Page 1 of 4
E28 M535 startar ej, -STARTAD ,torrgas film på lugna gatan!
Posted: 13 Nov 2011, 01:37
by Dawe_A
helloj, va o handlade mig en klenod i helgen.. En M535 med alpinakam, portad topp, extraktorgrenrör, 3" avgas och chip...
problemet är att den inte startar.
Kille som ägde bilen körde bilen till sin mamma, stängde av den.. och efter det ville den inte starta mer. (ny besiktigad)
*Soppapump är bytt, soppa kommer fram till railen.
*Tändlägesgivaren är bytt, då kom spänning fram till spolen... Jag testade byta till en annan spole ikväll utan framgång, fortfarande ingen gnista..
Funderingar!
1. Det hänger lite kablar löst, i knippen fram till spolen går det ju 3 kablar, en grön (+) en svart (-) och en blå (?)? denna blåa hänger lös, någon som vet vad den fyller för funktion eller vart den skall kopplas?
2. vad är det för reläer som sitter på front plåten, nästan vid spolen..? hänger lösa kablar även från dessa..
Bild på den blå kabeln som går med plus och minus till spolen, som delar upp sig i två kontaktstycken.
Även kontakterna längst till höger i bild hänger löst, dessa kommer från ett utav reläerna som sitter i nederkant på bilden..
Re: E28 M535 startar ej, ingen gnista.
Posted: 13 Nov 2011, 09:12
by Dawe_A
verkar inte vara någon ström fram till spolen på starten heller... börjar misstänka att det är antingen boxen eller triggergivaren.. mycket längre bak i kedjan kommer man ju inte?
alla jord verkar ok.
Re: E28 M535 startar ej, ingen gnista.
Posted: 13 Nov 2011, 09:31
by samuel
Går motorn runt på startmotorn? Eller är den helt död när du vrider om nyckeln?
Re: E28 M535 startar ej, ingen gnista.
Posted: 13 Nov 2011, 09:32
by Dawe_A
samuel wrote:Går motorn runt på startmotorn? Eller är den helt död när du vrider om nyckeln?
Den går runt fint på starten..
Hittade ett trasligt relä till tomgångsmotor, vet inte vad mer som ligger på det? Tvingade igång det iallfall men det funkade inte.
Springer ut o går loss med multimetern, tips vore jätte fint
Re: E28 M535 startar ej, ingen gnista.
Posted: 13 Nov 2011, 09:44
by Rikard B
Sälj till mig billigt istället
saknar min m535
Re: E28 M535 startar ej, ingen gnista.
Posted: 13 Nov 2011, 10:02
by Dawe_A
Rikard B wrote:Sälj till mig billigt istället
saknar min m535
du kan få köpa den dyrt när jag startat den
har flippat lite med reläer, bytt lite o så. Fortfarande ingen gnista...
Lutar åt trasig trigger ev boxen..
Fler tips medans man mekar , tack
Re: E28 M535 startar ej, ingen gnista.
Posted: 13 Nov 2011, 10:23
by mg
Har du kollat ala säkringar noga?
Det kan va svårt att se om dom är dåliga om man bara tittar snabbt på dom, lossa dom ur sina hållare och ta en kik.
Eller byt alla när du ändån är igång, för dom går ofta dom skitsäkringarna=)
Re: E28 M535 startar ej, ingen gnista.
Posted: 13 Nov 2011, 10:25
by Dawe_A
mg wrote:Har du kollat ala säkringar noga?
Det kan va svårt att se om dom är dåliga om man bara tittar snabbt på dom, lossa dom ur sina hållare och ta en kik.
Eller byt alla när du ändån är igång, för dom går ofta dom skitsäkringarna=)
tackar, ska gå ut och byta alla säkringar i boxen nu.. har för mig att jag har en ask med olika sådana säkringar.
hur är det med tändlägesgivare / trigger? Sitter triggern på lådan? För det sitter ju en givare fram och läser av en skiva med, precis som en vanlig trigger..
Re: E28 M535 startar ej, ingen gnista.
Posted: 13 Nov 2011, 11:15
by Dawe_A
vad går dessa 3 reläerna till??
inget utav dessa klickar. aan är till tomgångsmotorn och kanske något mer.
Re: E28 M535 startar ej, ingen gnista.
Posted: 13 Nov 2011, 11:37
by Krillian
Gud vad snyggt åk.
Denna förtjänar nästan Oz futurorna
Re: E28 M535 startar ej, ingen gnista.
Posted: 13 Nov 2011, 11:55
by St3v3
Öppnar spridarna?
Edit: Du har alltså inte 12v på 15 på spolen?
Re: E28 M535 startar ej, ingen gnista.
Posted: 13 Nov 2011, 12:15
by Dawe_A
nu har jag varit ute o mätt lite till..
Jag har 12v fram till styrboxen.
Jag har 12v på +15 till spolen.
bränslepumpen går.
ingen gnista..
får inte vidare gnistan från spolen ut till fördelaren.... ? alltså ingen signal till spolen från boxen --> som i sin tur kan vara orsakat av utebliven signal från någon utav dessa 2 tändlägesgivare? En på lådan , som ska vara bytt.. och en framme som en vanlig triggergivare? Varför sitter där 2 st ? Den som sitter framtill går rakt upp i diagnosuttaget? vet inte om kabeln bara vänder i uttaget eller om det slutar där...
om spridarna öppnar vet jag inte, men jag tycker det låter som det.
Edit: krilliaaaan: ja den är riktigt tung!! du har pm ang futurorna
Re: E28 M535 startar ej, ingen gnista.
Posted: 13 Nov 2011, 12:57
by Krillian
Ta ut ett tändstift så kan du lukta om de kommit fram soppa.
Den som går till diagnosuttaget används väl bara när man felsöker? Leta upp ett schema och kolla igenom, här är ett och finns säkert bättre..
http://www.armchair.mb.ca/~dave/BMW/e28/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ne inget pm här
Re: E28 M535 startar ej, ingen gnista.
Posted: 13 Nov 2011, 14:30
by Dawe_A
ska ut o skruva bort ett tändstift o kika...
ehe.. skickar igen då
kan jag inte på något sätt mäta om triggergivarn är hel utan en diodtestlampa ? vad ska det vara för värden på en hel givare om jag mäter på den.
Är nästan helt 100 på att det är givaren eller boxen, eller är jag helt ute o cyklar?
Re: E28 M535 startar ej, ingen gnista.
Posted: 13 Nov 2011, 14:53
by Dawe_A
spridarna öppnar, stiften e blöta..
Re: E28 M535 startar ej, ingen gnista.
Posted: 13 Nov 2011, 15:00
by TomB
Tändmodulen?
Re: E28 M535 startar ej, ingen gnista.
Posted: 13 Nov 2011, 15:38
by Dawe_A
vart sitter den , har du någon bild?:)