Page 1 of 2
Ta BE-körkort privat?
Posted: 27 Feb 2012, 06:16
by Doktorn
Någon som har erfarenhet av det? Jag har tillgång till färska böcker och så men skulle gärna villa simulera det verkliga kunskapsprovet så jag vet hur frågeställningen går till!
Annars kan det väl inte vara så märkvärdigt?
Re: Ta BE-körkort privat?
Posted: 27 Feb 2012, 07:37
by Gustafsson
Inget märkvärdig alls, teorin prov va lätt och dem kan ha lite mer frågor om last .samt frågor som ha med själva körning med släp.
Re: Ta BE-körkort privat?
Posted: 28 Feb 2012, 09:09
by Holm
Jag tog mitt privat det är några år sen dock...
Kunskapsprovet, menar du teorin eller?
Det är ju även manövreringsprov vid uppkörning.
Vet inte om det finns nån standard för själva banan vid körprovet, den banan jag fick köra bestod först av slalom genom att antal koner, trångt, svänger man aningen sent/för tidigt så kör man på konerna.
Hade problem vid första försöket, men bestiktningsmannen såg att jag hade fyrhjulsdriven bil och menade att dom kunde "skjuta" på lite så det inte svängde lika bra som en 2wd. Han ställde då isär konerna en aning, då gick det fint. Sen åkte man fram rakt i en ruta, sedan fick man backa 90° åt höger in i en annan "parkeringsruta", sedan konbanan tillbaka.
Sedan ut i trafiken för an vanlig uppkörning.
Kom ihåg att vid uppkörning ska du ha ett ekipage som kräver BE-behörighet.
Jag hade en biltrailer med bil på så man kom upp i vikt som kräver BE.
Re: Ta BE-körkort privat?
Posted: 28 Feb 2012, 09:34
by St3v3
Holm wrote:Jag tog mitt privat det är några år sen dock...
Kunskapsprovet, menar du teorin eller?
Det är ju även manövreringsprov vid uppkörning.
Vet inte om det finns nån standard för själva banan vid körprovet, den banan jag fick köra bestod först av slalom genom att antal koner, trångt, svänger man aningen sent/för tidigt så kör man på konerna.
Hade problem vid första försöket, men bestiktningsmannen såg att jag hade fyrhjulsdriven bil och menade att dom kunde "skjuta" på lite så det inte svängde lika bra som en 2wd. Han ställde då isär konerna en aning, då gick det fint. Sen åkte man fram rakt i en ruta, sedan fick man backa 90° åt höger in i en annan "parkeringsruta", sedan konbanan tillbaka.
Sedan ut i trafiken för an vanlig uppkörning.
Kom ihåg att vid uppkörning ska du ha ett ekipage som kräver BE-behörighet.
Jag hade en biltrailer med bil på så man kom upp i vikt som kräver BE.
Men hade du verkligen behövt ha en bil på? Man måste ju ha BE hur som helst
Re: Ta BE-körkort privat?
Posted: 28 Feb 2012, 15:12
by Gustafsson
Jag fick ha en skoter lastad dem ville se hur jag sätte fast den på rätt sätt. jag fick även frågor hur hur mkt spännbanden tål.
Sen fick jag även svara på hur mkt ska spännbandet tåla i sidled samt fram och bak. sen är det säkerhet kontroll av både fordonet som dra och släpet.
Re: Ta BE-körkort privat?
Posted: 28 Feb 2012, 15:22
by Hool
Holm wrote:Jag tog mitt privat det är några år sen dock...
Kunskapsprovet, menar du teorin eller?
Det är ju även manövreringsprov vid uppkörning.
Vet inte om det finns nån standard för själva banan vid körprovet, den banan jag fick köra bestod först av slalom genom att antal koner, trångt, svänger man aningen sent/för tidigt så kör man på konerna.
