Page 1 of 1

Spänna en lamelldiff??

Posted: 21 Dec 2005, 16:49
by Subarujohan
Ingen som har en bra beskrivning hur man spänner en lamelldiff
eller bilder på det o hur mycket brukar va lagom??

/Johan

Posted: 21 Dec 2005, 17:05
by JaJsEn
finns på autopower under mektips.

dock inga bilder där.

mvh Erik Jakobsson

Posted: 21 Dec 2005, 17:29
by Drullen
Har hört nått om några brickor man kan fixa dit, så får du runt 40procentig diff

Posted: 21 Dec 2005, 18:29
by JaJsEn
det där med % är igentligen felaktigt, vet inte hur man ska mäta det,

man mäter hur hårt spännd en diff är genom moment,

finns en bra tråd om det på autopower oxå, om amn öker lite,

där finns även rekomendationer har ja förmej.

ja det bygger på att man lägger imellan brickor för att öka inspänningstrycketr på fjädrarna, olkia tjocka beroende på hur slitet diffen är o hur hårt spännd amn vill ha den (tjockare brickor hårdare spännt)

mvh Erik jakobsson

Posted: 21 Dec 2005, 19:00
by worre
med 0.7mm brickor brukar det bli ganska lagomt beroende på skick av diff

Posted: 21 Dec 2005, 21:59
by flp
jag ska schimsa min 0.7mm. 0.5 blev lite för lite. en kompis körde me 0.7 på en fräschare diff och då var det på gränsen, den började kärva och så då man svängde mycket.

MVH Micke

Posted: 21 Dec 2005, 22:51
by Ticco
0,6 på min resulterade i 100% direkt.
Med 0,5 så klickade skaftet på 190nm.

Posted: 21 Dec 2005, 23:26
by Butchermardin
Det där med att chimsa diffen är ju bara ett sätt att öka förspänningen! och är kan kanske hjälpa lite om man har en riktigt sliten diff (lamellerna), då man belastar dem mer!

Det enda riktiga sättet att få MER diffverkan är att på ett eller annat sätt få in fler lameller och på så vis öka friktionsytan i diffen! En 75% motorsport diff i 180-modellen (stora e30 bla) har mindre tryckskålar och 4 lameller och 4 mellanlägg. Därmed fördubblad friktionsyta samt 10ggr så lång livslängd på lamellerna! Motorsportdiffarna har även minskad förspänning just så att diffen lättare skall kunna låsa upp!