Page 1 of 2
Nybyggd M20B28 läcker olja
Posted: 01 Dec 2011, 17:58
by rockker
Hallå.
Har ett litet oljeläkage på min nybyggda M20 maskin. Blocket är o-ringat, helsmidd maskin (om det skulle göra nån skillnad?), toppen är svetsad, planad och dragen 82nm med ARP pinnbultar.
Den läcker mellan topp och block på avgassidan, hö och vä sida på klackarna.
Allt är nytt i hela motorn så som packningar, packboxar m.m.
Läste en tråd om att fler haft samma problem och har även försökt tätat med silicon på de svarta gummiplupparna som sitter för vipparmsstängerna.
Kollade även om det var från packboxen till kamaxeln den läckte men motorn är verkligen helt snustorr överallt.. men de läcker likt förbannat ändå från klackarna.
Någon som har nån mer idé eller tips på vad man kan göra?
Mvh Micke
Re: Nybyggd M20B28 läcker olja
Posted: 01 Dec 2011, 19:07
by pizza
Kör du koppar packning? Inte helt ovanligt att man måste lossa och efterdra flera gånger.
Skummade bara genom texten
Re: Nybyggd M20B28 läcker olja
Posted: 01 Dec 2011, 19:22
by rockker
pizza wrote:Kör du koppar packning? Inte helt ovanligt att man måste lossa och efterdra flera gånger.
Skummade bara genom texten
Nej jag kör med Ppfs original topp packning som dem säljer. Har provat att efterdragit toppen 2 gånger.
Man kanske kan prova att dra lite mer moment? Kör man med mineralolja så ska väl pinnbultarna dras 92nm? har jag för mig att jag läst.
Re: Nybyggd M20B28 läcker olja
Posted: 01 Dec 2011, 20:17
by stiiiv_
Min m20 läcker också Olja mellan block o topp på avgassidan har gjort det länge nu och värkar inte gå att komma ifrån det är inga mängder det läcker det fuktar olja på min har haft isär motorn ett par gånger plana toppen ny topp packning men ändå fuktar det! Bara köra:)
Re: Nybyggd M20B28 läcker olja
Posted: 01 Dec 2011, 20:55
by Nisse Järnet
Min läckte lite från ventilkåpspackningen/halvmånarna som sakta rann ner och såg ut att komma från topp/block. Tätade med lite silikon sen vart det torrt
Edit: Jag körde iof pyramid = lite silikon runt vatten och oljekanaler, kanske gör skillnad?
Re: Nybyggd M20B28 läcker olja
Posted: 01 Dec 2011, 21:21
by stiiiv_
Nisse Järnet wrote:Min läckte lite från ventilkåpspackningen/halvmånarna som sakta rann ner och såg ut att komma från topp/block. Tätade med lite silikon sen vart det torrt
Edit: Jag körde iof pyramid = lite silikon runt vatten och oljekanaler, kanske gör skillnad?
Kör lika som Nisse järnet pyrisar och silicon runt vatten o olje kanaler
Re: Nybyggd M20B28 läcker olja
Posted: 01 Dec 2011, 22:58
by rockker
stiiiv_ wrote:Nisse Järnet wrote:Min läckte lite från ventilkåpspackningen/halvmånarna som sakta rann ner och såg ut att komma från topp/block. Tätade med lite silikon sen vart det torrt
Edit: Jag körde iof pyramid = lite silikon runt vatten och oljekanaler, kanske gör skillnad?
Kör lika som Nisse järnet pyrisar och silicon runt vatten o olje kanaler
Kanske skulle prova med silicon runt kanalerna, men då måste väl toppen av antar jag?
Då motorn redan varmkörts finns väl risk att toppen slår sig om man tar av den?
Vill ju helst slippa riva halva motorn och plana om toppen, köpa ny packning och allt annat vad det innebär..
Re: Nybyggd M20B28 läcker olja
Posted: 02 Dec 2011, 00:19
by Nisse Järnet
Ja allt måste av och göras rent mm. Men hur mycket läcker det då? Är du 100 på att det inte sipprar lite från ventilkåpa/gummitätningarna och rinner ner?
Re: Nybyggd M20B28 läcker olja
Posted: 03 Dec 2011, 09:52
by Tom Gunnarsson
jag har haft samma problem på mina motorer, fast då läckte de både fram och bak, planat block och topp och o-ringat OCH silikon runt oljekanalerna....
troligtvis dom där nedrans oringarna som ställer till de
Re: Nybyggd M20B28 läcker olja
Posted: 06 Jun 2016, 20:50
by bmw-slangen
Jaha, så blev det min tur...
Läcker mycket olja vid den bakre högra klacken (och endast lite vid den främre högra klacken).
Original block och original topp skimmades av, original Elring topplockspackning, original topplocksskruvar, åtdragna med korrekt moment och i rätt ordning.
De berömda halvmånarna ska inte läcka, de visste jag om innan och tätade dessa mycket noggrant.
Vad jag kan se och känna så är det helt torrt bak på toppen.
Således är det med största sannolikhet läckage mellan block och topp.
