Kopplings problem cross
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
-
Kopplings problem cross
Hejsan jag har en yamaha yz 125. års 00 som jag inte får kopplingen o funka på.
när crossen ska koppla ur så gör den inte det till 100% utan kanske 50 % högst, men är handtaget släppt så slirar den inte verkar det som.
har varit o tagit bort kåpan o kollat lamellerna ser fina ut.
o spänner jag vajern så att maskinen ska fri koppla då slirar den när kopplingshandtaget är ute. o jag har då inget glapp alls på kopplingshandtaget.
Sjukt skumnt fel som jag fan inte kan komma på hur fan jag sak lösa det.
Känns typ som lamellerna fasnar i kopplingsplattan när man ska fri koppla.
Jag har kollat yamahassprängskiss, o enligt sprängskissen så skulle det vara 7 stålplattor o 8 lammelerna, jag har 8 stål plattor o 8 lameller.
Så tog då bort den som skulle sitta längst in, men då funkade inte kopplingen alls.
Så nu är mina idier helt bort o skulle vara tacksam för hjälp
när crossen ska koppla ur så gör den inte det till 100% utan kanske 50 % högst, men är handtaget släppt så slirar den inte verkar det som.
har varit o tagit bort kåpan o kollat lamellerna ser fina ut.
o spänner jag vajern så att maskinen ska fri koppla då slirar den när kopplingshandtaget är ute. o jag har då inget glapp alls på kopplingshandtaget.
Sjukt skumnt fel som jag fan inte kan komma på hur fan jag sak lösa det.
Känns typ som lamellerna fasnar i kopplingsplattan när man ska fri koppla.
Jag har kollat yamahassprängskiss, o enligt sprängskissen så skulle det vara 7 stålplattor o 8 lammelerna, jag har 8 stål plattor o 8 lameller.
Så tog då bort den som skulle sitta längst in, men då funkade inte kopplingen alls.
Så nu är mina idier helt bort o skulle vara tacksam för hjälp
Re: Kopplings problem cross
Hej
Vad har du för olja i den, har du fel olja så klibbar lamellerna ihop, är lamellerna nya så lägg dem i olja ett tag så dem får suga i sig
Vad har du för olja i den, har du fel olja så klibbar lamellerna ihop, är lamellerna nya så lägg dem i olja ett tag så dem får suga i sig
Bore wrote:Hej
Precis min tanke också om oljan.
Jag kör för tillfället med motuls 10-30w transoil för crosshojar. Men har även kört med Castrol Magnatec 5-40w
Kör en Kawasaki kx 250-90
-073-7266 822-
325 e36, 558nm 415whp@ 1,2bar Såld
-
är det på varm motor? kan vara så om motorn är kall
mitt prosjekt: e30 + S38B38tt
-
Just nu finns det ingen olja alls i crossen, har precis hängt ditt sido kåpan o ska justera in kopplingen. men den vill ej funka.
Jag kör någon me någon olja som det är en cross bild på o inköpt på statiol för växellådor. men kommer fan inte ihåg namnet på den tyvär. biltema säljer samma.
men som sagt nu är den torr lammelerna ligger i blöt bad för att dom ej ska torka så man bränner dom. innan jag rev ner crossen så skulle man lägga i friläget fick man göra det antingen me cyklen avstängd eller på rull iannat fall gick det inte.
Kan inte fan fatta vad som är fel.
Här en en sprängskiss på kopplingen ifrån yamahas hemsida o på en den visas det 7 stål plattor, men jag har 8 o min ligger längst in för o flytta ut hela lamell paketet.
http://www.yamaha-motor.com/partviewer/ ... MOTORCYCLE)/CLUTCH_(YZ125M1_-_2000)
Bild på hur oljan såg ut.
Jag kör någon me någon olja som det är en cross bild på o inköpt på statiol för växellådor. men kommer fan inte ihåg namnet på den tyvär. biltema säljer samma.
men som sagt nu är den torr lammelerna ligger i blöt bad för att dom ej ska torka så man bränner dom. innan jag rev ner crossen så skulle man lägga i friläget fick man göra det antingen me cyklen avstängd eller på rull iannat fall gick det inte.
Kan inte fan fatta vad som är fel.
Här en en sprängskiss på kopplingen ifrån yamahas hemsida o på en den visas det 7 stål plattor, men jag har 8 o min ligger längst in för o flytta ut hela lamell paketet.
http://www.yamaha-motor.com/partviewer/ ... MOTORCYCLE)/CLUTCH_(YZ125M1_-_2000)
Bild på hur oljan såg ut.
oljan såg rätt vattenskadad ut. men ja har den oljan i min nu,inga problem.
