Page 1 of 1

EWS Problem, ett minne blott. Nu automat fråga!

Posted: 18 Jan 2012, 13:34
by Grey
Halloj,
Tänkte höra om någon har ett bra knep på hur jag kan lösa mitt problem.

Bilen är en BMW 540i automat från -95 med EWS-II. Startmotorn går om man matar den med ström, men motorn tänder inte och soppapumpen går inte heller när man vrider på nyckeln därför har jag härlett det till att EWS (immobilizern) måste vara problemet.
Problemet fanns när jag köpte bilen, och det enda åverkan på någonting som jag kan se är att passagerardörrens låscylinder är trasig men alla låsen fungerar.
Jag har en digital display som visar vilken växel som är i, detta ändras iom att man byter växel och jag tycker att startspärren för detta inte borde vara något problem eftersom motorn inte startar även fast man tvångsmatar startmotorn med tändningen på.

Jag har bara en nyckel och i min värld spelar det ingen roll om immobilizern fungerar, jag är bara nöjd så länge jag får så lite strul som möjligt. Dessutom vill jag inte lägga ner massa pengar på bilen så om det går att lösa genom att koppla förbi EWSen är jag nöjd.

Jag har hittat en hel del lösningar att koppla förbi EWS-II och DME-boxen men dom verkar oseriösa och innan jag sätter avbitaren i härvan tänkte jag ändå se om någon har en skottsäker lösning.


Tack på förhand,
Jocke

Re: EWS Problem på en -95ans 540ia

Posted: 18 Jan 2012, 13:56
by FekZen
Hallå,

Är vissa modeller som har strul med EWSen , minns inte vilken EWS modell det är men att det blir problem med lödningarna eller reläet i EWS styrenheten. Det man får göra då är att bygla reläet. Alltså genom att dra en kabel mellan två kontaktbläck på kretskortets baksida, där reläet sitter. Jag minns att vi fick göra det vid ett par tillfällen när jag jobbade med bmw en gång i tiden. Så kan vara värt att kolla upp det iaf.

Mvh//
A.Fekzen

Re: EWS Problem på en -95ans 540ia

Posted: 18 Jan 2012, 14:25
by Grey
FekZen wrote:Hallå,

Är vissa modeller som har strul med EWSen , minns inte vilken EWS modell det är men att det blir problem med lödningarna eller reläet i EWS styrenheten. Det man får göra då är att bygla reläet. Alltså genom att dra en kabel mellan två kontaktbläck på kretskortets baksida, där reläet sitter. Jag minns att vi fick göra det vid ett par tillfällen när jag jobbade med bmw en gång i tiden. Så kan vara värt att kolla upp det iaf.

Mvh//
A.Fekzen
Låter ju som ett alternativ, har du någon mer information om detta tex vilka kontaktbläck eller en bild/skiss på vart relät sitter?

Re: EWS Problem på en -95ans 540ia

Posted: 18 Jan 2012, 14:46
by FekZen
Öppnar du EWS styrenheten så ser du vilka kontaktbläck som sitter precis där Relät sitter. Det jag minns var att det var två av dem som går ut till boxens pinouts. Minns jag rätt var det mot ena kanten av boxen och så var det ett hopp mellan de man skulle bygla. Tex nr 1 och 3. Tror du kan klura ut det om du kollar i boxen. Var säkert 8 år sedan jag gjorde det, därav det svaga minnet ;)

Kan ju såklart vara andra fel också det vet man ju inte.

Mvh//
A.Fekzen

Re: EWS Problem på en -95ans 540ia

Posted: 18 Jan 2012, 15:01
by Grey
FekZen wrote:Öppnar du EWS styrenheten så ser du vilka kontaktbläck som sitter precis där Relät sitter. Det jag minns var att det var två av dem som går ut till boxens pinouts. Minns jag rätt var det mot ena kanten av boxen och så var det ett hopp mellan de man skulle bygla. Tex nr 1 och 3. Tror du kan klura ut det om du kollar i boxen. Var säkert 8 år sedan jag gjorde det, därav det svaga minnet ;)

Kan ju såklart vara andra fel också det vet man ju inte.

Mvh//
A.Fekzen
All right,
Det låter som att det är för äldre AWS-I, för AWS-II är kopplad mot databoxen och på amerikanska sidor hänvisar dom till att bland annat klippa kablarna 1 och 3 som går in i AWS-II boxen och skarva ihop, så man byglar relät på det sättet. Främst för att få igång startmotorn verkar det som. Utöver det ska man göra några punkter till, men det är lite luddigt. Ibland funkar det, ibland inte och jag hittar inget bra mönster för att se om det är för vissa årsmodeller eller inte. Verkar lite random typ.
Jag ska prova iaf. Jättetack för hjälpen än så länge!
Någon som har något mer tips?

Re: EWS Problem på en -95ans 540ia

Posted: 18 Jan 2012, 23:37
by Evinrude
Kollat att det är rätt chassienummer på styrboxen?
Det kan ju ha strulat med nåt annat så dom bytt box och då tjurar immobilizern eftersom koden i boxen måste stämma.

Re: EWS Problem, ett minne blott. Nu automat fråga!

Posted: 19 Jan 2012, 00:23
by Grey
Evinrude wrote:Kollat att det är rätt chassienummer på styrboxen?
Det kan ju ha strulat med nåt annat så dom bytt box och då tjurar immobilizern eftersom koden i boxen måste stämma.
Hmm, bra idé. Oavsett tror jag att loppet är kört. Databoxen behöver en godkännandesignal från EWS boxen, så hur mycket jag än kopplar förbi så kommer aldrig databoxen att öppna spridarna eller starta tändningen. Provade att koppla förbi allt idag, fick startmotorn att gå, fick soppapumpen att gå, men fick tyvärr inte motorn att starta. Har provat alla knep som jag hittat på nätet och jag tror det får bli något roligt utav motorn istället.

Så, tråden går egentligen över till en helt annan sak.
Är automaten på 95ans modell digitalt styrt från boxen eller går det att köra utan orginalboxarna?

Re: EWS Problem, ett minne blott. Nu automat fråga!

Posted: 19 Jan 2012, 00:29
by Evinrude
Lyckas du gå förbi själva EWSen är det ju inte värre än att du slänger dit en annan box utan kod, kruxet brukar ju vara att få spänning till start etc.
Så fel box kan bli "rätt" box helt enkelt. :)