Får jag 5 minuter av ert liv?

Diskutera det som inte passar in i de övriga forumen.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
ZAK

Får jag 5 minuter av ert liv?

Post by ZAK »

Hej!
Denna vecka arbetar jag hårt med att sprida ut information om en väldigt speciell och ovanlig sjukdom som du säkert inte visste fanns!
Just denna vecka är den internationella EB-veckan. Denna vecka är det många föräldrar, närstående och bekanta till någon som har EB som kämpar med att uppmärksamma just denna vecka. Allt detta för att visa att sjukdomen faktiskt existerar och att en dag finna ett botemedel.

Sjukdomen jag pratar om heter Epidermolysis Bullosa och förkortas EB. Barn med EB kallas för fjärilsbarn. Detta pga att huden är lika skör som fjäril. Det lilla minsta kan göra så att blåsor uppstår i huden som sedan efterlämnar ett sår som liknar en tredje gradens brännskada.
Iom att det inte finns nått botemedel så kan man bara lägga om såren och försöka lindra med smärtstillande medel.

Sjukdomen är genetisk och den delas upp i 3 huvudgrupper. Simplex, Dystrofisk och Junktional.

Simplex: Blåsorna ligger i överhudens nedre skikt, ger inga ärr och besvären är ofta begränsade till händer och fötter, men kan också vara utbredda på kroppen.

Dystrofisk EB: Blåsorna ligger i läderhuden strax underöverhuden, ibland även i slemhinnor. De är ärrbildande, ger ofta bara lokala besvär men kan vid en svår form bli invalidiserande, särskilt då slemhinnorna också är påverkade.

Junktional EB: blåsorna ligger i övergången mellan överhuden och läderhuden, den s k junktionen. Blåsorna kan ibland även finnas i slemhinnor. Denna form leder ibland till utbredd hudavlossning, ger inga ärr men huden förtunnas vid upprepad blåsbildning. Junktional EB kan vara livshotande i spädbarnsåldern på grund av vätskeförluster och infektioner.

Jag är själv pappa till en av 5 fjärilsbarn som fötts i Sverige i år. Alla har/hade Junktional EB Herlitz och är den dödliga varianten. 3 av dom har tyvärr redan fått sina vingar och gått bort.

Vi upptäckte redan efter 3 dagar att inte allt stod rätt till. Då hade han fått blåsor på hela skinkorna.
Efter några dagar till så hade det spridit sig till resten av kroppen. Efter 1 månad på neonatal så fick vi grunddiagnosen EB. Efter 5 veckor så fick vi reda på att han har den dödliga varianten. Läkare i Uppsala gav oss 6-8 månader plus minus några veckor.
Min pojk är idag 7 månader och varje dag är en kamp mot nya blåsor, svårläkta sår och ständigt återkommande infektioner. Vi lever helt enkelt en dag i taget, men vi har inte gett upp.

Hugo som min grabb heter är trots sin svåra sjukdom nästan alltid lika glad. Det är väl det som ger oss hopp.
Han utvecklas som vilken liten grabb som helst och har precis lärt sig säga "Mamma" och "titta".
Ja ni ser ju själva på bilden att trots alla sina bandage är han skitnöjd över att få vara med och titta
på bilar på youtube =]
Image

Det finns dock i bakhuvudet hela tiden att en dag kommer den där dagen komma. Frågan är bara när.
Jag kommer dock inte sluta kämpa. Jag kommer vara vid hans sida och göra vad jag kan och sprida informationen vidare, samla in pengar och ta hand om honom varje dag.

Jag och min familj har med hjälp av lokala butiker, vänner och bekanta lyckats i skrivande stund samla in 75.319:- till föreningen i Hugos namn. På min hemsida http://www.zakademus.com" onclick="window.open(this.href);return false; kan man följa hur mycket som kommit in.

Vi hoppas att med er hjälp lyckas sprida informationen vidare så att vi en dag blir lika stora som tex rosa bandet, barncancerfonden, mustaschkampen, världens barn osv.
Detta för att få in mer pengar till forskning. Idag finns det ingen forskning alls i Sverige utan detta sker i USA och England. Forskningen har tyvärr inte kommit så långt då det är mest privata donationer det forskas med.

Hur kan ni mer hjälpa till då? Jo ni kan bli stödmedlemmar i Svenska EB föreningen.
Donera pengar till föreningen och forskning. Köpa en fjäril och visa att ni stödjer kampen mot EB.

Vill ni ha mer information om sjukdomen så kan ni läsa det på http://www.ebforeningen.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Socialstyrelsens hemsida: http://www.socialstyrelsen.se/ovanligad ... sisbullosa" onclick="window.open(this.href);return false;

Familjer som bloggar om sjukdomen:
http://lillaellyskampmotjeb.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://ebifamiljen.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://hannasblandning.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false; Min tjejs blogg.

Här är en bra film på youtube om EB: http://www.youtube.com/watch?v=VkmjNUEj ... r_embedded" onclick="window.open(this.href);return false;

Jag får tacka för att ni tagit er tid och läst det jag skrivit.
Förhoppningsvis kanske ni sprider det vidare och kanske just du har gjort en skillnad till
att framtida fjärilsbarn kommer få ett bättre liv.
Tack!
Proud member of kööken Racing

zakademus@gmail.com
0760156239
Hansa

Re: Får jag 5 minuter av ert liv?

Post by Hansa »

Finns fjärilar här hos mig i Borlänge för dom som vill skänka ett bidrag!
Lincoln Continental -68
949whp M30 - SÅLD
073-828 0005
e28erik

Post by e28erik »

Lider med er...

