Page 1 of 5
Erixons M50b28 turbo - Startad + FILM s.5
Posted: 29 Oct 2011, 20:05
by Erixon
Tjenare! tänkte lägga upp en projekttråd då jag hänger rätt mycket på forumet och eftersom bilen skall byggas om.
Jag heter Felix Eriksson och är 17 år och bor på åland
(jag vet att ni tycker att jag tar vatten över huvet, men det skall jag motbevisa). Jag var och köpte mig en e36 328i från 95 av en kille för nån månad sen. 3800€ eller 35000kr gav jag för den. då mitt intresse för bilar är rätt stort så hade jag för länge sedan bestämt mig att starta ett projekt.
setup:
[x]=har hemma
[/]=skall köpas
M50b25 block [x]
m52b28 vev, balanserad [x]
m54b30 kolvar [x]
PPF 135mm h-profil [x]
APR topp bultar [x]
lager/packningar [x]
coopering [x]
ViPEC v44 [x]
1000cc spridare [/]
325 insug [x]
lättat M20 svänghjul [x]
4-puckad sinter [x]
618 tryckplatta [/]
328 ZF låda [x]
bosch 044 [/]
IC 500x300x4" med 3" anslutningar [x]
PPF 75mm dump [x]
Holset HX55 64in/72ut, 19's hus. [x]
PPF ytterfjädrar samt CrMo retainers [/]
Precision 46mm wg [/]
PPF Fuelrail [/]
btr [/]
osv...
Allt därefter så vet jag inte helt säkert ännu, kommer till en början få motorn på rätt.
Jag skall försöka hålla budgeten så låg som möjligt genom att köpa så mycket beggade delar som möjligt ( vissa saker måste ju vara nya). så ni får gärna hojta till om ni har nånting av det som står högre upp.
Jag är trots allt 17 år och snart utbildad sjöman så jag är mestadels självlärd inom detta jämnfört med de som går på en bilmekanisk utbildning. så kom gärna med tips osv hur jag kan göra. jag lyssnar gärna på folk för att lära mig så mycket som möjligt
Nåja så här ser den ut iaf!
28/10 -2011
Fick ner den i garaget igår och började riva fronten på den då motorn skall ut inom kort.
Faktist nöjd med garagplatsen jag hyr. rymlig och bra!
29/10 -2011
Idag var jag ner en sväng och tog av A/C, kylare och insuget. sitter 325ans insug på, och det märktes att det är annorlunda än orginal då stagen som håller upp insuget inte passade och på fästena till fuelrailen var omgjorda
fick även upp bilen på pallbockar, så nu slipper man åt under motorn!
tyvärr inga bilder då jag glömde kameran, men det lägger jag upp imorn!
Kommentera på för fullt nu!
Re: Erixons 328:a [18årsbilen]
Posted: 29 Oct 2011, 20:40
by Xanadu
Jag vet inte vilka andra forum du brukar hänga på men jag har aldrig sett nån hittills här på ppf som säger till folk att lägga ner ett projekt pga ålder eller liknande : p
hoppas du får snurr på skiten lycka till : )
Re: Erixons 328:a [18årsbilen]
Posted: 29 Oct 2011, 20:59
by Erixon
Xanadu wrote:Jag vet inte vilka andra forum du brukar hänga på men jag har aldrig sett nån hittills här på ppf som säger till folk att lägga ner ett projekt pga ålder eller liknande : p
hoppas du får snurr på skiten lycka till : )
aa, det är väl förmodligen från andra forum jag fått det, men det är något jag hatar så därför orkar jag inte med det
Tack, det lär behövas! har lite annat att göra imorn men med lite tur så åker maskin ur!
Re: Erixons 328:a [18årsbilen]
Posted: 30 Oct 2011, 12:48
by OldBeemer
Jag ska i alla fall följa projektet! Trevligt med någon som är i samma ålder, för är själv också 17 och funderar å ett liknande bygge, bara ekonomin hade räckt till :/
Re: Erixons 328:a [18årsbilen]
Posted: 30 Oct 2011, 12:53
by ToTTeN
Kör hårt!.
Re: Erixons 328:a [18årsbilen]
Posted: 30 Oct 2011, 15:49
by Erixon
ToTTeN wrote:Kör hårt!.
Jo med tiden blir det väl så
OldBeemer wrote:Jag ska i alla fall följa projektet! Trevligt med någon som är i samma ålder, för är själv också 17 och funderar å ett liknande bygge, bara ekonomin hade räckt till :/
Ja det tycker jag
jo det är ju ekonomin som hindrar än
Re: Erixons 328:a [18årsbilen]
Posted: 30 Oct 2011, 23:00
by Erixon
OldBeemer wrote:Jag ska i alla fall följa projektet! Trevligt med någon som är i samma ålder, för är själv också 17 och funderar å ett liknande bygge, bara ekonomin hade räckt till :/
Förresten så tycker jag du skall satsa på en lite dyrare bil att utgå ifrån för det känns mer som risken är större att allt rinner ut i sanden om du köper nåt vrak för typ 8000kr. man känner sig mera tvungen att slutföra om det ligger mera pengar bakom
Re: Erixons 328:a [18årsbilen]
Posted: 30 Oct 2011, 23:43
by Erixon
30/10 -2011
Blev inte så mycket idag, var tvungen att hjälpa en polare.
