X-iting Volvo 242 M50B25 Turbo Projekt
Posted: 10 Oct 2011, 22:54
VOLVO 242 -76/84 VOC
Motor:
För närvarande en B23E VOC. Men en M50B25 med 528 Topp lättat M20 svänghjul, och Super chip är inhandlad. Samt en Garret T04E ,Turbogrenrör, 3,5mm MLS Packning, Mer prylar kommer inhandlas allt eftersom.
Motorelektronik:
VEM Eftermarknads sprut skall inhandlas
Växellåda:
5vxl ZF Ny koppling skall inhandlas. men har inte bestämt vilken ännu?
Kraftöverföring:
# Främre kardan från en Volvo 740/940 Med M47 låda. 940 Stödlager, 1031 bakaxel med ny Aussi locker diff, samt watlink och 4-link
Chassi:
# R-Sport stötisar fram. R-sport sänk fjädrar som är kapade ett varv.
# G&M Gasdämpare och 40 mm sänkfjädrar bak
# Ambulans stag under och i motorrum.
# Fjäderbens stag från SAM.
Fälgar, däck
# 16" Hydra fälgar följde med i köpet. På dom skall 16" Isdäck monteras.
# 20 mm VOC spacers bak. Med 20 mm extra spacers och 30 mm spacers fram
# vita 18" Mirzam med 235-40/18"
# Silver 18" Mirzam med 235-40/18" Bridgestone RE 540 "R-däck"
# Grafit grå 17" Pegasus med 225-45/17" Friktionsdäck
Bromsar:
# Blästrade,Renoverade eller nya broms ok, med Ferodo Sport belägg och Super blue race bromsvätska
Interiör / Inredning
# "No name" Sportstolar. Samtliga extra mätare är inkopplade och till och med instrument belysningen fungerar över allt.
# Aluminiumbur
# C-lås
Bilstereo
# CD Och Pioneer dörr högtalare
Exteriör / Styling
#Vinge
# Sidorutorna är enligt uppgift gröntonade orginal på "sverige specade" 242:or(ock kanske andra 240:is oxså). Men denna bil har lämnats in hos en glas mästare som har specialgjort laminerade sidorutor i bronstonat glas istället får dom gröntonade.
# 8000K Bi-Xenonlampor
#Vita blinkers runt om.
# Helvita bakljus
# Omlackad 1991
# Turbo look med mattsvarta lister mm.
Framtidsplaner
# Korta tvärstaget på bakaxeln så att hjulen sitter centrerat i bakre hjulhusen efter fjädersänkningen.(KLART!)
# Spacers(Klart!)
# Valet av fälgar ligger mellan vita 18" Mirzam (C70II). (KLART!)
# Br.filter, Öppet JR-Filter, Vevhusvent, Tändstift, (Klart!)
# 3.31, Aussie-locker (diffbroms) KLART!
# BMW M50B25 motor med Garret turbo. skall monteras
# Turbo+ICQ(Turbo inköpt men skall monteras)
# VEMS Eftermarknads sprut (Skall beställas)
# 16” Isdäck (Klart!)
# Ev. Ett nytt dörrblad vä.fram(Svatsade det befintliga)
# Ekonomiplåt ovan vä. Balja.Eller ta bort baljorna helt(KLART!)
# Svetsa i en bit plåt i vä.tröskel(Tröskel klart! Plåt ill vä.balja beställt)(KLART!)
# Ev. Huv+baklucka i kolfiber
# Sportstolar+4-6P bälten(Klart!)
# Störtbur?(Klart)
# Lägga i stenskott i vindrutan (Klartt 110322)
Historik:
Utgångs bilen är en 242 DL-84 med 76:ans papper.
Bilen byggdes om till VOC (Volvo Orginal Cup) åt en kund hos en verkstad i Skåne mellan 1991-92.
När bilen nästan var färdig byggd hoppade kunden av. Och verkstaden bestämde sig för att bygga färdigt bilen med full VOC Spec. Men gat regga den istället. Så bilen är (vad jag vet??) aldrig tävlad med?
Bilen är reggad med 205-55/16" däck/hjul och 130hkr:s motor
Jag har försökt att lägga in bilder men inte lyckats. E inte så "haj" på datorer. Det står att bilderna ej är godkända eller för stora. Vad gör jag för fel?
