Page 1 of 1

Bmw 325 tds LB nr: "II" || Back and Worse ! 15/5

Posted: 04 Apr 2012, 23:05
by Elias
Hallå !

Kanske dags att visa folket här på ppf vad man håller på med i garaget :) , Läser och tittar väldigt mycket här på forumet men är inte aktiv vad det gäller att skriva. Så det är nog inte så många som känner till mig.

Nu i juletider var jag iväg och hämtade mig en ny e36 325 tds touring. Byggde på en likadan kaross förra vintern som var mer bruksbil / vardagsbil med värre pump , turbo , coils o lite sånt .. Men nu tänkte jag ta klivet lite längre o försöka bygga lite mer seriöst för att åka på bana.

Info :
- Svart touring.
- Årsmodell -96 = nya motorn som tål att trimmas mer än den tidigare innan -95.
- 22900mil !
- Rostfri.
- Coilovers.
- Rödvita "kristall" bakljus.
- Oneblock angeleyes fram med svarta bakgrunden.
- M-front. Dock skadad så kommer att bytas ut mot en likadan.
- M-speglar.
- Dimljus "kristall".
- El-hissar och el-taklucka.


Framtidsplaner :
- Bränsle kommer bestå av Mercedes radpump som ska byggas av Dieselmeken och leverera 170+cc åtminstone. Lyckas jag inte få detta att lira ihop med bmwns dieselmotor som målet är så kommer jag istället att köra med om606 merca motorn ..
- Alu ic med kring utrustning.
- m20 sväng , m20 start , 618 , puck lamell. (Ev ändrat mig till m30 med 765 men får se vartefter)
- Tb70-01 turbo. Har även ett -03 avgashus utifall -01 blir för litet ihop med merca pumpen.
- Portat 524 grenrör var tanken ifall jag skulle bygga med 524td pump ala 125cc. Men nu när det kommer byggas med merca istället så kommer jag nog behöva skaffa mig ett lite mer gediget grenrör, Återkommer här vartefter.
- Bygga om insuget.
- Bygga om vevhusvent.
- Rensa all inredning inklusive mattor och onödig metall.
- Bur.
- Bortkapad reservhjulsbalja och batteribalja som kommer ersättas med rak plåt var på fuelcellen kommer att stå. (Om någon av er trimmar diesel så vore jag tacksam om någon har koll på utifall jag kommer behöva en separat pump som trycker fram till huvudpumpen , Eller kommer radpumpen orka suga själv).
- Ev bygga coils även bak istället för separat som det är i "coilover paket".
- 3" avgas som kommer mynna med ett 4,5" ut genom högerdörren.
- Plastrutor bakåt till iaf, får se lite där.

osv osv ..

Varför envisas jag med o bygga på bmw diesel motorn när man vet att mercedes är mycket lättare , billigare och säkert kort ? , Joo vem fan ska annars slå dom som säger att bmw diesel inte går att trimma på fingrarna ! , (ja ja ja , jag vet att jag kommer använda mig av merca radpump .. Men max trimmad 524td pump , been there done that .. ! )
Förra jag byggde hann att gå närmare 1000mil med 122cc soppa och ett varvstopp på 7000varv som var välbesökt ! still going bortsätt från turbo ras o sånt trams :) Så nu ska jag se hur långt man kan gå innan en stake tittar ut genom blocket eller liknande fenomen ..

Har smågrejjat lite sedan runt årsskiftet någon gång så jag sammanfattar lite.

Bilder :

Bilen
Image

Image

Tb70-03 med -01 huset till vänster.
Image

Fronten bortplockad. Kylningsrören till servooljan kommer att fimpas och bara kopplas förbi för att spara plats åt ic-rör.
Image

Rensat o redo att lossa pumpen ! Har dock lånat ut pump-avdragaren så får avvakta lite.
Image

Balja finns till salu om någon är intresserad av onödig vikt ! ;)
Image

Image

slipade rent kanten , klippte jack för att kunna böja upp en kant som den kommande skivan kan svetsas i.
Image

Image

kommer använda mig av original kanten som redan sitter på rambenet.
Image

Lite delar , Har även köpt sådan liten manick som gör att man inte kan låsa bakhjulet helt o hållet genom att både dra i handbromsen + bromsa med foten .. Inte för att jag vet hur den fungerar , Men hinner nog ta reda på det innan det blir dags att montera.
Image

Ganska rent , värmepaketet ska också ut. Hur det blir med röret som stången sitter i vet jag inre riktigt än. Får höra med han som ska bygga buren vad han tycker är vettigast. Aldrig haft någon bil med bur tidigare.
Image

Kapade ur lite, Men har nu i efter hand kommit fram till att de ska kapas ännu mer i förebyggande syfte utifall man uppgraderar till större turbo eller motor.
Image

Sådär kommer den att sitta ifall att jag kör med 524 grenröret , osäker än så länge .. Men kommer iaf kapas ur mer.
Image


//Elias

Re: Bmw 325 tds LB nr: "II" || Back and Worse ! 4/4

Posted: 04 Apr 2012, 23:05
by Elias
Update 4/4 -12

I måndags skrotade jag ner min reservdelsbil o körde den till skroten. Det jag behöll var framvagn , bakvagn , M-paketet , tråget och lite små skit.

I tisdags lyftes motor / låda ur bilen , golvet i bagaget svetsades färdigt och grundades , tvättade bort 22000mils sot o skit från motorn och lika så motorrummet !

I dag , plocka ja av lådan o kopplingen. Kommer förmodligen bli svarvat m30 med m51 startkrans, med Sachs 765 plattan + puck lamell.
Höger fjäderbenstorn fram kapades iordning och svetsades. Bakvagnsinfästningarna förstärktes uppifrån.

