Page 1 of 1
BMW e30 318 kopplings bekymmer
Posted: 31 Oct 2011, 17:28
by Brorsan
Tjena alla. Tänkte kolla mer er innan jag börjar riva
har en bmw e30 318 som inte alltid vill frikoppla helt. När man står stilla och har frikopplat med växeln i så efter ett tag vill den börja "tugga". Är det huvud cylindern som är kass?
Tänkte finns säkert många här som vet.
och har tips till en rookie
mvh
Re: BMW e30 318 kopplings bekymmer
Posted: 01 Nov 2011, 15:57
by Franzén
Byt både huvudcylindern och slavcylindern.
Mindre troligt dock att det är några större fel på slavcylindern på lådan, dom brukar hänga med rätt länge.
Däremot har jag själv fått byta huvudcylindern både på E21:an och på flera av mina E30:s.
Skaffa en i aluminium, dom i gjutgods återvinner sig själva med tiden.
Finns säkert flera stycken här på forumet som har en sådan liggandes.
Re: BMW e30 318 kopplings bekymmer
Posted: 02 Nov 2011, 20:33
by Nisse Järnet
Jag har fått byta slav på två E30 men aldrig huvudcylindern
Re: BMW e30 318 kopplings bekymmer
Posted: 03 Nov 2011, 08:01
by xLas
Jag har själv fått byta slaven på min E30 325 och en polare fick nyligen byta på sin också(318), inga problem med huvudcylindern här heller.
Re: BMW e30 318 kopplings bekymmer
Posted: 03 Nov 2011, 22:18
by Brorsan
Okay, hur var symtomen för er innan ni bytte?
Re: BMW e30 318 kopplings bekymmer
Posted: 04 Nov 2011, 09:26
by xLas
Brorsan wrote:Okay, hur var symtomen för er innan ni bytte?
Kunde inte starta med växeln i och kopplingen nertrampad, kunde inte lägga i växel när bilen var startad i friläge
Re: BMW e30 318 kopplings bekymmer
Posted: 05 Nov 2011, 08:29
by E30Anders
Om slaven e kass borde det läcka ut olja men huvudcylindern kan ju ha ett internt läckage.
Så om det inte försvinner bromsvätska skulle jag tippa på huvudcylindern, annars slaven.
Mvh/ Anders