Page 1 of 2

etanolkonvertera E28an

Posted: 31 Mar 2012, 18:52
by Dawe_A
tjena., tänkte testa 100% etanol i min e28 m535 , vad gör jag byta?

Lite större spridare eller högre soppatryck?

skruva upp LMMen något hack?

eller häller ni bara ner etanolen och gasar? Såna här gamla bilar lär ju inte adtaprea sig själva precis :lol:

Re: etanolkonvertera E28an

Posted: 31 Mar 2012, 19:34
by Bullen!
Har du varit snall mot Gyldmark så är det väl killen som har svart bälte i att lura gamla LMM och BTR. Så det hade varit mannen jag ställt frågan till.

Re: etanolkonvertera E28an

Posted: 01 Apr 2012, 13:26
by Dawe_A
Bullen! wrote:Har du varit snall mot Gyldmark så är det väl killen som har svart bälte i att lura gamla LMM och BTR. Så det hade varit mannen jag ställt frågan till.



jag får slå han en pling efter hockeyn. :)


falll det är någon som gjort operationen förut så skriv gärna en rad

Re: etanolkonvertera E28an

Posted: 01 Apr 2012, 21:31
by Bmwandreas
Jag skulle bara bytt till exakt 35% större spridare så hade allt funkat.

Re: etanolkonvertera E28an

Posted: 01 Apr 2012, 21:43
by Dawe_A
Bmwandreas wrote:Jag skulle bara bytt till exakt 35% större spridare så hade allt funkat.



kanon , M535 spridarna flödar väl 192cc@3bar ?

Finns där några som du direkt kan rekomendera ? typ M3 3.0 ? (fan att jag slarvat bort mina).. ev e28 m5 spridare?


några runt 250~260 cc @ 3 bar..

Re: etanolkonvertera E28an

Posted: 02 Apr 2012, 20:19
by Krillian
hur funkar kallstarter vid lite kylare tempraturer?

Re: etanolkonvertera E28an

Posted: 02 Apr 2012, 22:02
by M-techer
Krillian wrote:hur funkar kallstarter vid lite kylare tempraturer?


Åt helvete om du inte labbar ordentligt. Alternativt använder värmare.

Sen beror det givetvis på vad du menar med kyligare.

Re: etanolkonvertera E28an

Posted: 02 Apr 2012, 22:49
by Dawe_A
i sverige är det nog inga problem, lite bråkigt kan det vara för kompisar men några gånger på starten så hostar de alltid igång..

e28an kommer ju bara gå på sommaren så det är inga problem.

m3 3.0 spridare behöver jag, synd att man slarvat bort de man hade... undra sig fall man behöver pilla på LMMen

Re: etanolkonvertera E28an

Posted: 03 Apr 2012, 22:41
by M-techer
Dawe_A wrote:i sverige är det nog inga problem, lite bråkigt kan det vara för kompisar men några gånger på starten så hostar de alltid igång..

e28an kommer ju bara gå på sommaren så det är inga problem.

m3 3.0 spridare behöver jag, synd att man slarvat bort de man hade... undra sig fall man behöver pilla på LMMen


Vet en uppsättning M5 spridare som ligger i en låda..

Interested?

Re: etanolkonvertera E28an

Posted: 03 Apr 2012, 22:46
by Dawe_A
M-techer wrote:
Dawe_A wrote:i sverige är det nog inga problem, lite bråkigt kan det vara för kompisar men några gånger på starten så hostar de alltid igång..

e28an kommer ju bara gå på sommaren så det är inga problem.

m3 3.0 spridare behöver jag, synd att man slarvat bort de man hade... undra sig fall man behöver pilla på LMMen


Vet en uppsättning M5 spridare som ligger i en låda..

Interested?



tack men nej tack, jag har hittat m3 spridare 8)

Re: etanolkonvertera E28an

Posted: 04 Apr 2012, 07:26
by FekZen
Normalt får man problem med all kallstart. Alltså start från när motorn är kall (under 20 grader).

Det som händer är oftast att man får dra av och på tändningen en gång extra för att få lagom dos med bränsle för att den ska hoppa igång. Och ju kallare det blir desto fler gånger behöver man dra av och på.

Jag tillhandahåller E85 chip där även kallstarten är fixad. Det jag gjort då är att justera mängden bränsle vid kallstarts anrikning och det fungerar klockrent. Har provat det ner mot -7 grader själv utan några konstigheter. Hade aldrig kallare än så när jag utvecklade det till Bosch Motronic i en 318is och en 325i. Har sedan även gjort program till E28 M535, 850 T5, P944 blandade modeller av E30, E36, E34 osv.
Det som behövs är alltså bara större spridare. Det behöver inte vara exakt 35-38% större för jag gör finjusteringen i chipet beroende på vilka spridare man kan få tag på.

E85 är ltie vassare mot slangar så har man några som är lite torrspruckna så bör man fixa det direkt. Pumpen kan också ta lite mer stryk av E85 , men är inte pumpen dålig så är det inga problem (vilket iof inte är spec enkelt att märka i förväg). Kan va en idé att ha en reservpump ligga om man vill vara berädd på allt så att säga.

Mvh//
A.Fekzen

Re: etanolkonvertera E28an

Posted: 04 Apr 2012, 19:44
by nicke.t
ja hadde inga start problem ner mot -0 på m5 an,starta lika lätt som orginal,men de kanske är lite från bil till bil. å de va fekzen som gjort chip.

Re: etanolkonvertera E28an

Posted: 05 Apr 2012, 23:36
by Dawe_A
nicke.t wrote:ja hadde inga start problem ner mot -0 på m5 an,starta lika lätt som orginal,men de kanske är lite från bil till bil. å de va fekzen som gjort chip.



Skiljer sig M3 3.0 och 3.2 spridarna sig åt? vilka är det du rekomenderar fekzen

Re: etanolkonvertera E28an

Posted: 06 Apr 2012, 07:37
by nicke.t
hellre lite större för går ju alltid jystera ner bränslet i chipet,kör med bb lambda de är bra om inte fekzen har nåt färdigt ¨"kitt" som funkar.

Re: etanolkonvertera E28an

Posted: 06 Apr 2012, 09:07
by flexbert
Jag kör 100% e85 i min e30 med m20b25.
Bytte bara till 199cc spridare från mustang 5.0

Startade som aldrig förr i morse vid 0 gradig temperatur :)

Re: etanolkonvertera E28an

Posted: 06 Apr 2012, 10:18
by mr_z
nicke.t wrote:ja hadde inga start problem ner mot -0 på m5 an,starta lika lätt som orginal,men de kanske är lite från bil till bil. å de va fekzen som gjort chip.

vad körde du för spridare? va lite sugen å köra min m5a på e85

Re: etanolkonvertera E28an

Posted: 07 Apr 2012, 05:52
by nicke.t
mr_z wrote:
nicke.t wrote:ja hadde inga start problem ner mot -0 på m5 an,starta lika lätt som orginal,men de kanske är lite från bil till bil. å de va fekzen som gjort chip.

vad körde du för spridare? va lite sugen å köra min m5a på e85


880cc spridare, körde en snikturbo instalation. men fekzen kan ju jystera kallstart så den startar som vanligt.