Morgondagen kommer spenderas med o svetsa stag mellan fjäderbenen bak och ner till bakvagnsinfästningen , Var över hos Bmw_Fredde idag o snodde lite ideer :)

Bilder :

Reservdelsbilen som skrotades ner.
Image

En i reserv.
Image

- Tisdag

Måttade till o svetsade nya golvet i bak.
Image

Image

Grundat.
Image

Här kommer jag att svetsa någon form av öglor i framtiden så man kan spänna fast batteriet.
Image

SE SÅ UNDERBART , nästan så man längtar efter diff ras ;)
Image

Tvätt !
Image

Image

Image

Image

Image

Och denna bilden var den sista jag tog i Tisdags !
Image

- Onsdag och start på ny kula.

Kapade lite mer i fjäderbenet och eldade sedan ihop det.
Image

Image

Slipat o grundat.
Image

Lite halvkass bild då det var svårt att ta kort ner i ett hål .. Men det ska iaf föreställa förstärkt bakvagnsinfästning , har svetsat alla skarvar till "balken".
Image

Höger sida svetsad o grundad.
Image

Det var allt för idag , återkommer ev imorgon om jag inte är allt för trött när jag kommer in från garaget !

//Elias

Re: Bmw 325 tds LB nr: "II" || Back and Worse ! 4/4

Posted: 06 Apr 2012, 19:53
by ramberg
Kul!
Funderat på varför ingen skrämt skiten ur en bmw diesel, vi får väl se nu hur pass de ger.
om606 vet jag redan att ger redigt med effekt med standard saker och tål en hel del.

Lycka till!

Re: Bmw 325 tds LB nr: "II" || Back and Worse ! 4/4

Posted: 11 Apr 2012, 13:39
by bmw_philip
full fart!

Nu vill vi se mer :D

Re: Bmw 325 tds LB nr: "II" || Back and Worse ! 4/4

Posted: 11 Apr 2012, 19:50
by mr_z
blir fränt detta!

Re: Bmw 325 tds LB nr: "II" || Back and Worse ! 4/4

Posted: 23 Apr 2012, 23:02
by Elias
Kul att lite diesel uppskattas även på ett forum som mesta dels inriktar sig på sprit o bensin ! :)

Update 23/4

Vart lugnt i garaget den senaste tiden , pga lathet och annat ivägen ;)

Började riva lite i motorn idag , så nu är de dags att införskaffa sig en merca pump o börja modda / måtta för att få den att lira ihop med tds drevet och blocket. Det ända jag är osäker på egentligen är hur jag nollar botten och pumpen tillsammans utan svänghjulet på plats .. och även hur mercapumpen ska stå för att vara "nollad" .. Tacksam för svar och ideer !

Har även hunnit kapa bort de fästena som baksätet sitter fast i uppe vid fjäderbenstornen bak.

Bild :

Image

Återkommer vartefter :) !

Re: Bmw 325 tds LB nr: "II" || Back and Worse ! 4/4

Posted: 15 May 2012, 21:09
by Elias
Update 15/5 -12

Idag har det svetsats fjäderbensstag / förstärkning till bakvagnen. Trots att svetsarna inte är i någon toppklass eller så , så är jag nöjd med resultatet :)

Bilder :

Svetsplatta , 3mm gods.
Image

Måttat , kapat , måttat , kapat osv , inget roligt att ta kort på. Så knäppte en bild när det var färdigsvetsat istället.
Image

Och där är även golvet färdigsvetsat !
Image

Image

//Elias

Re: Bmw 325 tds LB nr: "II" || Back and Worse ! 15/5

Posted: 16 May 2012, 11:28
by bmw_fredde
Gløm inte dom fjære bakvagnsfæstena bara :D ser kanon ut annars :D

Re: Bmw 325 tds LB nr: "II" || Back and Worse ! 15/5

Posted: 16 May 2012, 20:49
by TheMan
Riktigt kul projekt :) Ovanligt med diesel trim på bmw :P

Lycka till med projektet :)

Re: Bmw 325 tds LB nr: "II" || Back and Worse ! 15/5

Posted: 18 May 2012, 01:03
by bingsingen
Så forjävligt ballt! Det blir interessant om du kan setta i hop mb-pumpen fra om603? eller 606?.... på en m51. :D

Följer med!

Sv: Bmw 325 tds LB nr: "II" || Back and Worse ! 15/5

Posted: 02 Oct 2012, 05:37
by niiklas_m535
Händer de nå med bygget elias?
Intresserad av att se hur de går med mercapumpen då ja själv kör diesel å går i tankarna att trimma!

Mvh Niklas

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Re: Bmw 325 tds LB nr: "II" || Back and Worse ! 15/5

Posted: 02 Oct 2012, 10:14
by AndreasE28
Såhär skrev Göran "Dieselmeken" nyligen till mig ang MB pump på M51:

"MB Pumpen kan du glömma, det finns ingen tändförställning på en radpump så den kommer knacka som fan om du överhuvudtaget får dit den.
/ Göran"

Tror Elias köpte sig en Merca istället?

Mvh

Re: Bmw 325 tds LB nr: "II" || Back and Worse ! 15/5

Posted: 10 Oct 2012, 20:28
by Stordahl
Hoppas du kör me bmw motorn :) finns ju redan så mycket av mercedes nafta motorer som e trimmade.

Gör om Bmw pumpen helt så du får den att flöda mera?

Re: Bmw 325 tds LB nr: "II" || Back and Worse ! 15/5

Posted: 10 Oct 2012, 22:12
by sata.lundgren
Kör nu med m51 motorn! Vet att du har erfarenhet sen tidigare "trådar" på Sävar! Följt alla nämligen :lol: Som många andra säger: Merca trimmare finns det gått om..