Page 1 of 2

VIPEC

Posted: 27 Feb 2012, 17:38
by cerwinboy
jag har bekymret med att jag äger en 328 när det gäller styrsystem. tänkte höra med er om det är möjligt att göra en fuling.

om man har en halv slaktad bosch stam och klipper den ca 20-30cm ifrån box kontackten. löder ihopa den med en box kontackt till hörande en siemens m52b28. så skarven passa rätt pinar i bocsh stystem till rätt pinnar i siemens kabelstam. då borde man väl kunna få VIPEC eller LINK plug and play att styra m52b28:an. för utom att man behöver byta ut siemens kammaxel givaren till boschens kamaxel givare.

???????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????

Re: LINK / VIPEC

Posted: 27 Feb 2012, 21:50
by Bmwandreas
Inga problem att få den att funka med siemenshärvan. Krävs bara lite elkunskap och löda lite.

Re: LINK / VIPEC

Posted: 27 Feb 2012, 21:51
by pizza
Det känns ju som samma jobb som att köra ett universal V44 när det kommer till att koppla..... Varför "måste" du köra PnP, känns ju i detta fall enklare att köra ett "vanligt" V44, eller missförstår jag dig kanske?¨
Skarva i original härvor känns dumt när vanliga boxen e billigare än PnP...

Re: VIPEC

Posted: 28 Feb 2012, 21:32
by cerwinboy
wastefire är inget för mig. vill ha fullt sekvensiellt samt direckt fire.. skulle bara kolla om det är värt besväret att skarva in. men som det ser ut nu blir det att köpa en wire-in.

Re: VIPEC

Posted: 28 Feb 2012, 22:25
by Bmwandreas
Man kan mycket väl koppla in en pnp box. Men känns det inte enklare att montera en vanlig bosch vanoshärva??

Re: VIPEC

Posted: 28 Feb 2012, 23:35
by cerwinboy
Bmwandreas wrote:Man kan mycket väl koppla in en pnp box. Men känns det inte enklare att montera en vanlig bosch vanoshärva??
har funderat på det med . men ingen på forumet vågar prata eller ge led trådar om vad som fungera. du är den första som tippsat mig om att byta till bosch härvan. men om jag kör bosch härvan istället för siemens kommer instrumenten på panelen fungera som dom ska och allt annat övrigt i bilen som stora färd datorn ?

om jag byter, är rädd för risken att jag behöver få tag i allt till bosch stamen som mängdmätare tempgivare trigger givare kamgivare, och att det blir mycket jobb.

Re: VIPEC

Posted: 28 Feb 2012, 23:41
by Bmwandreas
Färddator törs jag inte lova men annars får du den att funka. Mängdmätare kör man inte.

Re: VIPEC

Posted: 29 Feb 2012, 00:19
by brasnytihajjen
vad heter du

Re: VIPEC

Posted: 29 Feb 2012, 21:25
by Pacman
cerwinboy wrote:wastefire är inget för mig. vill ha fullt sekvensiellt samt direckt fire.. skulle bara kolla om det är värt besväret att skarva in. men som det ser ut nu blir det att köpa en wire-in.
Du verkar veta vad du vill, och det är bra.
Kan du förklara varför du tvunget måste ha direct fire och sekv.spridare?
Wastefire funkar nämligen precis lika bra.

Kom ihåg häromdagen nåt jag såg för ett par år sen när jag fick tillfälle att provköra en Radical och då i samband med det snoka en hel del under kåporna. Det sitter ju som bekant Suzuki Hayabusa motorer i de bilarna, uppskrämda till 205hk med chippade boxar. När jag tittade lite mer noga så såg jag att kamlägesgivaren var urkopplad. Kollade vidare på fler bilar och det var likadant på alla. Tydligen funkar det lika bra eller bättre med wastefire när man närmar sig 160 sugliterhästar.

Re: VIPEC

Posted: 29 Feb 2012, 23:09
by cerwinboy
Pacman wrote:Du verkar veta vad du vill, och det är bra.
Kan du förklara varför du tvunget måste ha direct fire och sekv.spridare?
Wastefire funkar nämligen precis lika bra.

