e28 m50b25 turbo
Posted: 20 Mar 2012, 17:24
Bygger som sagt en budgetturbo parallellt med min e23 bmw 745 som kommer att bli mer påkostad, mest för att få ladda på lite grann i sommar i alla fall då jag har alldeles för lite tid till att hinna klart med 745:an i år.
Hittills ser setupen ut så här men fylls som sagt på ju mer grejer som införskaffas
Oöppnad m50b25 ickevanos motor med tillhörande växellåda från e34 525
Vems styrsystem med det flesta tillval som internloggning stöd för lågohmsspridare display o.s.v
Så gott som ny 325 IX tryckplatta
Ny 4-puckad sinterlamell
eget puls-split grenrör
Alu insug med trattar
Ny Garrett gt42 turbo 63mm in
K L 60mm wg
Deatschwerks intank pump
Bmc 100mm dubbelkon luftfilter
intercooler 600x300x76
precision 680cc spridare högohm
ppf 75mm dumpventil
Börjar med några bilder på smallblockhajen
motordonatorn
Motor ute
Oöppnat skulle det vara så då fick det bli oljeretur i tråget istället för i bröstkåpan som jag annars hade föredragit.
Snikvarianten av koppling men får hoppas det går att ge han lite laddtryck innan det ger sig. Å andra sidan blir det ju kul att se hur det fungerar med denna setup om man schimsar in peaktrycket korrekt.
Här tillbringar man en del tid när det finns tid att tillgå :hihi:
Turbon
m20 svänghjulet färdigsvarvat för att passa m50
Mätte peaktryck på IX plattan och därefter även för kul på original m50 tryckplatta och oroväckande nog var det till och med lite högre tryck på m50 plattan(Har inte rätt diameter på kolven så det visar inte rätt tryck i bar men man ser var peaktrycket finns och om det är skillnad mellan plattorna) :doh: Men som sagt allt går att uppgradera framöver om jag känner att det behövs vill ju inte köra dubbelmassesvänghjul i alla fall :hihi:
Koppling på plats
Förra gången jag monterade m20 svänghjul på m50 förlängde jag pinnen till slavcylindern men nu testar jag en annan justerbar variant
Här står snikmoroten och väntar på laddtryck Med tråget som fått oljeretur ,koppling och motorfästen monterat.
Skaffade en begagnad intercooler 600x300x76 och en hks dump (kopia gissningsvis) Sen bestämde jag mig för att använda min nya 60mm wastegate då jag beställde en precision wg till e23:an. Blir deatschwerkspump och 680cc precisionspridare i e28:an då e23:an får bosch 1000cc. Nu börjar det inte saknas så mycket grejer nå mer så det är bara att jobba på
Hittills ser setupen ut så här men fylls som sagt på ju mer grejer som införskaffas
Oöppnad m50b25 ickevanos motor med tillhörande växellåda från e34 525
Vems styrsystem med det flesta tillval som internloggning stöd för lågohmsspridare display o.s.v
Så gott som ny 325 IX tryckplatta
Ny 4-puckad sinterlamell
eget puls-split grenrör
Alu insug med trattar
Ny Garrett gt42 turbo 63mm in
K L 60mm wg
Deatschwerks intank pump
Bmc 100mm dubbelkon luftfilter
intercooler 600x300x76
precision 680cc spridare högohm
ppf 75mm dumpventil
Börjar med några bilder på smallblockhajen
motordonatorn
Motor ute
Oöppnat skulle det vara så då fick det bli oljeretur i tråget istället för i bröstkåpan som jag annars hade föredragit.
Snikvarianten av koppling men får hoppas det går att ge han lite laddtryck innan det ger sig. Å andra sidan blir det ju kul att se hur det fungerar med denna setup om man schimsar in peaktrycket korrekt.
Här tillbringar man en del tid när det finns tid att tillgå :hihi:
Turbon
m20 svänghjulet färdigsvarvat för att passa m50
Mätte peaktryck på IX plattan och därefter även för kul på original m50 tryckplatta och oroväckande nog var det till och med lite högre tryck på m50 plattan(Har inte rätt diameter på kolven så det visar inte rätt tryck i bar men man ser var peaktrycket finns och om det är skillnad mellan plattorna) :doh: Men som sagt allt går att uppgradera framöver om jag känner att det behövs vill ju inte köra dubbelmassesvänghjul i alla fall :hihi:
Koppling på plats
Förra gången jag monterade m20 svänghjul på m50 förlängde jag pinnen till slavcylindern men nu testar jag en annan justerbar variant
Här står snikmoroten och väntar på laddtryck Med tråget som fått oljeretur ,koppling och motorfästen monterat.
Skaffade en begagnad intercooler 600x300x76 och en hks dump (kopia gissningsvis) Sen bestämde jag mig för att använda min nya 60mm wastegate då jag beställde en precision wg till e23:an. Blir deatschwerkspump och 680cc precisionspridare i e28:an då e23:an får bosch 1000cc. Nu börjar det inte saknas så mycket grejer nå mer så det är bara att jobba på