Page 1 of 2

e36 nav på e30 coilovers 4 till 5-bults

Posted: 18 Jan 2012, 12:38
by ralle_x
Hej!

Jag bestämde mig för att bygga om till 5-bults på min e30.
Har redan köpt coilovers till e30 och undrar om man inte bara kan bygga fästen på coilovernas fjäderben så man kan montera e36 nav och på så sätt få 5-bult.

Har ni andra tips på att bygga 5-bults på e30 så dela gärna med er! :)

Re: e36 nav på e30 coilovers 4 till 5-bults

Posted: 19 Jan 2012, 09:21
by erik@e30
ralle_x wrote:Hej!

Jag bestämde mig för att bygga om till 5-bults på min e30.
Har redan köpt coilovers till e30 och undrar om man inte bara kan bygga fästen på coilovernas fjäderben så man kan montera e36 nav och på så sätt få 5-bult.

Har ni andra tips på att bygga 5-bults på e30 så dela gärna med er! :)


Fram e de "bonje" hylsa & ett e36 nav/hjullager som gäller. bak är de bara navet från någon compakt eller z3 eller e30 m3 beroende på vilken offset man vill ha.

Re: e36 nav på e30 coilovers 4 till 5-bults

Posted: 19 Jan 2012, 09:51
by ButterflyRacing
Det finns 200 trådar om detta.

Baknaven går att borra om till 5-bult.

Re: e36 nav på e30 coilovers 4 till 5-bults

Posted: 19 Jan 2012, 11:27
by Niklas Sandström
Frambenen är väl lättare att bygga för E36 spindel istället för E30.

Den i mitten är till E36
http://www.sellholm.se/filarkiv/swe/5003/fjäderben-bilstein50sell1S.jpg

Re: e36 nav på e30 coilovers 4 till 5-bults

Posted: 19 Jan 2012, 15:55
by ralle_x
så det jag ska göra är att åka och köpa ett hjullager till en e36a fram. sen byta navet bak till z3 eller compakt och bara montera detta? inga modds?

Re: e36 nav på e30 coilovers 4 till 5-bults

Posted: 19 Jan 2012, 19:00
by Avvah
ralle_x wrote:så det jag ska göra är att åka och köpa ett hjullager till en e36a fram. sen byta navet bak till z3 eller compakt och bara montera detta? inga modds?


Du behöver en adapterhylsa för att få på e36navet på e30:s fjäderben, mitt tips är att köpa dem på ebay.de dom är billiga där komplett med hjullager. Bak så kan man ta hela länkarmen från e36 compact med skivbromsar. 323ti och 318ti tror jag dom heter. Man kan nog ta från z3 också men det har jag inte provat själv. e30m3 nav funkar också men är rätt dyrt. vet inte om man kan då dit compact baknav men det hade ju varit väldigt smidigt.

5-bults hylsor, kanske finns kvar viewtopic.php?f=4&t=27891

Re: e36 nav på e30 coilovers 4 till 5-bults

Posted: 19 Jan 2012, 21:07
by ralle_x
Avvah wrote:
ralle_x wrote:så det jag ska göra är att åka och köpa ett hjullager till en e36a fram. sen byta navet bak till z3 eller compakt och bara montera detta? inga modds?


Du behöver en adapterhylsa för att få på e36navet på e30:s fjäderben, mitt tips är att köpa dem på ebay.de dom är billiga där komplett med hjullager. Bak så kan man ta hela länkarmen från e36 compact med skivbromsar. 323ti och 318ti tror jag dom heter. Man kan nog ta från z3 också men det har jag inte provat själv. e30m3 nav funkar också men är rätt dyrt. vet inte om man kan då dit compact baknav men det hade ju varit väldigt smidigt.

5-bults hylsor, kanske finns kvar viewtopic.php?f=4&t=27891

okej okej! har precis renoverat och förstärkt allt som har med bakvagn att göra. hade varit gött om man kunde använda sig av andra nav bara. :)

Re: e36 nav på e30 coilovers 4 till 5-bults

Posted: 19 Jan 2012, 22:50
by ButterflyRacing
ralle_x wrote:.............. har precis renoverat och förstärkt allt som har med bakvagn att göra. hade varit gött om man kunde använda sig av andra nav bara. :)


Bak naven går att borra till 5-bult.

Re: e36 nav på e30 coilovers 4 till 5-bults

Posted: 19 Jan 2012, 23:01
by ButterflyRacing
Niklas Sandström wrote:Frambenen är väl lättare att bygga för E36 spindel istället för E30.

Den i mitten är till E36
http://www.sellholm.se/filarkiv/swe/5003/fjäderben-bilstein50sell1S.jpg

Nej. Då förlorar man den stora styrvinkeln och snabbare styrning tillsammans med e36 styrväxel.


EDIT: sedan går man miste om de intresanta vinklarna som ett e30 ben har....men dom kanske det bara är jag som gillar.

Re: e36 nav på e30 coilovers 4 till 5-bults

Posted: 20 Jan 2012, 00:01
by jorgen
ButterflyRacing wrote:
ralle_x wrote:.............. har precis renoverat och förstärkt allt som har med bakvagn att göra. hade varit gött om man kunde använda sig av andra nav bara. :)


Bak naven går att borra till 5-bult.


Kör du med pinnbult eller gängar du om naven? hur funkar det med att köra med e36 bromsskivor o ok bak på e30 nav?

