Page 1 of 1
NÄR behöver jag byta krängningshämmare?
Posted: 15 Mar 2012, 20:22
by Chrille D
Håller på att piffa upp chassiet lite på min E30.
Har AVO coilovers bak och ska köpa AVO dämparna PPF säljer till framvagn.
Frågan är NÄR jag kommer märka att jag skulle haft grövre krängare?
Är det bara på banan eller även vid lek på gatan?
Bilen kommer knuffas framåt av en S50 där effektmålet är 7-800 whp så tanken är det det ska röra duktigt på sig.
Mvh
Re: NÄR behöver jag byta krängningshämmare?
Posted: 15 Mar 2012, 20:40
by Micke
På bana med r-däck skulle jag säga.
Re: NÄR behöver jag byta krängningshämmare?
Posted: 15 Mar 2012, 22:29
by pizza
När du åker så fort bilen kan hantera, alltså när du åker 20 varv på samma bana med samma tid, då vet du att du maximerat bilen å då uppdaterar man.
Svår fråga, som coilovers, ska man hårddra det så lär du ju ställa om dom efter olika banor, vissa e plana vissa guppia då bör man ha olika fjädrigsväg och ridehigth.
Du e med på vad jag menar.... Sen e de ju alltid ballt å ha de bästa bitarna å justewra ihop de så man trivs med bilen.
Jag e för dålig förare för å märka om nån skulle ställa om mina coilovers 5 klick åt varje håll, jag kör för ojämnt å alldeles för sakta

Re: NÄR behöver jag byta krängningshämmare?
Posted: 15 Mar 2012, 22:39
by ButterflyRacing
Chrille D wrote:Håller på att piffa upp chassiet lite på min E30.
Har AVO coilovers bak och ska köpa AVO dämparna PPF säljer till framvagn.
Frågan är NÄR jag kommer märka att jag skulle haft grövre krängare?
Är det bara på banan eller även vid lek på gatan?
Bilen kommer knuffas framåt av en S50 där effektmålet är 7-800 whp så tanken är det det ska röra duktigt på sig.
Mvh
Du skriver ingenting om fjädrar. Har du vanliga sänkfjädrar kan det nog kvitta.
Men du kan flytta fästet för krängaren från bärarmen till fjäderbenet.
Det ger en ordentlig förstyvning.
Hårdare krängare fram...ger mer understyrning. Så du måste eventuellt följa efter bak, om den understyr.
NÄR behöver jag byta krängningshämmare?
Posted: 15 Mar 2012, 22:47
by Silverboy
ButterflyRacing wrote:
Men du kan flytta fästet för krängaren från bärarmen till fjäderbenet.
Det ger en ordentlig förstyvning.
Bild? Menar du med org krängaren?
Monterar IE stag nu men tycker det blir bra med brytningar på främre fästet. Använder org länk då dom som följer med är skit.. Inte satt bilen på hjulen än dock...
Re: NÄR behöver jag byta krängningshämmare?
Posted: 15 Mar 2012, 23:11
by Micke
Originalkrängaren blir styvare av detta ja. Inte den bästa bilden tyvärr men du förstår principen.
Tänk tvärtom, att du sätter fast den längst in vid den inre spindelleden, då skulle krängningshämmaren inte göra mkt nytta
(Inte min bil på bilden)

Re: NÄR behöver jag byta krängningshämmare?
Posted: 15 Mar 2012, 23:40
by Chrille D
ButterflyRacing wrote:Chrille D wrote:Håller på att piffa upp chassiet lite på min E30.
Har AVO coilovers bak och ska köpa AVO dämparna PPF säljer till framvagn.
Frågan är NÄR jag kommer märka att jag skulle haft grövre krängare?
Är det bara på banan eller även vid lek på gatan?
Bilen kommer knuffas framåt av en S50 där effektmålet är 7-800 whp så tanken är det det ska röra duktigt på sig.
Mvh
Du skriver ingenting om fjädrar. Har du vanliga sänkfjädrar kan det nog kvitta.
Men du kan flytta fästet för krängaren från bärarmen till fjäderbenet.
Det ger en ordentlig förstyvning.
Hårdare krängare fram...ger mer understyrning. Så du måste eventuellt följa efter bak, om den understyr.
Fram blir det vanliga sänkfjädrar, ja.
Bak är det ju AVO coilovers så där är fjädrarna ställbara förstås.
Tror jag ligger lite i samma nivå som pizza när det gäller körning.
Är inte van den typ av körning en bana erbjuder så antar att jag kommer klara mig bra med original...?
Är ju ingen större operation att uppgradera i ett senare skede..
Mvh
Re: NÄR behöver jag byta krängningshämmare?
Posted: 16 Mar 2012, 07:57
by ButterflyRacing
Chrille D wrote:ButterflyRacing wrote:Chrille D wrote:Håller på att piffa upp chassiet lite på min E30.
Har AVO coilovers bak och ska köpa AVO dämparna PPF säljer till framvagn.
Frågan är NÄR jag kommer märka att jag skulle haft grövre krängare?
Är det bara på banan eller även vid lek på gatan?
Bilen kommer knuffas framåt av en S50 där effektmålet är 7-800 whp så tanken är det det ska röra duktigt på sig.
Mvh
Du skriver ingenting om fjädrar. Har du vanliga sänkfjädrar kan det nog kvitta.
Men du kan flytta fästet för krängaren från bärarmen till fjäderbenet.
Det ger en ordentlig förstyvning.
Hårdare krängare fram...ger mer understyrning. Så du måste eventuellt följa efter bak, om den understyr.
Fram blir det vanliga sänkfjädrar, ja.
Bak är det ju AVO coilovers så där är fjädrarna ställbara förstås.
Tror jag ligger lite i samma nivå som pizza när det gäller körning.
Är inte van den typ av körning en bana erbjuder så antar att jag kommer klara mig bra med original...?
Är ju ingen större operation att uppgradera i ett senare skede..
Mvh
Ställbara är ju bara höjden när vi pratar fjädrar/krängare.
Ställbar "hårdhet" på stötdämpningen är en helt annan grej.
När det gäller fjädrar, så åker vi med 5 ggr så hårda fjädrar mot orginal.....och det räknas som mjuka fjädrar i banåkar sammanhang.
Tävilngsfjädrar är bra mycket hårdare.
Re: NÄR behöver jag byta krängningshämmare?
Posted: 16 Mar 2012, 18:44
by Chrille D
Sant så sant.
Okej, får försöka hitta en fin balans (om det går) så fjädrarna funkar på gata men ändå är dugliga på bana, även om det känns avlägset...
Mvh