Problem med polis efter cross-stöld!

Diskutera det som inte passar in i de övriga forumen.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Rsjerry

Problem med polis efter cross-stöld!

Post by Rsjerry »

Lång historia till kort historia följer nedan ang ett problem en kompis till mig har:

För 3år sen får han sin cross stulen och polisanmäler detta.
Ca 1år senare dyker crossen upp på annons på blocket i norrland 120mil hemifrån.
Min kompis kontaktar polisen som åker hem till säljaren och identiferar crossen och det är mycket riktigt min kompis stulna cross.
Säljaren vet självklart inget om detta (vilket är rätt troligt om man annonserar på blocket med bild) men polisen beslagtar crossen.
Ca 2år går och polisen gör inget mer än att ställa in den i deras stöldgods lager och inget händer trots upprepade påtryckningar :evil:

Igår 2012-03-30 får min kompis ett brev av polisen i Skellefteå att ärendet är avslutat och crossen är tillbakalämnad till säljaren? :shock: ??

WTF :shock: Vad håller dom på med egentligen?

Jag skriver detta för att kunna ge polaren något tips på hur han ska lösa det och få tillbaka sin cross?

Advokat och anmäla polisen?

Det är synd om säljaren med om han köpt denna i god tro men den är ju identifierad och fastställt att det är samma cross som stals av min kompis och således skall den tillbaka till honom!

Riktigt bitter blir när jag tänker på det hela!
Jerry Albertsson
070-7463516
BMW 325 Banprojekt!
Sponsorer:
www.matsmarin.se
Momek 0524-12388 Motorarbeten
stiiiv_

Re: Problem med polis efter cross-stöld!

Post by stiiiv_ »

Prata med polisen oftast går det bra när man ska hjälpa dom men när man själv ska ha hjälp av dom är man inte värd vatten!!!!!
M20B27 847whp

Our drinking team has a racing problem

S54
1055whp @1116nm
1,8bar

Besta topsped 257km/h
9,44@254km/h

stefan larsson
0704177272
Sjögren Racing

Post by Sjögren Racing »

Du kan polisanmäla den polisen, då går det till deras internutredningsavdelning som kollar på det. Och så kollar åklagaren som har hand om internutredningar på det innan han/hon troligtvis lägger ner det med motiveringen "brott kan ej styrkas".

Totalt meningslöst att anmäla en polis.

Kan ge ett exempel:
En jag känner skulle polisen göra husrannsakan hos, dom gick in till fel hus. Alltså hans granne och misshandlade honom. Han som skulle fått husrannsakan kom in mitt i misshandlen och såg allt och polisanmälde dom 2 poliserna för misshandel. Det blev rättegång och polisen hade mer trovärdighet iom sitt yrke.

Han som anmälde poliserna åkte på 1års fängelse för mened...
Han överklagade och blev friad från meneden, men misshandelrättegången mot poliserna togs aldrig upp igen, trots att hovrätten kom fram till att han talade sanning.
076-0308240
alpinabiturbo

Post by alpinabiturbo »

Helt sjukt, sådana här myndighetsstolligheter gör än bara förbannad.
E61 535D m-sport touring
E91 320D touring
E38 740ia
E39 528i
SirDea

Post by SirDea »

Det är en skitsvår sits hurvida vem som har äganderätt till saker som stjäls eller genom bedrägeri förskingras och sedan säljs vidare.
Tänk tanken att du köpen en cross, det finns servicepapper, kvitto på tidigare köp och priset är skäligt. Du köper crossen och allt är frid och fröjd.
Sedan kommer polisen och tar crossen från dig för att den var stulen från början. Vem ska ha crossen?
Alltid ägaren eller den som köpt den i god tro?

Lagstiftningen säger antingen den rättmätiga ägaren eller den nuvarande beroende på hur egendomen avhänts.

Astråkigt hur som helst!
Evo III
Pitbull

Post by Pitbull »

Sjögren Racing wrote:Du kan polisanmäla den polisen, då går det till deras internutredningsavdelning som kollar på det. Och så kollar åklagaren som har hand om internutredningar på det innan han/hon troligtvis lägger ner det med motiveringen "brott kan ej styrkas".

Totalt meningslöst att anmäla en polis.

Kan ge ett exempel:
En jag känner skulle polisen göra husrannsakan hos, dom gick in till fel hus. Alltså hans granne och misshandlade honom. Han som skulle fått husrannsakan kom in mitt i misshandlen och såg allt och polisanmälde dom 2 poliserna för misshandel. Det blev rättegång och polisen hade mer trovärdighet iom sitt yrke.

Han som anmälde poliserna åkte på 1års fängelse för mened...
Han överklagade och blev friad från meneden, men misshandelrättegången mot poliserna togs aldrig upp igen, trots att hovrätten kom fram till att han talade sanning.

