumpen ! Har dock lånat ut pump-avdragaren så får avvakta lite.
Balja finns till salu om någon är intresserad av onödig vikt !
slipade rent kanten , klippte jack för att kunna böja upp en kant som den kommande skivan kan svetsas i.
kommer använda mig av original kanten som redan sitter på rambenet.
Lite delar , Har även köpt sådan liten manick som gör att man inte kan låsa bakhjulet helt o hållet genom att både dra i handbromsen + bromsa med foten .. Inte för att jag vet hur den fungerar , Men hinner nog ta reda på det innan det blir dags att montera.
Ganska rent , värmepaketet ska också ut. Hur det blir med röret som stången sitter i vet jag inre riktigt än. Får höra med han som ska bygga buren vad han tycker är vettigast. Aldrig haft någon bil med bur tidigare.
Kapade ur lite, Men har nu i efter hand kommit fram till att de ska kapas ännu mer i förebyggande syfte utifall man uppgraderar till större turbo eller motor.
Sådär kommer den att sitta ifall att jag kör med 524 grenröret , osäker än så länge .. Men kommer iaf kapas ur mer.
//Elias