Page 1 of 2

Diesel mek

Posted: 26 Jan 2012, 22:28
by Thörn
-

Re: Diesel mek

Posted: 26 Jan 2012, 22:48
by St3v3
Brukar gå fylla dom smockfulla med glykol och vara utan locket så brukar man se om den trycker ut komp i kylsystemet

Re: Diesel mek

Posted: 27 Jan 2012, 11:08
by Thörn
-

Re: Diesel mek

Posted: 27 Jan 2012, 16:33
by Clew
Thörn wrote:ok om det e så illa går det att fixa med en sådan bil själv? typ byta en topp eller byta topplockspackningen?
Det e ju en direktinsprutad diesel som skall vara lite knepigt med tryckgrejer osv. (specialverktyg?) eller klarar man det om man mekat mycket bensinmotorer?
Kanske räcker att köpa en Haynes, men vet inte om de avhandlar HDI motortypen..


Det blir ju lite tryck i kylsystemet så läcker det vid kylarlocket är det inte så konstigt om det försvinner vatten.
Är det en common rail diesel är det inte så svårt att mecka med, sitter antagligen en högtryckspump på kamremmen som bygger tryck till fuelralien, och sen öppnas spridarna när det är dags, som på en bensinbil.
Det är alltså inte så noga hur pumpen står eftersom den inte sköter timingen som på en gammal diesel.

Du bör dock kolla upp exakt hur det är på den motorn, jag kan kolla i autodata om det finns uppgifter på detta där.

Re: Diesel mek

Posted: 27 Jan 2012, 17:13
by S-performance
Jag skruvar mycket peugeot och det är lika motor i citra, har aldrig varit med om att DW10 motorn går sönder, jo men då är det kamrems ras, och inte ens då behöver man lyfta toppen, sen är det stålpackning på dessa, hade kontrollerat kylare och om v-pumpen läcker. men ska höra vidare och återkommer. har du något reg nr?

Diesel mek

Posted: 27 Jan 2012, 18:19
by Thörn
-

Re: Diesel mek

Posted: 28 Jan 2012, 15:18
by Klangen
Hej,

Läcker den i o-ringen så kommer vatten att försvinna, ånga ut.
Där har du med största sannolikhet ditt problem, om det nu inte försvinner litervis på 1h..


Hade samma fel på en bil, locket var sprucket... bytte det och så var det bra.



Mvh

Re: Diesel mek

Posted: 28 Jan 2012, 19:25
by S-performance
Thörn wrote:Låter bra, skall kika på han imorgon Om det nu e sprucken topp funderar jag lite på att slänga på en 16V topp från en 2,0 hdi16 när man ändå är igång, något som funkar?


Har aldrig varit med om att dom topparna spricker! Tror inte det funkar med 16v topp.

Re: Diesel mek

Posted: 28 Jan 2012, 21:56
by Thörn
-

Re: Diesel mek

Posted: 29 Jan 2012, 17:16
by S-performance
Thörn wrote:ok nästa fråga då, hur ställer man på laddtrycket på den ? :D
eller är det elektroniskt styrt så man kan chippa bränsle och laddtryck?


Det som trim boxarna gör är att manipulera bränsletrycket, och på så sätt få mer hk och nm. Den går inte in eliktroniskt och ändrar laddtrycket.

Diesel mek

Posted: 29 Jan 2012, 18:19
by Thörn
-

Re: Diesel mek

Posted: 30 Jan 2012, 08:10
by Clew
Thörn wrote:Ok, misstänkte det. Dom har ju lmm, frågan e om man inte kan vrida på trycket lite på WG och få lite mer fart... Då borde den ju lägga på mer soppa vid mer luft...


Det är säkert en VNT-turbo på den, dvs ingen wastegate.
Vill du trimma så är det nog bäst att kolla upp om någon säljer en modifierad programvara till den.
Eller en riktig box, dvs inte en KCR...

Re: Diesel mek

Posted: 30 Jan 2012, 09:46
by Klangen
Den kommer inte skicka mer bränsle för att du höjer laddtrycket.

Ändrad programvara är the way to go.


En KCR box lurar bara railtrycksgivaren att tro att det är lägre tryck (vanligtvis) eller ändrar utetemp för ökat bränsle.
Ökat bränsle = ökat ladd.

Vet inte vad det är för bränsleinstrutningsysstem, men har du bränslefördelningsventil på den, kan man labba med den, men trist när trycket blir för högt, då går den bara i evakueringen...

Lät rätt kasst med 2000bar i railen, jag lovar. :\

Re: Diesel mek

Posted: 30 Jan 2012, 11:21
by Thörn
-

Re: Diesel mek

Posted: 30 Jan 2012, 16:54
by Clew
Thörn wrote:ok såg denna
http://www.chiptunning.eu/lang-en/citro ... 09-hp.html
Så sjukt billigt så jag var tvungen att testa den

Hur är det med RME förresten, har hört de nyaste partickelfilter-standarden inte är kompatibel med det då RME kloggar igen dom. Hur är det med äldre partickelfilter?
Skall tydligen ge mer mos med RME också samt kanske man kan få billigare om skatten sticker iväg på diesel.
Visserligen är det metanol i det så det är rätt styggt för slangar vad jag fattat.


Den där är nog jämförbar med KCR-box, dvs lite elektronik som lurar styrsystemet, inte rätt väg att gå.
Skulle inte börja mixtra med RME på en så ny bil, en gammal diesel med "vanlig" fördelarpump går det säkert bra.

Re: Diesel mek

Posted: 30 Jan 2012, 21:21
by Thörn
-

Re: Diesel mek

Posted: 31 Jan 2012, 11:31
by Thörn
-