MVH Jocke Stensvik
x-iting cars Uddevalla
Motor:
För närvarande en B23E VOC. Men en M50B25 med 528 Topp lättat M20 svänghjul, och Super chip är inhandlad. Samt en Garret T04E ,Turbogrenrör, 3,5mm MLS Packning, Mer prylar kommer inhandlas allt eftersom.
Motorelektronik:
VEM Eftermarknads sprut skall inhandlas
Växellåda:
5vxl ZF Ny koppling skall inhandlas. men har inte bestämt vilken ännu?
Kraftöverföring:
# Främre kardan från en Volvo 740/940 Med M47 låda. 940 Stödlager, 1031 bakaxel med ny Aussi locker diff, samt watlink och 4-link
Chassi:
# R-Sport stötisar fram. R-sport sänk fjädrar som är kapade ett varv.
# G&M Gasdämpare och 40 mm sänkfjädrar bak
# Ambulans stag under och i motorrum.
# Fjäderbens stag från SAM.
Fälgar, däck
# 16" Hydra fälgar följde med i köpet. På dom skall 16" Isdäck monteras.
# 20 mm VOC spacers bak. Med 20 mm extra spacers och 30 mm spacers fram
# vita 18" Mirzam med 235-40/18"
# Silver 18" Mirzam med 235-40/18" Bridgestone RE 540 "R-däck"
# Grafit grå 17" Pegasus med 225-45/17" Friktionsdäck
Bromsar:
# Blästrade,Renoverade eller nya broms ok, med Ferodo Sport belägg och Super blue race bromsvätska
Interiör / Inredning
# "No name" Sportstolar. Samtliga extra mätare är inkopplade och till och med instrument belysningen fungerar över allt.
# Aluminiumbur
# C-lås
Bilstereo
# CD Och Pioneer dörr högtalare
Exteriör / Styling
#Vinge
# Sidorutorna är enligt uppgift gröntonade orginal på "sverige specade" 242:or(ock kanske andra 240:is oxså). Men denna bil har lämnats in hos en glas mästare som har specialgjort laminerade sidorutor i bronstonat glas istället får dom gröntonade.
# 8000K Bi-Xenonlampor
#Vita blinkers runt om.
# Helvita bakljus
# Omlackad 1991
# Turbo look med mattsvarta lister mm.
Framtidsplaner
# Korta tvärstaget på bakaxeln så att hjulen sitter centrerat i bakre hjulhusen efter fjädersänkningen.(KLART!)
# Spacers(Klart!)
# Valet av fälgar ligger mellan vita 18" Mirzam (C70II). (KLART!)
# Br.filter, Öppet JR-Filter, Vevhusvent, Tändstift, (Klart!)
# 3.31, Aussie-locker (diffbroms) KLART!
# BMW M50B25 motor med Garret turbo. skall monteras
# Turbo+ICQ(Turbo inköpt men skall monteras)
# VEMS Eftermarknads sprut (Skall beställas)
# 16” Isdäck (Klart!)
# Ev. Ett nytt dörrblad vä.fram(Svatsade det befintliga)
# Ekonomiplåt ovan vä. Balja.Eller ta bort baljorna helt(KLART!)
# Svetsa i en bit plåt i vä.tröskel(Tröskel klart! Plåt ill vä.balja beställt)(KLART!)
# Ev. Huv+baklucka i kolfiber
# Sportstolar+4-6P bälten(Klart!)
# Störtbur?(Klart)
# Lägga i stenskott i vindrutan (Klartt 110322)
Historik:
Utgångs bilen är en 242 DL-84 med 76:ans papper.
Bilen byggdes om till VOC (Volvo Orginal Cup) åt en kund hos en verkstad i Skåne mellan 1991-92.
När bilen nästan var färdig byggd hoppade kunden av. Och verkstaden bestämde sig för att bygga färdigt bilen med full VOC Spec. Men gat regga den istället. Så bilen är (vad jag vet??) aldrig tävlad med?
Bilen är reggad med 205-55/16" däck/hjul och 130hkr:s motor
Jag har försökt att lägga in bilder men inte lyckats. E inte så "haj" på datorer. Det står att bilderna ej är godkända eller för stora. Vad gör jag för fel?
MVH Jocke Stensvik
x-iting cars Uddevalla