Hade problem vid första försöket, men bestiktningsmannen såg att jag hade fyrhjulsdriven bil och menade att dom kunde "skjuta" på lite så det inte svängde lika bra som en 2wd. Han ställde då isär konerna en aning, då gick det fint. Sen åkte man fram rakt i en ruta, sedan fick man backa 90° åt höger in i en annan "parkeringsruta", sedan konbanan tillbaka.
Sedan ut i trafiken för an vanlig uppkörning.
Kom ihåg att vid uppkörning ska du ha ett ekipage som kräver BE-behörighet.
Jag hade en biltrailer med bil på så man kom upp i vikt som kräver BE.
Var det i militära? Har för mig det är ingen slalom på civila BE?
Körde också BE i lumpen och körde då konbana . Tydligen inte så civilt vad jag sett på olika forum.
Normalt sett så ställs konbanan upp efter hjulbaser och andra måtten på ekipaget..
Re: Ta BE-körkort privat?
Posted: 29 Feb 2012, 14:12
by robbz
att ta BE kort var busenkelt...
-torskade första skrivningen med 1p....sen när jag klarade den så körde jag upp med ca400kg överlast, (hade BMW:n stog bakpå en kärra som fick lastas med max 870kg.....besikningsinspektören sneglade lite lurt på mig när han gick igenom regbevisen.....nja hur mycket väger bilen frågade han? 800 pannor svarade jag,(den väger 1260kg raceready) varpå han gick fram till bilen och kollade in i den.....mja den är ju rensad på inredning osv muttrade han sen var det bara att köra igång med funkisen
-det man ska vara beredd på är att dom ställer typ 20 frågor direkt efter funkisen, där lär man ha koll annars får man inte köra.....men själva uppkörningen var löjligt enkel...iofs så är man van att köra med kärra efter, så klart det känns enkelt...
nu ska man till att ta C kort via brandkårn, det blir nog lite bökigare
/mvh
Re: Ta BE-körkort privat?
Posted: 29 Feb 2012, 23:00
by Hool
robbz wrote:att ta BE kort var busenkelt...
-torskade första skrivningen med 1p....sen när jag klarade den så körde jag upp med ca400kg överlast, (hade BMW:n stog bakpå en kärra som fick lastas med max 870kg.....besikningsinspektören sneglade lite lurt på mig när han gick igenom regbevisen.....nja hur mycket väger bilen frågade han? 800 pannor svarade jag,(den väger 1260kg raceready) varpå han gick fram till bilen och kollade in i den.....mja den är ju rensad på inredning osv muttrade han sen var det bara att köra igång med funkisen
-det man ska vara beredd på är att dom ställer typ 20 frågor direkt efter funkisen, där lär man ha koll annars får man inte köra.....men själva uppkörningen var löjligt enkel...iofs så är man van att köra med kärra efter, så klart det känns enkelt...
nu ska man till att ta C kort via brandkårn, det blir nog lite bökigare
/mvh
Slalom?
Re: Ta BE-körkort privat?
Posted: 01 Mar 2012, 07:12
by Svintoleffe
C kortet är inte mycket svårare, det är väldigt mycket b teori på provet.
Det som är viktigast är att man lär sig funken utan o innan dom brukar vara expeter på o fråga om hur bromsarna funkar me matar leding o allt.
robbz wrote:att ta BE kort var busenkelt...
-torskade första skrivningen med 1p....sen när jag klarade den så körde jag upp med ca400kg överlast, (hade BMW:n stog bakpå en kärra som fick lastas med max 870kg.....besikningsinspektören sneglade lite lurt på mig när han gick igenom regbevisen.....nja hur mycket väger bilen frågade han? 800 pannor svarade jag,(den väger 1260kg raceready) varpå han gick fram till bilen och kollade in i den.....mja den är ju rensad på inredning osv muttrade han sen var det bara att köra igång med funkisen
-det man ska vara beredd på är att dom ställer typ 20 frågor direkt efter funkisen, där lär man ha koll annars får man inte köra.....men själva uppkörningen var löjligt enkel...iofs så är man van att köra med kärra efter, så klart det känns enkelt...
nu ska man till att ta C kort via brandkårn, det blir nog lite bökigare
/mvh
Re: Ta BE-körkort privat?