Re: e36 nav på e30 coilovers 4 till 5-bults

Posted: 20 Jan 2012, 00:28
by ButterflyRacing
jorgen wrote:
ButterflyRacing wrote:
ralle_x wrote:.............. har precis renoverat och förstärkt allt som har med bakvagn att göra. hade varit gött om man kunde använda sig av andra nav bara. :)


Bak naven går att borra till 5-bult.


Kör du med pinnbult eller gängar du om naven? hur funkar det med att köra med e36 bromsskivor o ok bak på e30 nav?


Jag har 12.9 bult.....som faktiskt är identiska med svänghjulsbult till M50 manuell...som jag gängar i bakifrån och låser med en svetsloppa.
Man kan borra orginalskivan på plats, och använda den.

På racebilarna kör vi med 328 skivor och special ok.

Re: e36 nav på e30 coilovers 4 till 5-bults

Posted: 20 Jan 2012, 00:34
by ButterflyRacing
Fram ser det ut så här

Image

Och bak...så här.

Image

Ja...det är rostigt och fult när det stått ute in vinter.. :roll:

Re: e36 nav på e30 coilovers 4 till 5-bults

Posted: 20 Jan 2012, 11:15
by Niklas Sandström
ButterflyRacing wrote:
Niklas Sandström wrote:Frambenen är väl lättare att bygga för E36 spindel istället för E30.

Den i mitten är till E36
http://www.sellholm.se/filarkiv/swe/5003/fjäderben-bilstein50sell1S.jpg

Nej. Då förlorar man den stora styrvinkeln och snabbare styrning tillsammans med e36 styrväxel.


EDIT: sedan går man miste om de intresanta vinklarna som ett e30 ben har....men dom kanske det bara är jag som gillar.


Vad har E30 för styrvinkel? Med E36 styrväxel och spindel har jag 55 grader.

Dom andra vinklarna går väl att fixa beroende på var och hur man svetsar fast fästena för spindeln.

Re: e36 nav på e30 coilovers 4 till 5-bults

Posted: 20 Jan 2012, 12:50
by ButterflyRacing
Niklas Sandström wrote:
ButterflyRacing wrote:
Niklas Sandström wrote:Frambenen är väl lättare att bygga för E36 spindel istället för E30.

Den i mitten är till E36
http://www.sellholm.se/filarkiv/swe/5003/fjäderben-bilstein50sell1S.jpg

Nej. Då förlorar man den stora styrvinkeln och snabbare styrning tillsammans med e36 styrväxel.


EDIT: sedan går man miste om de intresanta vinklarna som ett e30 ben har....men dom kanske det bara är jag som gillar.


Vad har E30 för styrvinkel? Med E36 styrväxel och spindel har jag 55 grader.

Dom andra vinklarna går väl att fixa beroende på var och hur man svetsar fast fästena för spindeln.


Jag har inte siffrorna i huvudet. Men det är betydligt kortare styrarmar på e30-spindeln än e36.
Sedan har e30 ett försprång...liknande det som är på M3 3.2.

Ska man svetsa och fixa så går det att fixa...men det var ju inte det som var fallet i denna tråd.

Re: e36 nav på e30 coilovers 4 till 5-bults

Posted: 20 Jan 2012, 13:22
by Niklas Sandström
ButterflyRacing wrote:Jag har inte siffrorna i huvudet. Men det är betydligt kortare styrarmar på e30-spindeln än e36.
Sedan har e30 ett försprång...liknande det som är på M3 3.2.

Ska man svetsa och fixa så går det att fixa...men det var ju inte det som var fallet i denna tråd.


Om du tänker på rc höjden är det faktiskt bättre på M3 3.0 (båda spindlarna är identiska förutom rc höjden)

Han hade ju lösa fjäderben och då är det ju samma jobb att svetsa fast E30 spindel som att göra fästen för E36.

Vet du förresten varför BMW har lagercentrumet försjkutet från linjen mellan ledpunkterna?

Re: e36 nav på e30 coilovers 4 till 5-bults

Posted: 20 Jan 2012, 13:50
by ButterflyRacing
Niklas Sandström wrote:
ButterflyRacing wrote:Jag har inte siffrorna i huvudet. Men det är betydligt kortare styrarmar på e30-spindeln än e36.
Sedan har e30 ett försprång...liknande det som är på M3 3.2.

Ska man svetsa och fixa så går det att fixa...men det var ju inte det som var fallet i denna tråd.


Om du tänker på rc höjden är det faktiskt bättre på M3 3.0 (båda spindlarna är identiska förutom rc höjden)

Han hade ju lösa fjäderben och då är det ju samma jobb att svetsa fast E30 spindel som att göra fästen för E36.

Vet du förresten varför BMW har lagercentrumet försjkutet från linjen mellan ledpunkterna?


Då har jag fått fel uppgifter ang. spindlarna. Får väl ta och köpa 3.0 också...så jag får jämföra själv.
Är det vanlig e36 som inte har försprång..då ?

Sant ang. svetsningen.

Nja...just anledningen vet jag inte. "Fuling" och jag har diskuterat det några gånger....och jag har kommit fram till att jag vill ha försprång på mina spindlar.
Dock har jag för dåligt minne för att minnas exakt varför. Jag har bara jobbat med försprångs-spindlar sedan tio år.

Re: e36 nav på e30 coilovers 4 till 5-bults

Posted: 21 Jan 2012, 02:36
by Franke
Så här ser min setup ut: e36 nav på 51mm fjäderben, m3e36 bromsok och 325mm 330 e46 bromsskivor.
Jag har svarvat hylsor som flyttar ut navet 7,5mm samt, fräst två adaptrar för bromsoken och svarvat nya mutttrar som går in en bit i lagret.


Image
Image