Page 1 of 1

Z3M diff på e30

Posted: 20 Dec 2005, 18:15
by Ximon
Diffen från en Z3M skall ju enligt utsago vara "bolt-on" på e30, är den det eller?. Hur blir det med utväxlingen 2,93:1 om man kör med en ZF-låda på en och en m20b25 med turbo? Gör det att den blir seg som lim, men med en hög toppfart ? Någon kanske har prövat rent av?

mvh
/Simon

Posted: 20 Dec 2005, 22:57
by Bäckis
Detta tjat om diffen från Z3M.

Det är INTE diffen som är klenast på E30, det är knutarna. Slänga penar på en sådan diff istället för riktiga axlar är helt förkastligt om du frågar mig.

Posted: 21 Dec 2005, 00:15
by peter
:lol:

Posted: 21 Dec 2005, 00:19
by M3JONAS
Fast om man har en 325:a utan diffbroms kan det vara kul att byta till en med broms och då kan väl Z3M diffen vara ett alternativ. Dock så är den enligt vad jag förstått inte starkare än en vanlig 325 eller M3 diff.
Det som brukar kunna pajja på klumpen är utgående medbringarna som vrider sig i splinsen och de kan även gå av där.
Det som skiljer är att bakre kåpan på Z3 har större kylflänsar som hjälper till att hålla ner tempen på oljan samt så är det grövre utgående medbringare. Dock så är splinsen desamma så det går att sätta dit medbringare från en e30.
Z3M har 3,15 original i utväxlingsförhållande.

MVH Jonas

Posted: 21 Dec 2005, 07:35
by Pedi
M3JONAS wrote: Dock så är den enligt vad jag förstått inte starkare än en vanlig 325 eller M3 diff.


Hva?? Er du sikker på dette?

Jeg har nå solgt mange 325-differ opp gjennom årene som er ødelagt med vanlige sugemotorer på 170hk. Men Z3M'en har jo 321 hk, og et mye bedre vrid!! Så jeg ville jo trodd at Z3M burde hatt en mer sterk diff??

Posted: 21 Dec 2005, 09:06
by M3JONAS
Jag är inte säker men det är iaf samma hus och splinsen till medbringarna är likasamma. Lagerna till medbringarna är även de samma. Själva diffen kan dock skilja,

Posted: 21 Dec 2005, 09:58
by Bäckis
M diffen bör ha ett större kronhjul, men likväl så håller en E30 stora klumpen hur bra som helst. Får min M bakvagn snart hoppas jag, och då kan jag kolla upp allt.

Jag har aldrig kört sönder någon, och dom som går sönder för folk rent generellt är sådana som redan är helt slut, glappa och jävliga.

Posted: 21 Dec 2005, 10:28
by Pedi
Bäckis wrote:Jag har aldrig kört sönder någon, och dom som går sönder för folk rent generellt är sådana som redan är helt slut, glappa och jävliga.


Har aldri ødelagt en diff jeg heller, kun lokket på diffen på en Alpina B9 som jeg hadde for lenge siden.

Men er jo enig i at de som ødelegger differ oftest er skyld i det selv...

Posted: 21 Dec 2005, 16:01
by Ximon
Precis som M3Jonas anade ska jag självklart byta från en odiffad, som är helt slut, till en diffad bakaxelväxel.
Han som sak sälja den påstår då iaf att det är 2,93 utv, den kanske är ombyggd.

Frågan som jag hade återstår ju ändå: Hur blir accelerationen och toppfarten med denna, kombinerat med en ZF-låda?

Posted: 21 Dec 2005, 22:57
by Ticco
Det beror väl på hur många "hk" som ska driva.