Page 1 of 3

Köregenskaper om man bygger om hjulspindlarna

Posted: 01 Jan 2012, 18:46
by ToTTeN
Hejsan. Hur "borde" köregenskaperna bli om man skulle bygga om hjulspindlarna så att man får paralellstyrning och mer styrvinkel igenom att korta staget som styrleden sitter i (bild)

Vill kunna köra bana och drifting med bilen. (Både ha och äta kakan)

Bilen gäller en Bmw e36 "320"

Lånade bilder
Image
Image

Image


Bild på min bil. Inte så rockiga styrvinklar
Image

Men man trivs ju här med. Någon som känner igen sig?
Image[/img]

Re: Köregenskaper om man bygger om hjulspindlarna

Posted: 01 Jan 2012, 19:02
by ButterflyRacing
ToTTeN wrote:Hejsan. Hur "borde" köregenskaperna bli om man skulle bygga om hjulspindlarna så att man får paralellstyrning och mer styrvinkel igenom att korta staget som styrleden sitter i (bild)


Paralellstyrning ska inte vara några problem. Det kan bli lite bångstyrig vid tex fickparkering och u-svängar i låg fart.

Re: Köregenskaper om man bygger om hjulspindlarna

Posted: 01 Jan 2012, 19:23
by ToTTeN
ButterflyRacing wrote:
ToTTeN wrote:Hejsan. Hur "borde" köregenskaperna bli om man skulle bygga om hjulspindlarna så att man får paralellstyrning och mer styrvinkel igenom att korta staget som styrleden sitter i (bild)


Paralellstyrning ska inte vara några problem. Det kan bli lite bångstyrig vid tex fickparkering och u-svängar i låg fart.



Usvängar i låg fart och paralellstyrning borde ju bara bli lättare? :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: Om inte faster agda kör bara.

Hur ska man göra för att svetsa gjutgods på bästa sätt? Eller lösa detta på något annat sätt.

Re: Köregenskaper om man bygger om hjulspindlarna

Posted: 02 Jan 2012, 23:33
by Hool
ToTTeN wrote:
ButterflyRacing wrote:
ToTTeN wrote:Hejsan. Hur "borde" köregenskaperna bli om man skulle bygga om hjulspindlarna så att man får paralellstyrning och mer styrvinkel igenom att korta staget som styrleden sitter i (bild)


Paralellstyrning ska inte vara några problem. Det kan bli lite bångstyrig vid tex fickparkering och u-svängar i låg fart.



Usvängar i låg fart och paralellstyrning borde ju bara bli lättare? :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: Om inte faster agda kör bara.

Hur ska man göra för att svetsa gjutgods på bästa sätt? Eller lösa detta på något annat sätt.


Svetsa gjutgods är inte helt enkelt.. Kräver både förvärme och rejäl massering med slagghackan medans det svalnar. Kan i vissa fall även behövas eftervärme..

Sedan måste du även ha rätt elektrod..

Re: Köregenskaper om man bygger om hjulspindlarna

Posted: 03 Jan 2012, 00:07
by Niklas Sandström
Hool wrote:Svetsa gjutgods är inte helt enkelt.. Kräver både förvärme och rejäl massering med slagghackan medans det svalnar. Kan i vissa fall även behövas eftervärme..

Sedan måste du även ha rätt elektrod..


Det är smitt gjutstål och går bra att svetsa med MIG, Har lagat nån spindel på rallycrossbilen och dom håller ännu.

Re: Köregenskaper om man bygger om hjulspindlarna

Posted: 03 Jan 2012, 11:03
by AGranlund
jag svetsade om ena fästörat till bromsoket med miggen å det håller oxå än, eftersom bromsoket ligger 5mm från fälgen valde jag att göra så, för skulle svetsen pajja så skulle bara oket lägga sig mot fälgen, lite OT men tänkte bara på svetsningen. men som de skriver ovan så finns ju bra elektråder till pinnsvetsen för sånt, vi svetsar nästan dagligen gjutgärn på jobbet å det funkar. men man vill ju vara helt säker nr det gäller styr gräjjerna då!

Re: Köregenskaper om man bygger om hjulspindlarna

Posted: 03 Jan 2012, 18:33
by Hool
Går även svetsa med mig.. Men man måste vara nogrann och kolla upp vad det ska vara för tråd..

Image

Image

Kom att tänka på den här modden.. Snubben kör E36 med E46 bärarmar.. Källa .. Bimmerforums.com Seadan hur bra det funkar i verkligeheten? Vettefan. . Jag har iaf svårt att ta folk som svetsar TIG i tshirt seriöst :mrgreen:

Re: Köregenskaper om man bygger om hjulspindlarna

Posted: 03 Jan 2012, 20:55
by Hampusjacobsson
Istället för att skapa en ny tråd så ställer jag en liten fråga här:-) går de göra likadant på e30 och vad behövs göras? hur mycke kapar man osv?

