Page 1 of 2
Hjälp Bmw e30 m30b35 turbo
Posted: 27 Oct 2011, 18:35
by e30-FREAK
Tjena alla PPFare!
Jag är ny hör på forumet och har precis köpt mig en bmw e30 m30b35 turbo. Först kan jag väl dra lite kort info om motor och sedan mina problem samt synpunkter av vad som kan förbättras.
Motor:
M30b35, svarvade kolvar, mls packning, 12:9 genomhärdade stålsträckbult, scania turbo laddar 0.8, schrick turbokam, Värre oljepump, 2*044or, grönda R spridare 465cc, DTA styrsystem med bara orginal tädning? sedan en kopierad mapp med ca 450hk... mer vet jag inte vad jag ska säga angående den.
Bilen ska mappas i vår, pga att den misständer på höga varv, men varför gör den det? Vad tycker ni jag borde ändra på i motorn? annat sprut + tändning? eller bara tändning? osv osv...
Sedan ett lite mindre problem;
Bilen går varm, har varit uppe på 120Grader o sniffat... måste vara termostaten som e fel men den ska bytas. Men tänkte höra om det räcker med en orginal termostat eller om man ska köra ppfs race 65 graders? sedan är det ju 1 mellan fläkt men borde kanske vara 2?
Alla tips mottages. Är en nybörjare på detta. men är villig att lära mig!
Re: Hjälp Bmw e30 m30b35 turbo
Posted: 27 Oct 2011, 19:21
by mr_z
vad har du för kylare? jag har en piss liten volvo kylare till m30 med 65c termostat och spal fläkt och den går aldrig upp nå högt i temp. du kanske har luft i systemet, dom är ju lite knepiga att lufta, vad menar du med" 1 borde vara 2"?
Re: Hjälp Bmw e30 m30b35 turbo
Posted: 27 Oct 2011, 19:25
by Kim Norgren
e30-FREAK wrote:Bilen ska mappas i vår, pga att den misständer på höga varv, men varför gör den det? Vad tycker ni jag borde ändra på i motorn? annat sprut + tändning? eller bara tändning? osv osv...
Hej!
Min E30 Turbo med orginal tändning "missade" på höga varv innan jag knackade ihop avstånden lite på tändstiften. Klart värt att testa då det inte kostar något!
//Kim
Re: Hjälp Bmw e30 m30b35 turbo
Posted: 27 Oct 2011, 20:21
by e30-FREAK
Jag är inte den snåle av mig och kommer självklart köpa nya bättre stift om Det behövs.
Jag menar att jag har en mellanstor fläkt nu men borde fixa 2 stycken minst iaf. Så den kyls bra. Tror det blir en 65 termostat också.
En till fråga, hur långt räcker orginaltändning? om den mappas borde den funka för 450hk? Spridare är ju maxxade också, kanske borde köpa större?
MER MER MER TIPS!
Re: Hjälp Bmw e30 m30b35 turbo
Posted: 27 Oct 2011, 20:22
by e30-FREAK
Kan toppen ha böjts sig om den gått uppåt 120-130 grader? Hur märker man det på bästa sätt? går ojämt? vatten o oljan?
Re: Hjälp Bmw e30 m30b35 turbo
Posted: 28 Oct 2011, 05:19
by Kim Norgren
e30-FREAK wrote:Jag är inte den snåle av mig och kommer självklart köpa nya bättre stift om Det behövs.
Jag menar att jag har en mellanstor fläkt nu men borde fixa 2 stycken minst iaf. Så den kyls bra. Tror det blir en 65 termostat också.
En till fråga, hur långt räcker orginaltändning?
Jag köpte nya "kallare" stift men den missade och krånglade... Så jag knackade ihop stiften som satt i från början och då blev det kanon!
//Kim
Re: Hjälp Bmw e30 m30b35 turbo
Posted: 28 Oct 2011, 12:14
by Carlsson
har du ingen riktig mapp så kan det vara det som gör att den går varm jag har 630cc spridare och dom är bottade vid 0,8 på min motor så det kan hända att din går lite snålt
Re: Hjälp Bmw e30 m30b35 turbo
Posted: 29 Oct 2011, 10:19
by ricco
jag kan sälja 6st 630cc spridare om du behöver, ? ;) dina låter lite små för den mappen...
Re: Hjälp Bmw e30 m30b35 turbo
Posted: 30 Oct 2011, 14:28
by e30-FREAK
Funkar det med orginaltändning om man har runt 4-500hk?
Re: Hjälp Bmw e30 m30b35 turbo
Posted: 30 Oct 2011, 14:33
by e30-FREAK
ricco wrote:jag kan sälja 6st 630cc spridare om du behöver, ?
dina låter lite små för den mappen...
