Gottfrids Volvo 240 -89 M50 bygge. Turbobygge påbörjat.
Posted: 06 Oct 2011, 18:49
Tänkte starta en projekttråd om mitt motorbygge till min gamla 240 som jag haft ståendes i garaget och samlat damm i allt för många år nu.
Får väl också passa på att presentera mig då detta är mitt första inlägg på PPF.
Jimmy heter jag och bor i sköna Karlstad där solen alltid skiner
Är fyllda 30 år nu och känner väl att det är dags nu om jag någonsin ska få uppleva hur det är att ha en häftig turbobil i sin ägo.
Har hängt här på ppf nån månad och försökt dammsuga trådar och snappa upp information om M50 och turbokonvertering.
Detta blir min första projekttråd någonsin och även min första turbokonvertering, så det är även anledningen till att jag startar en tråd då ja känner att jag säkert kommer behöva lite hjälp med en del frågor som kommer dyka upp och även kritik bra som dålig.
Jag varken skiter pengar eller är ingenjör så dumma frågor kommer komma och det kommer heller inte bli några fantasier om 8-900hk monster.
Jag ska dock försöka bygga så seriöst och hållbart jag kan med dom medlen jag har.
Jag ser hellre att det tar tid och blir ordentligt gjort än slänger ihop nåt halvdant som rasar efter en vecka.
Iaf, tillbaka till bilen.
Ja köpte bilen år 2000 för 25.000 svenska riksdaler på en bilfirma här i karlstad med pengar som jag tjänat ihop på mitt allra första jobb efter gymnasiet.
Den var då en helt original gubbig röd Volvo 244 GLT av årsmodell -89.
Den hade gått som andra bil i en familj nästan hela sitt liv och hade cirka 6000 mil på mätaren då.
Ja köpte den 19 år gammal och använde den flitigt under dom första åren med körkort. Första året avverkade jag cirka 4000 mil med bilstackaren. (Bensinen var mycket billigare då )
Den har i dagens läge gått strax över 15.000 mil om ja inte missminner mig.
Genom åren har bilen fått stå ut med en hel del hemska faser av diverse tvivelaktig styling som det lätt blir med en första bil när man precis tagit körkort och knappt några pengar har.
Som tur är för er skull så finns det inte allt för mycket kort under denna tiden på bilen så jag besparar er den plågan. (Det räcker med att Karlstads invånare fick stå ut med det hela under flera års tid)
År 2004 tog ja dock tag i saken och rensade bort allt sånt tjafs på bilen och la en dyr skiftande lack på bilen och köpte ett riktigt kjolpaket och fälgar till den.
Och så har den i princip sett ut sedan dess.
Har iofs planer nu när man blivit lite äldre att skippa kjolpaketet och hänga på originalstötfångare igen, men vi får se.
Så här ser bilen ut nu iaf bortsett från dom groteska dubbla avgaspiporna bak som nu är dolda ist.
Körde med den tills 2006 sen fick den stå i garaget i väntan på ett motorbygge. Jag hade dock inte bestämt mig för vad ännu.
Köpte mig en B230FK som ja började renovera och samla delar till, men kände aldrig att jag riktigt ville ha en tråkig 4 cyl turbo.
Så projektet las ner och bilen har blivit ståendes genom åren medans ja försökt finna motivation och bestämma mig för en lämplig motor att bygga på.
I början av 2011 köpte jag mig en BMW 540 touring -94 som ja skrotade ner i molekyler och hade fram tills i våras haft planerna på ett V8 bygge.
Men sen hittade jag denna sidan av en slump och skrotade istället ideén med V8.
Har nu bestämt mig för att det ska bli M50 motor med turbo då ja fullkomligt avgudar ljudet från en turboladdad 6:a.
Fick en M52B28 med havererad vattenpump och blockpackning gratis av en kompis och eftersom gratis är gott så kan man ju lika gärna spinna vidare på den utstakade banan.
Har i dagens läge rivit isär M52:an, och lämnat iväg toppen för provtryckning och planing för att se om den är duglig att byggas på.
Veven ska ju naturligtvis lämnas iväg och kollas upp den med men väntar först på besked om M52 toppen är sprickfri och duglig att användas som sagt.
Köpte mig även en donatorbil igår. Det blev en E34 525 -92 med Vanos motor som gått 33.000 mil.