Kom ihåg häromdagen nåt jag såg för ett par år sen när jag fick tillfälle att provköra en Radical och då i samband med det snoka en hel del under kåporna. Det sitter ju som bekant Suzuki Hayabusa motorer i de bilarna, uppskrämda till 205hk med chippade boxar. När jag tittade lite mer noga så såg jag att kamlägesgivaren var urkopplad. Kollade vidare på fler bilar och det var likadant på alla. Tydligen funkar det lika bra eller bättre med wastefire när man närmar sig 160 sugliterhästar.
VIPEC kan du köra skvensielt upp till 4 cylindrar då den har fyra kanaler. om du koppla den på en v8 blir det ju att den tänder i läge och i utlopps läge för en annan cylinder och blir waste-fire som jag förstått det.

om man skulle skrämma en m50 till 160 liter hk skulle min b30 lämna 480hk som sug motor och det tro jag inte den klara av på det höga varvtalet, om man tittar på kolvhastig het och vevstaks geometri. men det spelar ändå ingen roll för vevstakarnas stora ände hamnar för långt ut i kasstet så centrifugalkraften kommer att panga motorn med storänden på vevstaken och kolvarna kommer trycka mycket hårt mot cylinderväggarna i undre dö läge i sånna hastigheter. skulle inte förvåna mig om oljefilmen hinner spricka.

nu är det i allafall beställt ett styr system för 8 cylindrar sekvensiellt cdi. har inhandlat 3 bar mapsensor med inbygt luft temp i. det skulle ramla in i början på nästa vecka.

Re: Re: VIPEC

Posted: 01 Mar 2012, 06:38
by johankihl
cerwinboy wrote:
Pacman wrote:Du verkar veta vad du vill, och det är bra.
Kan du förklara varför du tvunget måste ha direct fire och sekv.spridare?
Wastefire funkar nämligen precis lika bra.

Kom ihåg häromdagen nåt jag såg för ett par år sen när jag fick tillfälle att provköra en Radical och då i samband med det snoka en hel del under kåporna. Det sitter ju som bekant Suzuki Hayabusa motorer i de bilarna, uppskrämda till 205hk med chippade boxar. När jag tittade lite mer noga så såg jag att kamlägesgivaren var urkopplad. Kollade vidare på fler bilar och det var likadant på alla. Tydligen funkar det lika bra eller bättre med wastefire när man närmar sig 160 sugliterhästar.
VIPEC kan du köra skvensielt upp till 4 cylindrar då den har fyra kanaler. om du koppla den på en v8 blir det ju att den tänder i läge och i utlopps läge för en annan cylinder och blir waste-fire som jag förstått det.

om man skulle skrämma en m50 till 160 liter hk skulle min b30 lämna 480hk som sug motor och det tro jag inte den klara av på det höga varvtalet, om man tittar på kolvhastig het och vevstaks geometri. men det spelar ändå ingen roll för vevstakarnas stora ände hamnar för långt ut i kasstet så centrifugalkraften kommer att panga motorn med storänden på vevstaken och kolvarna kommer trycka mycket hårt mot cylinderväggarna i undre dö läge i sånna hastigheter. skulle inte förvåna mig om oljefilmen hinner spricka.

nu är det i allafall beställt ett styr system för 8 cylindrar sekvensiellt cdi. har inhandlat 3 bar mapsensor med inbygt luft temp i. det skulle ramla in i början på nästa vecka.
Vem har påstått att din motor skulle ge 160hk/l. Läs posten igen, det står att radical motorerna klarar 160hk/l med wastefire.

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk

Re: VIPEC

Posted: 01 Mar 2012, 08:13
by Bmwandreas
cerwinboy wrote:
Pacman wrote:Du verkar veta vad du vill, och det är bra.
Kan du förklara varför du tvunget måste ha direct fire och sekv.spridare?
Wastefire funkar nämligen precis lika bra.