Du har pm
Re: Hjälp Bmw e30 m30b35 turbo
Posted: 30 Oct 2011, 18:30
by cerveza
e30-FREAK wrote:Tjena alla PPFare!
Jag är ny hör på forumet och har precis köpt mig en bmw e30 m30b35 turbo. Först kan jag väl dra lite kort info om motor och sedan mina problem samt synpunkter av vad som kan förbättras.
Motor:
M30b35, svarvade kolvar, mls packning, 12:9 genomhärdade stålsträckbult, scania turbo laddar 0.8, schrick turbokam, Värre oljepump, 2*044or, grönda R spridare 465cc, DTA styrsystem med bara orginal tädning? sedan en kopierad mapp med ca 450hk... mer vet jag inte vad jag ska säga angående den.
Bilen ska mappas i vår, pga att den misständer på höga varv, men varför gör den det? Vad tycker ni jag borde ändra på i motorn? annat sprut + tändning? eller bara tändning? osv osv...
Sedan ett lite mindre problem;
Bilen går varm, har varit uppe på 120Grader o sniffat... måste vara termostaten som e fel men den ska bytas. Men tänkte höra om det räcker med en orginal termostat eller om man ska köra ppfs race 65 graders? sedan är det ju 1 mellan fläkt men borde kanske vara 2?
Alla tips mottages. Är en nybörjare på detta. men är villig att lära mig!
Eftersom du inte har en aning om hur det står till i motorstyrningen och mappen så hade jag rekommenderat dig till att inte köra överhuvudtaget!.
Varför den misständer kan vara hur många saker som helst, Kan vara dwell tid, dåliga stift, kablar, rotor, lock, spole, klent tändsteg, störningar, triggermissar, för stor gap i stiften, för lite / för mycket soppa, fel tändläge mm mm mm mm mm mm.
Att den går upp i temp kan vara, dålig vattenpump, termostat, luft i systemet, stopp i systemet, dålig fläkt, kass kylare, MLS packning som läcker in i kylsystemet mm mm mm mm.
Re: Hjälp Bmw e30 m30b35 turbo
Posted: 30 Oct 2011, 18:32
by cerveza
När du har gått igenom bilen, sprutet och tändsystemet mm mm, så rekommenderar jag en helt vanlig Volvo 850 spole och modul med runt 2,8ms i uppladdning och 0,5mm tändstiftgap. körde 637,5hk och 912nm med en sån.
Re: Hjälp Bmw e30 m30b35 turbo
Posted: 30 Oct 2011, 20:29
by e30-FREAK
cerveza wrote:
Eftersom du inte har en aning om hur det står till i motorstyrningen och mappen så hade jag rekommenderat dig till att inte köra överhuvudtaget!.
Varför den misständer kan vara hur många saker som helst, Kan vara dwell tid, dåliga stift, kablar, rotor, lock, spole, klent tändsteg, störningar, triggermissar, för stor gap i stiften, för lite / för mycket soppa, fel tändläge mm mm mm mm mm mm.
Att den går upp i temp kan vara, dålig vattenpump, termostat, luft i systemet, stopp i systemet, dålig fläkt, kass kylare, MLS packning som läcker in i kylsystemet mm mm mm mm.
Hur tar man reda på den vad som gör att den misständer på bästa sätt då? Kommer ändå att bygga om lite, iaf köpa ny tändning. volvo 850 lät ju okej om du fick ut så mkt. Jag vill ju liksom bygga så det håller men att det inte blir allt för cpdyrt...
Många har sagt att jag ska investera i ett vipec? känns ju dyrt...
Re: Hjälp Bmw e30 m30b35 turbo
Posted: 30 Oct 2011, 20:39
by cerveza
Ett Vi-pec hjälper inte dig mot tändmissar.
Släng i ett par nya NGK stift BCPR7ES eller liknande knackade till 0,5, kolla ditt lambda / AFR värde precis innan det börjar missa
Re: Hjälp Bmw e30 m30b35 turbo
Posted: 08 Nov 2011, 23:20
by e30-FREAK
Ska köra i nya stift och eventuellt testa 850 spolen om det inte är värt att köpa en MSD tändspole med inbyggt tändsteg? om det nu funkar till mitt DTA...
Re: Hjälp Bmw e30 m30b35 turbo
Posted: 12 Nov 2011, 15:14
by e30-FREAK
Någon som vet?
Re: Hjälp Bmw e30 m30b35 turbo
Posted: 13 Nov 2011, 20:59
by cerveza
e30-FREAK wrote:Någon som vet?
msd 8245?
Kan behövas pullup motstånd