Men lite fick jag gjort, så som all el urkopplat, grenrör löst, fixat dit motorlift och stativ
Nu är det bara att tag lös lådan och lossa på fästena och lyfta ur skiten
skall försöka hinna med det inom nån dag! jobbar 07.30 -> 16.30 så hinner inte så mycket på en dag
Nog blir man lite sugen på att bygga eget, vad tycker ni?
Stadigt stativ, morsans kille byggde det för v8:or för 30 år sen
funkar utmärkt fortfarande!
Till feta motorer behövs kranar som pallar med det. 1000kg lär den ju inte väga menmen
Är det inringade på bilden det andra fästet att lyfta upp motorn i? skall ju finnas två stycken som är placerade så det blir jämnvikt i lyftet.
Undrar också över rattbyte, man kan dra ut en säkring till airbagen så man inte får den i ansiktet va?
väldigt sugen på en rund sparco klädd i mocca.
Re: Erixons 328:a [18årsbilen]
Posted: 31 Oct 2011, 17:35
by jimm_y
det blir fin jämnvikt när du lyfter där
lycka till
Re: Erixons 328:a [18årsbilen]
Posted: 31 Oct 2011, 23:07
by Erixon
Var ner i garaget en sväng idag och tog loss grenröret, nu är det bara växellådan kvar, imorn skall den ut!! något bra tips från att få loss motorn från växellådan? brukar ju kunna strula med dem ibland, då hjälper det ofta att sänka ner växellådan lite så brukar de släppa, funkar det lika bra på min? eller är det bäst att låta växellådan sitta kvar i fästet och försöka få ut maskin på nåt vis?
Re: Erixons 328:a [18årsbilen]
Posted: 31 Oct 2011, 23:08
by Erixon
jimm_y wrote:det blir fin jämnvikt när du lyfter där
lycka till
Tackar! ja det var det jag tänkte också
såg ganska passligt ut! det visar sig imorn det!
Re: Erixons 328:a [18årsbilen]
Posted: 31 Oct 2011, 23:31
by Erixon
Förresten, någon som vet om PPFs svetsade grenrör passar om man vänder på det så turbon blir i övre kant av motorn i framkant på bilen? passar det rakt av på min e36a?
Re: Erixons 328:a [18årsbilen]
Posted: 01 Nov 2011, 13:16
by M-techer
Njaa det blir nog jävligt trångt...
Vissa brukar ju åka med m20-lut på maskinen vid toppmontering.
Re: Erixons 328:a [18årsbilen]
Posted: 01 Nov 2011, 17:03
by Erixon
M-techer wrote:Njaa det blir nog jävligt trångt...
Vissa brukar ju åka med m20-lut på maskinen vid toppmontering.
Aa, hade funderat på det också. men blir det inte rätt mycket att bygga nya fästen till låda och allt då eller? :O tror du ppfs rör går dit med m20 lutning då?
Re: Erixons 328:a [18årsbilen]
Posted: 07 Nov 2011, 22:56
by Erixon
7/11 -2011
Tjenare, Ni får ursäkta om det har varit kasst med update. men ärligt talat så har jag inte hunnit lagt ned någon tid på att updatera, för jag har slutat jobbet så sent, och varit i garaget till 11 de flesta kvällar så har helt enkelt inte hunnit.
Men lite har det hänt iallafall! såsom motor har tagits ur och hängts upp på stativet och toppen är borttagen.
bilderna får tala för sig själva
måste bara tillägga att jag får rysningar av att se hur smutsig och ledsen den ser ut..
Sorry för dålig kvalité på de två sista. jag glömde kameran ikväll.. så fick ta med mobil.
Har lite frågor angående hur min bottendel kommer bli. det är ju tänkt:
m50b25 block och stakar + m52b28 kolvar och vev. men undrar då hur stor skillndaden är att köra på min idé eller köra helsmidd botten? vad pallar det om jag gör som jag tänkt? är det någon större risk att det rasar efter ett tag? vad skulle ni tipsa om? tänken var att köra mellan 1 och 1.5 kg ladd. är det allt för mycket för den bottendelen?
Re: Erixons 328:a [18årsbilen]
Posted: 22 Nov 2011, 23:11
by Erixon
22/11-11
Tjenare, vart ett tag sen update. jag har inte hunnit med. men lite har det hänt!
Bland annat så är det lite delar påväg så småningom! hojta till ifall ni har nånting som jag söker
motorn blir såhär:
M50B25 block + insug
M54B30 kolvar
M52b28 vev + topp
ARP bultar
Smidda ppf hprofil
Coopering packning
holset hx 50 16 eller 19 avgashus (eller liknande)
dubbla insugskammar
Vipec v44
Nuke fuelrail
Tiggat Grenrör av Hulta (möjligen)
1st bosh 044
600x300x75 IC
1000cc bosch ev 990 från precision
39/46mm precision WG
Aeromotive BTR
Bilen kommer köras på Bf95, eftersom e85 olyckligtsvis inte finns på denna grynna!
M54 330 kolvar på inkommande!
här är lite bilder
Måste bygga längre bänk!!
Det ända som tas tillvara från botten
förövrigt så är detta block, kolvar + stakar till salu! m52b28, 84 i borr
Re: Erixons 328:a [18årsbilen]
Posted: 23 Nov 2011, 07:47
by Bmw*Alex
vrf har du valt M54 330 kolvar? vad blire för komp ? aldrig sett nån som kört med dem i en 2.8l
mvh