Har m20 turbo, ska man byta till m50 turbo??
Posted: 02 Nov 2011, 23:28
Tjenare!!
Har kört m20b25 turbo nu i 2år. I år körde jag på 5 st banträffar. Men nu i september så "Tror" jag att jag blåste orginal topplockspackningen som faktisk har hängt med jävligt bra i och med dryga kilot i ladd.
(org bult dessutom)
min motorsetup ser ut så här:
*M20B25.
*Schwitzer s2 lastbilsturbo.
*malpassi btr 1:1,4.
*nyrenoverad, svetsad och planad topp.
*525cc spridare
*535lmm.
*550x350 3" intercooler.
*3" Downpipe.
*3" Avgas och dubbla dieselpiper
*stora lamelldiffen 3.63utvx
*getrag 260.
*2.5" tryckrör.
*Återcirkulerande dump
*Tillsatssprut med 2st 895cc spridare ala schmidt.
*ca 1kg i laddtryck.
*3-skivig tilton koppling med lättat m20 svänghjul.
*Orginal styrsystem, tändning osv.
Såkallad snikkonvertering, men ändå seriöst byggt!
Motorn går som ett jävla as och den ryker inget, drar ingen olja, tickar inget, har väl börjat trycka ur lite vevhusvent. Men inget farligt så.
Nu till min lilla fundering
Ska man byta topplockspackning+bättre bult, köra och vara glad så länge härket går.???
(ca 5000kr.)
Eller
Ska man handla m50b25 från e34 och börja om helt från början + lägga en hel vinter till i garaget bara för att ha något att köra???
minst 15000kr..
Vad tycker ni?
Visst m50 motorn är mycket bättre på många sätt och vis, det vet jag.
Kom med lite tipps och motiveringar är ni snälla
Hur funkar det med org styrsystem och m50???
Bilder och filmer på bilen finns här http://www.garaget.org/?car=92538
Mvh henke
Har kört m20b25 turbo nu i 2år. I år körde jag på 5 st banträffar. Men nu i september så "Tror" jag att jag blåste orginal topplockspackningen som faktisk har hängt med jävligt bra i och med dryga kilot i ladd.
(org bult dessutom)
min motorsetup ser ut så här:
*M20B25.
*Schwitzer s2 lastbilsturbo.
*malpassi btr 1:1,4.
*nyrenoverad, svetsad och planad topp.
*525cc spridare
*535lmm.
*550x350 3" intercooler.
*3" Downpipe.
*3" Avgas och dubbla dieselpiper
*stora lamelldiffen 3.63utvx
*getrag 260.
*2.5" tryckrör.
*Återcirkulerande dump
*Tillsatssprut med 2st 895cc spridare ala schmidt.
*ca 1kg i laddtryck.
*3-skivig tilton koppling med lättat m20 svänghjul.
*Orginal styrsystem, tändning osv.
Såkallad snikkonvertering, men ändå seriöst byggt!
Motorn går som ett jävla as och den ryker inget, drar ingen olja, tickar inget, har väl börjat trycka ur lite vevhusvent. Men inget farligt så.
Nu till min lilla fundering
Ska man byta topplockspackning+bättre bult, köra och vara glad så länge härket går.???
(ca 5000kr.)
Eller
Ska man handla m50b25 från e34 och börja om helt från början + lägga en hel vinter till i garaget bara för att ha något att köra???
minst 15000kr..
Vad tycker ni?
Visst m50 motorn är mycket bättre på många sätt och vis, det vet jag.
Kom med lite tipps och motiveringar är ni snälla
Hur funkar det med org styrsystem och m50???
Bilder och filmer på bilen finns här http://www.garaget.org/?car=92538
Mvh henke