Page 1 of 2

Bmw e30 med m3 motor på blocket

Posted: 15 Mar 2012, 15:10
by bmw_m3_e30
Hej!
tänkte kolla om det är någon som känner till den här bilen : http://www.blocket.se/malmo/Bmw_318_Is_ ... ?ca=16&w=3
hur funkar det att regga en sån? är det mö jobb???
mvh artur

Re: Bmw e30 med m3 motor på blocket

Posted: 15 Mar 2012, 16:42
by M-techer
Går ju säkerligen att regga som amatörbyggt.

Med tillhörande drivline-byte, bakvagn etc.

Blir dyrt.

Re: Bmw e30 med m3 motor på blocket

Posted: 15 Mar 2012, 17:03
by Dajb
sålänge det är 3.0an så funkar det att regga
en här på forumet som gjort det i en e30 kombi

men det kostar, och det är mycket jobb

Mvh

Re: Bmw e30 med m3 motor på blocket

Posted: 15 Mar 2012, 17:05
by Doktorn
Rolig bil för de pengarna :shock:

Re: Bmw e30 med m3 motor på blocket

Posted: 15 Mar 2012, 17:25
by Dajb
Doktorn wrote:Rolig bil för de pengarna :shock:



har hört att just den inte är så bra, var sugen på den förra gången den var till salu, men blev avrådd då motorn ska tydligen låta illa
dock bara vad jag hört

Re: Bmw e30 med m3 motor på blocket

Posted: 15 Mar 2012, 17:45
by bmw_m3_e30
ok,enligt han är bilen i bra skick och motorn blev renoverad innan den monterades i e30in och att den är servad ofta.
bilens byggkostnad 115 tusen. kan det stämma??
om reggningen- har hört att om man höjjer bilens vikt med 150 kg då ska det inte behövas drivline-byte, bakvagn etc.
om man reggar som amatörbyggd????

mvh

Re: Re: Bmw e30 med m3 motor på blocket

Posted: 15 Mar 2012, 18:03
by Bmw*Alex
bmw_m3_e30 wrote:ok,enligt han är bilen i bra skick och motorn blev renoverad innan den monterades i e30in och att den är servad ofta.
bilens byggkostnad 115 tusen. kan det stämma??
om reggningen- har hört att om man höjjer bilens vikt med 150 kg då ska det inte behövas drivline-byte, bakvagn etc.
om man reggar som amatörbyggd????

mvh



en bil som öre byggd för 115 hk tror du själv att den blir godkänd om man bara viktar upp den om motorn är nästan på 300 hk.

mvh

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Re: Bmw e30 med m3 motor på blocket

Posted: 15 Mar 2012, 20:13
by Chrille D
Jag har också en E30 som jag tänkte försöka regga med S50.

Bilen har för övrigt:
Skottsäker bakvagn med M3 E30 bromsar och nya bussningar.
Ombyggt till 5-bult med M3 E36 bromsar fram, även nya länkarmar och delrin excentriska bussningar.

Vad är det mer som krävs för att få till en godkänd reg.bes?
Avgasvärden är självklart.
Vad ligger effekt/vikt-förhållandet på?

Mvh

Re: Bmw e30 med m3 motor på blocket

Posted: 15 Mar 2012, 20:56
by Micke
Att regga som ombyggt fordon blir enklast, dock skulle jag tro att det blir svårt med en S50 i en E30 coupe/sedan. För mkt effekt helt enkelt. Kombin väger väl en del mer? 15 kW/100 kg tjänstevikt är det som gäller iallafall.
Hela drivlinan behöver bytas dvs motor, låda, bakaxel samt hela bromssystemet (HBC, ok och bromsskivor). Som en tumregel skulle jag säga att man bör ta bromsarna från samma bil som motorn kommer ifrån (eller ännu bättre doningar) men det är bäst att prata med SFRO innan man köper delar.

Edit: Amatörbyggt är nånting helt annat, då krävs det att bilens grundkonstruktion är ändrad. Typ ombyggd till mittmotor eller rörram osv...