Ska lämna ett bidrag!!!
Bäckis
Admin

Post by Bäckis »

Så fruktansvärt hemskt Zak. Ta vara på dagarna och hoppas att läkarna har fel.

Kommer skänka en slant.
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
BRUZZE

Post by BRUZZE »

Jag och min tjej har läst ditt inlägg och har med omedelbar verkan donerat 1000 kr i Hugos namn samt beställt fjärilar. Vi kan inte på något sätt säga att vi förstår vad ni går igenom för det är säkerligen omöjligt! Vi fick en son 1 juli i år och den smärta ni måste känna bränner i oss. Man kan inte föreställa sig att det ska hända ens barn något ont och det Hugo drabbats av är ju ofattbart hemskt. Vi hoppas iaf att vi hjälpt forskningen en liten bit på väg och detta i Hugos namn. Våra tankar finns med er!!!! Marcus, Emelie och Razmus.
Silverboy

Post by Silverboy »

hur gör man om man vil skicka ett bidrag från Norge? Finns det nån swift / iban kod? Skriver man Hugo i merknadsfältet helt enkelt?
-Bård_Jørgensen-
-Norge-
+47-908 80 757
Franzén

Post by Franzén »

Åh fy fan...
När jag läser om sånt här gör det så jävla ont.
Alla ens egna krämpor blir plötsligt helt obetydliga.

Man tror man är stor, grov och kaxig, men när jag får höra eller läser om att barn far illa och kanske inte får chansen ens att få leva ett friskt liv så vill jag bara rusa in i mina egna barns sovrum och hålla om dom som om det vore för allra sista gången.

Man skall vara jävligt glad och förbannat tacksam om man haft ynnesten att få sätta friska barn till världen.
Jag kan inte säga det ofta nog för att påminna om det.

lider med er Zak...
Grr!
0706-419608
///Peter

Post by ///Peter »

Känner med er! Usch! Ni är modiga som kämpar så starkt och det behövs speciellt när det gäller så ovanliga sjukdomar som EB där forskningen är eftersatt. Är själv forskare i medicin på karolinska och förstår precis hur enormt frustrerande det är när läkare och vetenskapen inte kan ge tillförlitliga svar än mindre tillräckligt bra behandlingar/bot. Ta vara på dagarna som sagt, va starka. Sätter in en slant såklart, för Hugo, och för alla andra fjärilar.
///Peter
Peter AK
Tokyo / Stockholm

Image

Special thx to Mr J and Micke B

Bruksbil 12.7s, Lekbil 10.70s, Racebil ?.?s
Dajb

Post by Dajb »

Det är inte ofta saker berör mig på ett sätt där jag får en klump i halsen

detta var ett av de få tillfällena det faktiskt gjorde det

jag önskar er all lycka till och att läkarna har så jäkla fel som det bara går, som då resulterar i att ni får behålla den lilla solstrålen så länge det bara är möjligt :)

Varma hälsningar från mig
Bmw e30 M5 Turbo
http://www.garaget.org/?car=213993" onclick="window.open(this.href);return false;
ZAK

Post by ZAK »

Får tacka så hemskt mycket för ert stöd här. Det värmer gott i hjärtat.
Jag medverkade i Karlavagnen igår natt. Spola fram till 1h 21min så berättar jag lite om hur vi har det.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... 3%A4ndning" onclick="window.open(this.href);return false;

Kul att han kallar mig saaak när det uttalas som Zack med C fast jag har inget =D
Proud member of kööken Racing

zakademus@gmail.com
0760156239
SoreuQ

Post by SoreuQ »

Denna gjorde jag på insidan överarmen tillägnad min gudson Hugo (ZAK´s Hugo) och berättade hur allt låg till så tatueraren skänkte sen pengarna till EB-föreningen.
Så det går att skänka pengar på alla sätt och vis.
Image

För er som inte ser vad det är så är det EB-Föreningens logo.

Mvh Tommy
Tommy Nauclér
BMW 325 Turbo - Powered by PPF
BMW 335D - Powered by Vtech
Thörn

Post by Thörn »

Man blir riktigt illa berörd när just barn blir sjuka och har ont, det var riktigt bra skrivet också, skickade vidare till andra och tipsat, alla blir nog lika gripna av eran historia. Blir givet fjärilar och lite bidrag härifrån. Kämpa på och håll huvudet högt, riktigt starkt av er
Peugeot 407 sw 2005 2.0hdi panorama ED.
Gustafsson
Admin

Post by Gustafsson »

välldit tragisk,jag skänker en tanke till dej och familj.Jag skänker gärna en slant

jag är välldit imponerat av att Hugo på bild kan vara så glad energisk fast han har sånna sår.Värka vara en stark pojk.Man blir ju så rörd när jag ser sånt.
Jag hoppas verkligen att läkarna har fel.
Wanchai Gustafsson
0722101489

Stort tack till
PPF
Bäckis
Ärtan

Thivan
Ronnie AVR

Post by Ronnie AVR »

Så hemskt läsa så man blir tårögd...

Givetvis skänkte jag en slant.

Mvh
salis

Post by salis »

Kan nog aldrig sätta mig in i hur det är för er...

Donerat en slant i Hugos namn.
Jørg1e30

Post by Jørg1e30 »

Føler med dere... Er så tragisk :(
JAAS-performance
Dawe_A

Post by Dawe_A »

du vet vad jag säger zaki =/.

Finns det fortfarande fjärilar på willys är hemma? Hade velat köpa..
People change, things go wrong, shit happens , life goes on!

E28 M535i -86 , svensksåld
E28 M535im -86 , svensksåld
E34 M5 3.8 -92 ,
Post Reply