Kom ihåg häromdagen nåt jag såg för ett par år sen när jag fick tillfälle att provköra en Radical och då i samband med det snoka en hel del under kåporna. Det sitter ju som bekant Suzuki Hayabusa motorer i de bilarna, uppskrämda till 205hk med chippade boxar. När jag tittade lite mer noga så såg jag att kamlägesgivaren var urkopplad. Kollade vidare på fler bilar och det var likadant på alla. Tydligen funkar det lika bra eller bättre med wastefire när man närmar sig 160 sugliterhästar.
VIPEC kan du köra skvensielt upp till 4 cylindrar då den har fyra kanaler. om du koppla den på en v8 blir det ju att den tänder i läge och i utlopps läge för en annan cylinder och blir waste-fire som jag förstått det.

om man skulle skrämma en m50 till 160 liter hk skulle min b30 lämna 480hk som sug motor och det tro jag inte den klara av på det höga varvtalet, om man tittar på kolvhastig het och vevstaks geometri. men det spelar ändå ingen roll för vevstakarnas stora ände hamnar för långt ut i kasstet så centrifugalkraften kommer att panga motorn med storänden på vevstaken och kolvarna kommer trycka mycket hårt mot cylinderväggarna i undre dö läge i sånna hastigheter. skulle inte förvåna mig om oljefilmen hinner spricka.

nu är det i allafall beställt ett styr system för 8 cylindrar sekvensiellt cdi. har inhandlat 3 bar mapsensor med inbygt luft temp i. det skulle ramla in i början på nästa vecka.

V44 har 4 tänd/spridarutgångar.
V88 har 8 tänd/spridarutgångar.
PnP har 6 tänd/spridarutgångar.

Re: Re: VIPEC

Posted: 01 Mar 2012, 21:25
by cerwinboy
Pacman wrote: Vem har påstått att din motor skulle ge 160hk/l. Läs posten igen, det står att radical motorerna klarar 160hk/l med wastefire.

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk
ingen har på sått att min maskin skulle lämna 160l / hk. det är en motorcykel maskin på 1300cc han pratar om, jag bara gäm förde teoretiskt hur siffrorna skulle bli . det är fysiskt omöjligt i dagens läge för min bankbox att en m50 skulle klara det som sug motor. så läs du posten igen :D

OBS... är inte intresserad av waste-fire på sugmotor då jag har långa rör i ekstraktorgren röret och lite avgaser,som kan passera upp i något av dom andra rören... kör du med korta rör stumpar i en limpa med mycket avgaser som turbo kan förstå att det kan vara bra att täna på resterna med waste-fire...

Re: VIPEC

Posted: 03 Mar 2012, 15:34
by *L.R*
Pacman wrote:
Kom ihåg häromdagen nåt jag såg för ett par år sen när jag fick tillfälle att provköra en Radical och då i samband med det snoka en hel del under kåporna. Det sitter ju som bekant Suzuki Hayabusa motorer i de bilarna, uppskrämda till 205hk med chippade boxar. När jag tittade lite mer noga så såg jag att kamlägesgivaren var urkopplad. Kollade vidare på fler bilar och det var likadant på alla. Tydligen funkar det lika bra eller bättre med wastefire när man närmar sig 160 sugliterhästar.
Fast kamaxelgivaren är inget krav för att få en motor att sykronisera.

Re: VIPEC

Posted: 03 Mar 2012, 16:59
by johankihl
Hahahahahahahahahahaha, du tar priset när det kommer till förvirrande och konstiga inlägg :-)

Re: VIPEC

Posted: 03 Mar 2012, 19:37
by bmw.nisse
:lol:

Re: VIPEC

Posted: 08 Mar 2012, 12:42
by Pacman
*L.R* wrote: Fast kamaxelgivaren är inget krav för att få en motor att sykronisera.
Ingen kamgivare = wastefire
Har du någon annan metod att ta reda på vilken takt motorn befinner sig i så får du gärna berätta det.
Annars syftade mitt inlägg till att peka på bristen av behovet av direct fire. Wastefire duger lika bra. Enda uppenbara skillnaden är halva dwelltiden vid riktigt höga varvtal, men räcker det till 13000rpm och 160 literhästar så anser jag att de flestas behov är täckta. Är eg bara exotiska bränslen och extrema laddtryck som skulle behöva mer dwell. Separata spolar kan man ha ändå. Man bara tänder dem två och två.