Posted: 01 Mar 2012, 10:01
by robbz
Svintoleffe wrote:C kortet är inte mycket svårare, det är väldigt mycket b teori på provet.
Det som är viktigast är att man lär sig funken utan o innan dom brukar vara expeter på o fråga om hur bromsarna funkar me matar leding o allt.
robbz wrote:att ta BE kort var busenkelt...
-torskade första skrivningen med 1p....sen när jag klarade den så körde jag upp med ca400kg överlast, (hade BMW:n stog bakpå en kärra som fick lastas med max 870kg.....besikningsinspektören sneglade lite lurt på mig när han gick igenom regbevisen.....nja hur mycket väger bilen frågade han? 800 pannor svarade jag,(den väger 1260kg raceready) varpå han gick fram till bilen och kollade in i den.....mja den är ju rensad på inredning osv muttrade han sen var det bara att köra igång med funkisen
-det man ska vara beredd på är att dom ställer typ 20 frågor direkt efter funkisen, där lär man ha koll annars får man inte köra.....men själva uppkörningen var löjligt enkel...iofs så är man van att köra med kärra efter, så klart det känns enkelt...
nu ska man till att ta C kort via brandkårn, det blir nog lite bökigare
/mvh
precis det jag menar, funkisen lär vara lite "svårare" med en lastbil jämfört med en simpel släpkärra
-var ju lite dumt att man la ner möda på BE, då man hade kunnat satsat på CE direkt, då hade man fåt kört tungt släp på B kortet
/mvh
Re: Ta BE-körkort privat?
Posted: 01 Mar 2012, 10:09
by Svintoleffe
robbz wrote:Svintoleffe wrote:C kortet är inte mycket svårare, det är väldigt mycket b teori på provet.
Det som är viktigast är att man lär sig funken utan o innan dom brukar vara expeter på o fråga om hur bromsarna funkar me matar leding o allt.
robbz wrote:att ta BE kort var busenkelt...
-torskade första skrivningen med 1p....sen när jag klarade den så körde jag upp med ca400kg överlast, (hade BMW:n stog bakpå en kärra som fick lastas med max 870kg.....besikningsinspektören sneglade lite lurt på mig när han gick igenom regbevisen.....nja hur mycket väger bilen frågade han? 800 pannor svarade jag,(den väger 1260kg raceready) varpå han gick fram till bilen och kollade in i den.....mja den är ju rensad på inredning osv muttrade han sen var det bara att köra igång med funkisen
-det man ska vara beredd på är att dom ställer typ 20 frågor direkt efter funkisen, där lär man ha koll annars får man inte köra.....men själva uppkörningen var löjligt enkel...iofs så är man van att köra med kärra efter, så klart det känns enkelt...
nu ska man till att ta C kort via brandkårn, det blir nog lite bökigare
/mvh
precis det jag menar, funkisen lär vara lite "svårare" med en lastbil jämfört med en simpel släpkärra
-var ju lite dumt att man la ner möda på BE, då man hade kunnat satsat på CE direkt, då hade man fåt kört tungt släp på B kortet
/mvh
se det som så nu är lättare o ta c kortet när du har traglat be teori ett tag.
Funkisen kan man få väldigt mycket frågor på, så den rekomenderar jag att du pluggar rejält på. jaga hde tur o fick o fick en lätt sak o förklarar
.
Gången efter det fick jag förklarar hur bromsarna på släpet funkade o då kan avbröt han mig o ställde en en annan fråga då slog det tilt för ett tag men jag redde upp de. tur nog. haha.
Re: Ta BE-körkort privat?
Posted: 05 Mar 2012, 12:38
by Holm
St3v3 wrote:Holm wrote:Jag tog mitt privat det är några år sen dock...