Ni som lägger silikon runt vatten- och oljekanalerna - vilken typ av silikon?
(Antar något som klarar iallafall 150 grader för att vara på den säkra sidan, Biltemas högtemp klarar 250 grader).
Antar att ni lägger ett extremt tunt lager från början, kommer ju att pressas ut till mycket tunt lager när man drar topppen.
Re: Nybyggd M20B28 läcker olja
Posted: 06 Jun 2016, 22:04
by Nisse Järnet
Jag använder Berner silikon, grymt fint!
Re: Nybyggd M20B28 läcker olja
Posted: 06 Jun 2016, 22:36
by bmw-slangen
Berner är ett varumärke med flera silikonprodukter i deras sortiment.
Utgår ifrån att det inte var deras sanitetssilikon du använde?
Nä, får jag gissa på att det är deras HSDR 70 värmebeständiga röda silikon som du tänkte på?
Artikelnummer : 632236
Arbetstemperaturområde är mellan -40 till 250 grader Celsius
Beständig mot bensin, olja, glykol, vatten och luft.
MSDS
http://www.exx.se/objects/ppf/632236_msds.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Bild
http://www.exx.se/objects/ppf/632236.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Låter som att så länge den är värmebeständig (och resistent mot olja och glykol så klart) så borde det fungera.
Sen var jag mer nyfiken på hur själva appliceringen gjordes.
Runt de mest utsatta hålen bara? Runt alla hålen? Mycket tunna lager? Applicerades det på både block och topp (borde ju göra det för att försäkra sig om att det ska bli läckfritt)?
Re: Nybyggd M20B28 läcker olja
Posted: 07 Jun 2016, 11:12
by Nisse Järnet
Denna:
http://server.pure-pf.com/webshop2/img/ ... efault.jpg" onclick="window.open(this.href);return false; (Kanske är samma fast annan förpackning) EDIT: Nej verkar inte vara samma då denna är svart.
Det var ju när jag körde pyramid som sagt, då körde jag ett tunt lager på båda sidor packningen om jag inte minns fel...(var dock ett tag sen så det kan vara fel
)
Körde runt vatten och oljehål enbart.
EDIT IGEN: Tror denna heter 044122
Re: Nybyggd M20B28 läcker olja
Posted: 07 Jun 2016, 21:47
by bmw-slangen
Nice, tackar Nisse Järnet!
Jodå, det där kallar Berners för packningssilikon och har mycket riktigt artikelnummer 44122.
Temperaturbeständigt från -50 grader C till +200 grader C.
Beständig mot bensin, olja, spolarvätska och andra lösningsmedel.
Bra, då borde ett bra tätnings/packnings-silikon fungera sålänge det klarar 200-250 grader C (vilket de flesta av denna typen gör).
Har man varmare än så under längre stunder har man andra problem att hantera...
Ok, din "appliceringsstrategi" låter ju sunt också.
Jepp, det låter som det får bli den här vägen framåt!
Dags att riva toppen då...
Off-topic...
Irriterar mig dock att det här ska hända med original block, topp och topplockspackning.
Mig veterligen har dessa topplockspackningar silikonringar runt dessa hål just för att förhindra att detta ska hända.
Visst, jag kan ha skadat detta vid monteringen - men inte särskilt troligt då jag hade all tid i världen och motorn dessutom i lagom arbetshöjd i ett motorstativ.
Re: Nybyggd M20B28 läcker olja
Posted: 07 Jul 2016, 15:02
by bmw-slangen
Kort uppföljning kring det här...
Kliar mig fortfarande i huvudet hur det kan läcka olja mellan block/topp nere vid 5:e och 6:e cylindern.
Det finns inget där som kan läcka olja (förutom returkanalen men det är ju bara gravitationsmatat).
Hade det läckt mellan 3:an och 4:an hade det varit logiskt, enda stället med tryck i oljan.
Här är iallafall bild på block+topplockspackning samt förklaring vad de olika hålen är.
@Nisse Järnet : La du extra tätning runt "oil supply" och "oil return" hålen (och inget kring topplocksskruvshålen)?
Re: Nybyggd M20B28 läcker olja
Posted: 08 Jul 2016, 19:49
by Nisse Järnet
Oj...det var så länge sen men tror jag hade lite runt alla vatten och oljekanaler.
Re: Nybyggd M20B28 läcker olja
Posted: 22 Jul 2016, 11:22
by Avvah
Jag har haft samma symtom, för mig var det halvmånarna precis som nisse beskriver. Jag tätade dem och gjorde rent. så höll den sig torr ett tag. Jag trodde det kom någon annanstans ifrån först, körde en hel del utan huv, då vart ovansidan av växellådan lite oljig, när jag satt på huven blev blocket oljigt längst bak som du beskriver. Jag tror det var vinddraget som drog ner oljan från ventilkopans baksida dvs halvmånarna till blocket.
Jag åkte på den tiden och O-ringat. Hade samma med skärringspackning när jag bytte till det. Dock funkar ju maskin precis lika bra, bara att gasa! (:
https://www.youtube.com/watch?v=POrwY5znAiw" onclick="window.open(this.href);return false;