Re: Bmw e30 med m3 motor på blocket

Posted: 17 Mar 2012, 23:11
by Dawe_A
Dajb wrote:
Doktorn wrote:Rolig bil för de pengarna :shock:



har hört att just den inte är så bra, var sugen på den förra gången den var till salu, men blev avrådd då motorn ska tydligen låta illa
dock bara vad jag hört



jo fast sen skrev ju en kille i samma tråd att han precis varit och kollat på den och att motorn låter kanon... dock pundiga lösningar på de mesta

Bmw e30 med m3 motor på blocket

Posted: 18 Mar 2012, 00:18
by Christian.N
Varför fråga runt på internet när du kan kontakta SFRO och fråga dom istället. Dom som ska godkänna bilen så då får du rätt svar på en gång istället för svar som kan vara rena gissningar eller vad nån har "hört" bara..

Så hade jag gjort iaf.

Mvh

Re: Bmw e30 med m3 motor på blocket

Posted: 18 Mar 2012, 07:01
by Chrille D
Ja, givetvis får man göra så.
Men går ju ändå att ställa frågan, för man tycker ju att nån borde vart inne på samma spår tidigare och således pratat med SFRO.
Jag är skeptisk till att det går att regga med s50 men det är ju värt ett försök iaf.

Mvh

Re: Bmw e30 med m3 motor på blocket

Posted: 18 Mar 2012, 10:43
by Micke
Om det där var riktat mot mig så kan jag iaf säga som så att jag har reggat min E30 som just ombyggt fordon. Dock med en turbokonverterad BMW motor istället för S50 ;)
En del kött på benen vill jag påstå att jag har...

Re: Bmw e30 med m3 motor på blocket

Posted: 18 Mar 2012, 11:50
by Napstar
Som det nämns tidigare.. Motor, vxl låda, diff , Hela broms sytemet alltså inte bara ok. dock funkar det o behålla org skivor. Bygga om bakvagn till justerbar. byta ut bussningar till nån annan typ(plast) Till det jobbiga blir effekten som också nämns tidigare 15kw/100kg elr max 20% mer än ursprungs effekten vilket blir jobbigt i en så lätt bil som e30
Ska man ha turbo så gäller även intyg på effekt , snurra , Miljöbil= etanol= soppasystem som tål e85
så mycket ombyggt som möjligt men det SKA vara proffsigt gjort. Alltså mycke jobb men tycker ändå att alla elr dom flesta här på forumet lägger ner mer elr mindre hela sin fritid på detta..

Jag har pratat med sfro gubbe då jag ev ska regga min bil.

Re: Bmw e30 med m3 motor på blocket

Posted: 18 Mar 2012, 13:23
by Bolero
En kompis var och kolla på den förra gången den låg ute på blocket. Motorn lät inte alls bra. Men kanske är fixat nu.

Re: Bmw e30 med m3 motor på blocket

Posted: 28 Mar 2012, 17:15
by s2_i_e30
Hehe unda om man får regga in r1an med 330 hk och 160kg ;)

Re: Bmw e30 med m3 motor på blocket

Posted: 28 Mar 2012, 20:03
by Chrille D
Kikade lite på det där med vikt.

Min E30 316i coupé väger 1190 kg på pappret.

Kasta ut den lilla fjuttmotorn och i med s50 och den kralligare lådan så har man ungefär 80 kg till.
Lägg till grövre fjäderben fram, stora bromsskivor och ok, 210 diffklump, grövre axlar/knutar/kardan och förstärkta bärarmar.
Där väger bara diffen 20 kg mer.

Sen tillkommer ju fetare kylare och div extrautrustning som bur osv.
Leta reda på en uppsättning tunga fälgar och behåll det mest av original inredning så närmar man sig ju de ca 1400 kg som krävs för originaleffekten i s50.

Lurar jag mig själv eller finns det ljus långt bort i tunneln? :wink:

Mvh