Re: Köregenskaper om man bygger om hjulspindlarna

Posted: 03 Jan 2012, 21:12
by ButterflyRacing
Hampusjacobsson wrote:Istället för att skapa en ny tråd så ställer jag en liten fråga här:-) går de göra likadant på e30 och vad behövs göras? hur mycke kapar man osv?


e30 har inte samma problem som e36 mm.
När man bygger om e36 mm, försöker man efterlikna det e30 redan har.

e30 her korta armar......e36 har långa.
Det är därför man kör med e36 styrväxel på e30 för att få mindre rattvarv och större utslag.


Ska man svetsa i e30-spindeln, ska det vara för att ändra rollcentra.

Re: Köregenskaper om man bygger om hjulspindlarna

Posted: 04 Jan 2012, 09:18
by Hampusjacobsson
ButterflyRacing wrote:
Hampusjacobsson wrote:Istället för att skapa en ny tråd så ställer jag en liten fråga här:-) går de göra likadant på e30 och vad behövs göras? hur mycke kapar man osv?


e30 har inte samma problem som e36 mm.
När man bygger om e36 mm, försöker man efterlikna det e30 redan har.

e30 her korta armar......e36 har långa.
Det är därför man kör med e36 styrväxel på e30 för att få mindre rattvarv och större utslag.


Ska man svetsa i e30-spindeln, ska det vara för att ändra rollcentra.


så de räcker att byta styrväxlen så får man mer styrvinkel? Kan man inte göra något mer för att få mer styrvinkel?

Re: Köregenskaper om man bygger om hjulspindlarna

Posted: 04 Jan 2012, 12:07
by ButterflyRacing
Hampusjacobsson wrote:
ButterflyRacing wrote:
Hampusjacobsson wrote:Istället för att skapa en ny tråd så ställer jag en liten fråga här:-) går de göra likadant på e30 och vad behövs göras? hur mycke kapar man osv?


e30 har inte samma problem som e36 mm.
När man bygger om e36 mm, försöker man efterlikna det e30 redan har.

e30 her korta armar......e36 har långa.
Det är därför man kör med e36 styrväxel på e30 för att få mindre rattvarv och större utslag.


Ska man svetsa i e30-spindeln, ska det vara för att ändra rollcentra.


så de räcker att byta styrväxlen så får man mer styrvinkel? Kan man inte göra något mer för att få mer styrvinkel?

Vadå något mer....? Ska du ha hjulen att vända åt fel håll ?

Re: Köregenskaper om man bygger om hjulspindlarna

Posted: 04 Jan 2012, 12:50
by ragge_c
http://drft.se/drftforum/viewtopic.php?id=603

här finns en tråd då vi diskuterar detta,


finns inget bra mellanting för bankörning/drifting,

förra året flyttade jag in fästet för styränden, o körde med e46armar,
men detta år ska dom svetsas om igen då jag snokat reda på lite nya inställningar,
och tänkte även bygga egna länkarmar :)

Re: Köregenskaper om man bygger om hjulspindlarna

Posted: 04 Jan 2012, 13:47
by ToTTeN
ragge_c wrote:http://drft.se/drftforum/viewtopic.php?id=603

här finns en tråd då vi diskuterar detta,


finns inget bra mellanting för bankörning/drifting,

förra året flyttade jag in fästet för styränden, o körde med e46armar,
men detta år ska dom svetsas om igen då jag snokat reda på lite nya inställningar,
och tänkte även bygga egna länkarmar :)



Hur uppförde den sig på vägen ??

Re: Köregenskaper om man bygger om hjulspindlarna

Posted: 04 Jan 2012, 14:48
by ragge_c
mja det funkade väl fint, :)
teoretiskt sett får jag ju lite sämre fäste i kruvorna i fram om man inte kör på ställ,

Re: Köregenskaper om man bygger om hjulspindlarna

Posted: 04 Jan 2012, 16:31
by ButterflyRacing
ragge_c wrote:mja det funkade väl fint, :)
teoretiskt sett får jag ju lite sämre fäste i kruvorna i fram om man inte kör på ställ,



Jag tror inte Acerman är så noga vid bankörning. Det är ju mest ytterhjulet som "bestämmer"

Vinkeln ser ut så här:
Image

På bilden sitter styrväxeln bakom axeln.
Sitter den framför följer styrarmarna linjen...och utanför kulbulten.

Om linjerna möts i bakaxeln har man 100% acerman
Parallelstyrning innebär att linjerna går rakt bakåt....och möts anldrig.

Re: Köregenskaper om man bygger om hjulspindlarna

Posted: 04 Jan 2012, 16:42
by ButterflyRacing
Image
Image

Re: Köregenskaper om man bygger om hjulspindlarna

Posted: 04 Jan 2012, 16:44
by ToTTeN
ragge_c wrote:mja det funkade väl fint, :)
teoretiskt sett får jag ju lite sämre fäste i kruvorna i fram om man inte kör på ställ,



Va detta något du märkte? Skulle du rekommendera Å göra likadant? Måste man ha E46 armar?