Haha!
Va fan! Jävla snutjävlar...
Mattias Skoglund
Mob: 0763-493494

2009: 575whp samt 740wnm 1,4bar. M30B35
2010: 842whp samt 983wnm 1,8bar. M30B35
Frode G

Post by Frode G »

Rsjerry wrote:Lång historia till kort historia följer nedan ang ett problem en kompis till mig har:

För 3år sen får han sin cross stulen och polisanmäler detta.
Ca 1år senare dyker crossen upp på annons på blocket i norrland 120mil hemifrån.
Min kompis kontaktar polisen som åker hem till säljaren och identiferar crossen och det är mycket riktigt min kompis stulna cross.
Säljaren vet självklart inget om detta (vilket är rätt troligt om man annonserar på blocket med bild) men polisen beslagtar crossen.
Ca 2år går och polisen gör inget mer än att ställa in den i deras stöldgods lager och inget händer trots upprepade påtryckningar :evil:

Igår 2012-03-30 får min kompis ett brev av polisen i Skellefteå att ärendet är avslutat och crossen är tillbakalämnad till säljaren? :shock: ??

WTF :shock: Vad håller dom på med egentligen?

Jag skriver detta för att kunna ge polaren något tips på hur han ska lösa det och få tillbaka sin cross?

Advokat och anmäla polisen?

Det är synd om säljaren med om han köpt denna i god tro men den är ju identifierad och fastställt att det är samma cross som stals av min kompis och således skall den tillbaka till honom!

Riktigt bitter blir när jag tänker på det hela!

Du kan gå til advokat, men dette kan bli veldig dyrt får deg, advokatutgifter, saksomkostninger ++
Det du kan vinne på i denne saken, er at det er en prinsipiel sak, som mest sannsynlig er behandlet feil.

Frode G
E36 325 Turbo
Jonis

Post by Jonis »

Men han har alltså inte fått någon ersättning alls för den?!
Five Star Racing!
Jonas Jonis Abrahamsson.
0736-785263

http://www.specialsvarv.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.streetperformance.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http:// Mina Vänner o Familj :)
CIVINCO
mfl
----->> http://www.garaget.org/325i" onclick="window.open(this.href);return false; <<-----
Rsjerry

Post by Rsjerry »

nej inte en krona i ersättning!
Jerry Albertsson
070-7463516
BMW 325 Banprojekt!
Sponsorer:
www.matsmarin.se
Blöjan

Post by Blöjan »

Jobbigt läge iomed att det kanske inte finns papper på hojen?

Annars så finns inte " i god tro" längre. De va flera år sen det försvann.
Image
-073-7266 822-

325 e36, 558nm 415whp@ 1,2bar Såld
Rsjerry

Post by Rsjerry »

Ett väldigt jobbigt läge :(

Tror den var identiferad med ramnr och det borde kunna jämföras med papper men vad vet jag??

Skriver i tråden med hur ärendet fortlöper!
Jerry Albertsson
070-7463516
BMW 325 Banprojekt!
Sponsorer:
www.matsmarin.se
Hool

Post by Hool »

Blöjan wrote:Jobbigt läge iomed att det kanske inte finns papper på hojen?

Annars så finns inte " i god tro" längre. De va flera år sen det försvann.

japp.. 2004

Snuten i Sundsvall gjorde samma sak med en moped.. De åkte på att pröjsa den..

Tag kontakt med polismyndigheten i fråga om du inte redan gjort det.. Du får nämna det magiska lösenordet för att de ska få tummen ur..

För ni som inte vet så finns det två.. "Aftonbladet" och "Uppdrag granskning"
- Growl! - http://www.specialsvarv.se" onclick="window.open(this.href);return false; -
- Jonathan Danell
- 0702755150
Rsjerry

Post by Rsjerry »

Redan sagt till honom att ta kontakt med aftonbladet så jag hoppas på en artikel inom kort :idea:
Jerry Albertsson
070-7463516
BMW 325 Banprojekt!
Sponsorer:
www.matsmarin.se
martin.wangerud

Post by martin.wangerud »

Vad händer ifall han "snor" tillbaka crossen. Han äger ju den och har papper på den!
Vem äger den då? IOM. Att bägge har kvitto på den! Ska man sälja den o dela på vinsten!? :)

Martin
Kontakt: 070-444 01 66

- M20 Plågad av hx40
- http://www.garaget.org/?car=164406
nicke.t

Post by nicke.t »

alltså brott lönar sig,ja skulle om möjlighet finns sno tillbaka crossen, men har han kvitto på den som sålt den så vet dom väll vem som är skylldig, alltid svårt med oreggade fordon oxo.men man tappar ju förtroendet för polisen totalt så jävla dåligt.då kan ja sno en cross skriva ett falskt kvitto så e den min.
TEL 0707149931 nicke.t@bredband.net
martin.wangerud

Post by martin.wangerud »

Det är vidrigt att det finns människor som snor andras saker. Lika vidrigt som folk som medvetet köper stöldgods!
Skulle tro att lås branschen är något att satsa på!

Martin
Kontakt: 070-444 01 66

- M20 Plågad av hx40
- http://www.garaget.org/?car=164406
Hool

Post by Hool »

Stals en båt med motor i Norrbotten för några år sedan.. Var borta lääääääänge.. Ingen hämtade den..

Så de skulle sätta ut den på autktion.. Så kikade de lite i systemet.. Oj .. Den är stulen från nästa distrikt..

Ooops.

Tjuven tog båten för att kunna komma över motorn.. Den hittades dagen efter i nästa distrikt .. Men.. Tog månader innan ägaren hade igen sin båt.

De hade nog fullt upp att jävlas med folk på E4an ist
- Growl! - http://www.specialsvarv.se" onclick="window.open(this.href);return false; -
- Jonathan Danell
- 0702755150
Post Reply