Kunskapsprovet, menar du teorin eller?
Det är ju även manövreringsprov vid uppkörning.
Vet inte om det finns nån standard för själva banan vid körprovet, den banan jag fick köra bestod först av slalom genom att antal koner, trångt, svänger man aningen sent/för tidigt så kör man på konerna.
Hade problem vid första försöket, men bestiktningsmannen såg att jag hade fyrhjulsdriven bil och menade att dom kunde "skjuta" på lite så det inte svängde lika bra som en 2wd. Han ställde då isär konerna en aning, då gick det fint. Sen åkte man fram rakt i en ruta, sedan fick man backa 90° åt höger in i en annan "parkeringsruta", sedan konbanan tillbaka.
Sedan ut i trafiken för an vanlig uppkörning.
Kom ihåg att vid uppkörning ska du ha ett ekipage som kräver BE-behörighet.
Jag hade en biltrailer med bil på så man kom upp i vikt som kräver BE.
Men hade du verkligen behövt ha en bil på? Man måste ju ha BE hur som helst
Har för mig att släpet behövde vara lastat så att man översteg bilens tjänstevikt så att BE behövdes.
Men detta är ju några år sen så det kan ju ha ändrat sig...
Re: Ta BE-körkort privat?
Posted: 05 Mar 2012, 12:41
by St3v3
När jag åkte dit i somras med tungt släp sa farbror polisen åt mig att jag hade kört olagligt även om släpet hade varit tomt
Men på uppkörningen kanske dom vill ha lite vikt på släpet + att dom vill se hur man lastat kanske
Re: Ta BE-körkort privat?
Posted: 05 Mar 2012, 15:04
by Holm
St3v3 wrote:När jag åkte dit i somras med tungt släp sa farbror polisen åt mig att jag hade kört olagligt även om släpet hade varit tomt
Men på uppkörningen kanske dom vill ha lite vikt på släpet + att dom vill se hur man lastat kanske
Det är nog precis så det är...
Är ju lite skillnad att köra med ett tomt släp mot att ha 1800kg bakom bilen...
Re: Ta BE-körkort privat?
Posted: 06 Mar 2012, 11:57
by Niklas Sandström
Holm wrote:St3v3 wrote:När jag åkte dit i somras med tungt släp sa farbror polisen åt mig att jag hade kört olagligt även om släpet hade varit tomt
Men på uppkörningen kanske dom vill ha lite vikt på släpet + att dom vill se hur man lastat kanske
Det är nog precis så det är...
Är ju lite skillnad att köra med ett tomt släp mot att ha 1800kg bakom bilen...
Vid uppkörning med lastbil för C-kort så ska den vara lastad med minst halva lastvikten (rätt fastsatt), troligtvis är det samma för tungt släp.
Re: Ta BE-körkort privat?
Posted: 10 Mar 2012, 19:42
by M3JONAS
Släpet måste vara lastat med en "lådkonstruktion" på uppkörningen. Dvs du får inte se över släpet. Om släpet sen består av last eller en kåpa verkar ointressant.
Re: Ta BE-körkort privat?
Posted: 11 Mar 2012, 08:20
by robbz
St3v3 wrote:När jag åkte dit i somras med tungt släp sa farbror polisen åt mig att jag hade kört olagligt även om släpet hade varit tomt
Men på uppkörningen kanske dom vill ha lite vikt på släpet + att dom vill se hur man lastat kanske
konstigt, har för mig att det kom en ny lag förra året som säger att man får framföra en BE kärra på B kort om kärran är olastad.....vilket man inte fick tidigare...
-på uppkörningen ska kärran vara lastad samt surrat på ett säkert sätt,, var ett jävla bök att ställa upp bmw:n inför uppkörning, jag följde rekomendationerna och byggde förstängningar i 2"x3"....allt för att slippa torska på funkisen....
/mvh