Köpråd: Tig svets AC/DC

Diskutera det som inte passar in i de övriga forumen.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
KV

Post by KV »

Hej

Nu går vi i köp tankar på jobbet. Vi vill ha en ny tig ac/dc svets helst 1fas som man kan bära runt i olika garage :)
Hittat en Telwin 160A (http://nasstrommaskin.e-line.nu/servlet ... 301=852030)
Kommer inte svetsa dagarna ända och heller inte topplock eller dylikt. Håller mig till tryckrör, insug mm, mao 2-5mm gods. Aluminium givetvis.
Har letat runt på detta forum och 10 forum därtill men inte kommit fram till nåt mer än att smaken kan vara som baken (delad).

Är det nån som har provat denna svets som i länken och har tips på nån annan så skrik gärna till. Ska ju trots allt investera 20.000:- så vill gärna få nåt som håller och fungerar bra.
Det pratas om vattenkylning oxå. Nåt som behövs oavsett tjockleck på gods etc eller bara för industrierna?
Sen finns det dom som tycker att en äldre tig svets fungerar bättre än billigare kina svetsar, men jag undrar om det finns Ac balance mm i dom gamla som i dom nya inverter svetsarna?

// KV

E30 m50b30 turbo 806whp

(Tack till: PPF. Millway. Vent kontroll)

VR Motor Stockholm AB (MBV Älvsjö)
Chålle

Re: Köpråd: Tig svets AC/DC

Post by Chålle »

Vatten kylning är inget som är nödvändigt för en "hobby/hemma" svetsare :D Sedan så har Telwin rätt dåligt rykte och ja tycket mej ha läst rätt många gånger då folk blivit avråda att köpa dom :/ DOC så har de varit svetsar i någon prisklass under i regel så ja ska inte säga för mycket :D
Ante Karlsson

Post by Ante Karlsson »

Hur vill du använda svetsen? Dålig intermitens och ingen vattenkylning innebär att svetsen endast tål att gå korta stunder på 160A. :/

Jag skulle aldrig ens överväga att köpa något under 250A. Och absolut inte med endast 20% i intermitens på max effekt. Samt
Med vattenkylning. Men smaken är ju som baken. :)

Men ska du ha en bärbar
Svets så får du nog välja bort endel grejer.

Köper hellre en lite äldre industrimaskin av känt märke än en Kina svets.

Med vänlig hälsning, Ante
PiLlEvAn

Post by PiLlEvAn »

Bra skrivet ante. Ska man svetsa alu så är det bra med vattenkylning. Jag har en ESAB caddytig 2200ac/dc den är jag sjukt nöjd med.
Vill åka fort.
Sponsorer sökes
TRÄNING ÄR FÖR TALANGLÖSA
Bonnturbo

Post by Bonnturbo »

är nöjd med min Esab Aristotig 200 AC/DC efter lite skruvande :D

har även en kina scandtig 315 AC/DC kosta ca 13,000:- +m funkar å bra för hobbybruk går att köpa separata kyl aggregat eller bygga eget inte så svårt ta ett kylpaket från en kyl etc sen bara en cirkulationspump så har du vattenkylning
De ska va ett helvette att leva! då kan de bara bli bättre....
KV

Post by KV »

Tack för all feedback men blev en Telwin 200 AC/DC 1fas till slut. Icke kylld men känns som den borde funka för våra ändamål.
Leverans nästa vecka hoppas vi 8)

Mvh

E30 m50b30 turbo 806whp

(Tack till: PPF. Millway. Vent kontroll)

VR Motor Stockholm AB (MBV Älvsjö)
Post Reply