TEL 0707149931 nicke.t@bredband.net
-
Den där oljan har knappt gått 4 timmar. men dom har svetsat kåpan förut på crosen på enligt förra ägaren hände en olycka.
Det som är det lustiga är att det ej försvinner vatten ifrån kylaren.
Känns som jag gjorde ett bottenköp just nu på denna jävla cross
Känns som jag gjorde ett bottenköp just nu på denna jävla cross
nicke.t wrote:oljan såg rätt vattenskadad ut. men ja har den oljan i min nu,inga problem.
Svintoleffe wrote:Den där oljan har knappt gått 4 timmar. men dom har svetsat kåpan förut på crosen på enligt förra ägaren hände en olycka.
Känns som jag gjorde ett bottenköp just nu på denna jävla crossnicke.t wrote:oljan såg rätt vattenskadad ut. men ja har den oljan i min nu,inga problem.
Kan vara så simpelt som att det läcker in lite vatten när du tvättar av hojen. De problemet har jag.
Köp nya packningar och ett nytt oljelock.
-073-7266 822-
325 e36, 558nm 415whp@ 1,2bar Såld
-
pampers_38 wrote:Svintoleffe wrote:Den där oljan har knappt gått 4 timmar. men dom har svetsat kåpan förut på crosen på enligt förra ägaren hände en olycka.
Känns som jag gjorde ett bottenköp just nu på denna jävla crossnicke.t wrote:oljan såg rätt vattenskadad ut. men ja har den oljan i min nu,inga problem.
Kan vara så simpelt som att det läcker in lite vatten när du tvättar av hojen. De problemet har jag.
Köp nya packningar och ett nytt oljelock.
Tackar för tipset. det ska jag göra.
Är det någon som vet något om mitt kopplings problem.?
Svintoleffe wrote:
Låter helt klart som oljan. Iom att du utesluit det självklara så som kärvande vire.
Jag har precis samma fel när jag körde på billig biltemaolja i min Husa 650. Då tog det typ 2-3 oljebyten med fin-olja innan det blev helt bra igen.
(sorry för stavning orkar inte rättstava med google nu)
David Levin
0736807188
Örebro
e23 725 TDS
e24 635i
e36 323i (s50)
0736807188
Örebro
e23 725 TDS
e24 635i
e36 323i (s50)
En cross jag hade betedde sig likartat och då hade lamellerna slitit ner sig en bit i kopplingskorgen så att de inte ville glida ut och frikoppla helt.
Låter som du har kollat på den men kan väl vara värt att nämna.
-
Den olja jag kör på kommer ifrån statoil, men det blir nog ny olja igen. så jg är säker på att dte ej har oljan o göra.
Mr EmCom wrote:Svintoleffe wrote:
Låter helt klart som oljan. Iom att du utesluit det självklara så som kärvande vire.
Jag har precis samma fel när jag körde på billig biltemaolja i min Husa 650. Då tog det typ 2-3 oljebyten med fin-olja innan det blev helt bra igen.
(sorry för stavning orkar inte rättstava med google nu)
-
Jens92 wrote:En cross jag hade betedde sig likartat och då hade lamellerna slitit ner sig en bit i kopplingskorgen så att de inte ville glida ut och frikoppla helt.
Lamell korgen såg skit fin ut nästan som att dom har bytit korg nyligen. tänkte precis samma sak som dig. men tack för tipset.
-
Hade tanke på kopplingskorgen, men såg den fin ut så måste det vara oljan. Snor den vatten ifrån kylaren? Du kanske ska kolla över packboxen vid vattenpumpen. Jag slängde i lite för tjock olja i min ktm sx 250 2009a nu i höstas och den började slira lite, så jag tappade ur och la i samma som jag haft innan, då var den som den skulle igen. Så ny olja med rätt viskositet.
Bmw E36 M50 TURBO Projekt/drifting
RI5 Garaget
Filip Persson
0709968626
RI5 Garaget
Filip Persson
0709968626
-
Nu funkar cykeln me annan olja oså gick jag igenom hela kåpan o la i lite kemisk metal i den me där dom svetsat o nu funkar cykeln o oljan är svart. Tack för all tips är skit glad, så helge som kommer ska jag ut o åka igen.