Ryding - e30 m20 550whp 740nm
Posted: 27 Dec 2011, 20:31
Nu börjar det bli dags att sluta smyga omkring här, och presentera mitt bygge.
Inköpt i somras av PPF killarna.
[/IMG]
Då var receptet:
m20b25
m50 icke vanos kolvar och stakar
cooperingpackning
msd spole med original fördelartändning
detchwerks soppapump
630cc spridare
Precision 6262 billet turbo
525 tds zf låda
sachs 618 tryckplatta och sinter
på bensin bänkades 420hk 550nm på hjulen, eller nåt sånt.
Tanken med att köpa bilen var att den var "färdig". Inga långa garagekvällar behövdes på denna bilen lovade jag min sambo och fick tillstånd att göra affär =)
Körde på gatan i ett antal veckor tills ringlandet på sexans kolv inte ville vara med längre.
Lika bra att bygga något nytt och ordentligt så att man iaf kan bottna turbon 2012 var tanken.
Sedan dess har det spårat ur.
Nu står bilen utan motor och drivlina i garaget.
Recept för 2012:
PPF byggd M20b25 2.8liter
Topplock
M20b25 med uppfrästa förbränningsrum av PPF
Svetsad och planad av PPF
PPF Raceventiler 1mm oversize
PPF Z58 kam
Underdel
ARP Bultar i hela motorn
PPF Borrat block
PPF Pyramidringar
CP Kolvar
Eagle Stakar
M21 Högflödes Oljepump
PPF Stödgördelkit
Smidd 525tds vev med PPF hylsa
Precision 6262 billet turbo
Alu tryckrör
1280cc spridare
75mm PPF dump
45mm Precision wastegate
3" Rostfritt hela vägen, 2 st stora ljuddämpare = sleeper.
Nu hade jag en sån jävla tur att jag snubblade över en nybyggd motor, precis enligt den spec jag ville ha i närheten av där jag bor.
Sen måste man ju ha väghållning också.
Det vart Intrax RSA coilisar, Inget kinaskit här inte =)
Bromsarna blir Brembo 4 kolvsok och 310mm skivor fram, original bak.
Inköpt i somras av PPF killarna.
[/IMG]
Då var receptet:
m20b25
m50 icke vanos kolvar och stakar
cooperingpackning
msd spole med original fördelartändning
detchwerks soppapump
630cc spridare
Precision 6262 billet turbo
525 tds zf låda
sachs 618 tryckplatta och sinter
på bensin bänkades 420hk 550nm på hjulen, eller nåt sånt.
Tanken med att köpa bilen var att den var "färdig". Inga långa garagekvällar behövdes på denna bilen lovade jag min sambo och fick tillstånd att göra affär =)
Körde på gatan i ett antal veckor tills ringlandet på sexans kolv inte ville vara med längre.
Lika bra att bygga något nytt och ordentligt så att man iaf kan bottna turbon 2012 var tanken.
Sedan dess har det spårat ur.
Nu står bilen utan motor och drivlina i garaget.
Recept för 2012:
PPF byggd M20b25 2.8liter
Topplock
M20b25 med uppfrästa förbränningsrum av PPF
Svetsad och planad av PPF
PPF Raceventiler 1mm oversize
PPF Z58 kam
Underdel
ARP Bultar i hela motorn
PPF Borrat block
PPF Pyramidringar
CP Kolvar
Eagle Stakar
M21 Högflödes Oljepump
PPF Stödgördelkit
Smidd 525tds vev med PPF hylsa
Precision 6262 billet turbo
Alu tryckrör
1280cc spridare
75mm PPF dump
45mm Precision wastegate
3" Rostfritt hela vägen, 2 st stora ljuddämpare = sleeper.
Nu hade jag en sån jävla tur att jag snubblade över en nybyggd motor, precis enligt den spec jag ville ha i närheten av där jag bor.
Sen måste man ju ha väghållning också.
Det vart Intrax RSA coilisar, Inget kinaskit här inte =)
Bromsarna blir Brembo 4 kolvsok och 310mm skivor fram, original bak.