kompressor o blästrings frågor.

Diskutera det som inte passar in i de övriga forumen.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
turbo_hunter

kompressor o blästrings frågor.

Post by turbo_hunter »

vilken storlek på kompressor (storlek och hk? )lär man ha för att kunna hobbyblästra?

vart hittar man prisvärda blästerskåp för hobbybruk. vid eventuellt köp så vill jag kunna blästra allt från smådelar till fälgar i storlek 18" o neråt.

tacksam för tips på beg blästerskåp likaså. ( fyller snart år o då ska jag fan skriva önskelista åt tanten min 8) )
turbo_hunter

Re: kompressor o blästrings frågor.

Post by turbo_hunter »

smartarsle som man va så hade man inte sökt på blocket efter skåp men ja. nu har jag svaret på vart man hittar billiga skåp iaf. fortfarande fundersam på allt runtomkring.
Hemsö danne

Post by Hemsö danne »

När jag jobbade med bläster använde jag en atlas copco kompressor som flåsade 10kubik luft i minuten vid 7bar.. Det gällde att hålla i sakerna! Det gick juh att blästra alu fälgar men det tog juh en liten stund trots flåset ,tror det blir väldigt drygt att blästra alufälgar i blästerskåp om man inte har ett enormt tålamod om man ska stå med en sån där liten blästerpistol.
Daniel Lindén 0738107803
Trance_boy@hotmail.com
turbo_hunter

Post by turbo_hunter »

tålamod har jag allt. dock inte så gott om tid. har dock en bekant som gör fälgarna åt mig. plus minus 5 min men han sa på ett ca 20 min för alla 4 fälgarna :mrgreen:

så mest småsaker jag tänkte göra på egen hand :wink:
BmWkrille

Post by BmWkrille »

Jag blästrar en del, med hembyggt skåp och en kompressor på 160l. Det viktiga är att du har rätt tryck/flöde till just din pistol du använder, för bästa och snabbaste resultat annars tar det en ruskig tid och sanden studsar bara på matrialet.
Köp en klok pistol, Biltema och annan dynga kan man sitta o gnaga till dö-dagar med. Svedol har en bra pistol.
E30 chevy 383 dragster
E30 325im -87
E30 318 touring alpina replica -91

Christer Cederqvist
tel:0704-534155
Bmwkrille@icloud.com
turbo_hunter

Post by turbo_hunter »

okej tack för tipset. så pass liten tank. ska titta närmre på blästerpistoler, tror det kan ligga någon grym i gömmorna hos farsans garage då det verkar innehålla det mesta.

får inte kompressorn jobba väl hårt med så liten tank?

mvh
Post Reply