En del tänker säkert, Hallå! stop och belägg. En -92 med vanos?
Ja faktiskt, den har det då det är en sen 92:a.
Letade först efter en bil utan vanos då jag läst att det är lite krångligt att mappa bilen med vanos.
Men sedan läste jag på nåt annat ställe att man får ett bättre register och tidigare spool up med vanos så jag bestämde mig då för att vanos får det bli.
Denna bilen ska nu slaktas på dom drivlinan.
Har tänkt försöka hinna med och lyfta ur motorn till helgen nu. Sen är det väl bara att börja riva i grejerna.
Tanken är att stoppa ner motor och låda och försöka få bilen regbesiktigad med BMW motorn så den iaf är laglig så långt.
Problemet är väl att bilen är en -89, men har ändå fått det halvt om halvt bekräftat att det ska vara möjligt att få den igenom trots allt.
I värsta fall finns ju originalmotorn kvar och ja får stå ut med att lyfta motorn en gång om året tills bilen blir skattebefriad år 2019
Får väl också passa på att presentera mig då detta är mitt första inlägg på PPF.
Jimmy heter jag och bor i sköna Karlstad där solen alltid skiner
Är fyllda 30 år nu och känner väl att det är dags nu om jag någonsin ska få uppleva hur det är att ha en häftig turbobil i sin ägo.
Har hängt här på ppf nån månad och försökt dammsuga trådar och snappa upp information om M50 och turbokonvertering.
Detta blir min första projekttråd någonsin och även min första turbokonvertering, så det är även anledningen till att jag startar en tråd då ja känner att jag säkert kommer behöva lite hjälp med en del frågor som kommer dyka upp och även kritik bra som dålig.
Jag varken skiter pengar eller är ingenjör så dumma frågor kommer komma och det kommer heller inte bli några fantasier om 8-900hk monster.
Jag ska dock försöka bygga så seriöst och hållbart jag kan med dom medlen jag har.
Jag ser hellre att det tar tid och blir ordentligt gjort än slänger ihop nåt halvdant som rasar efter en vecka.
Iaf, tillbaka till bilen.
Ja köpte bilen år 2000 för 25.000 svenska riksdaler på en bilfirma här i karlstad med pengar som jag tjänat ihop på mitt allra första jobb efter gymnasiet.
Den var då en helt original gubbig röd Volvo 244 GLT av årsmodell -89.
Den hade gått som andra bil i en familj nästan hela sitt liv och hade cirka 6000 mil på mätaren då.
Ja köpte den 19 år gammal och använde den flitigt under dom första åren med körkort. Första året avverkade jag cirka 4000 mil med bilstackaren. (Bensinen var mycket billigare då )
Den har i dagens läge gått strax över 15.000 mil om ja inte missminner mig.
Genom åren har bilen fått stå ut med en hel del hemska faser av diverse tvivelaktig styling som det lätt blir med en första bil när man precis tagit körkort och knappt några pengar har.
Som tur är för er skull så finns det inte allt för mycket kort under denna tiden på bilen så jag besparar er den plågan. (Det räcker med att Karlstads invånare fick stå ut med det hela under flera års tid)
År 2004 tog ja dock tag i saken och rensade bort allt sånt tjafs på bilen och la en dyr skiftande lack på bilen och köpte ett riktigt kjolpaket och fälgar till den.
Och så har den i princip sett ut sedan dess.
Har iofs planer nu när man blivit lite äldre att skippa kjolpaketet och hänga på originalstötfångare igen, men vi får se.
Så här ser bilen ut nu iaf bortsett från dom groteska dubbla avgaspiporna bak som nu är dolda ist.
Körde med den tills 2006 sen fick den stå i garaget i väntan på ett motorbygge. Jag hade dock inte bestämt mig för vad ännu.
Köpte mig en B230FK som ja började renovera och samla delar till, men kände aldrig att jag riktigt ville ha en tråkig 4 cyl turbo.
Så projektet las ner och bilen har blivit ståendes genom åren medans ja försökt finna motivation och bestämma mig för en lämplig motor att bygga på.
I början av 2011 köpte jag mig en BMW 540 touring -94 som ja skrotade ner i molekyler och hade fram tills i våras haft planerna på ett V8 bygge.
Men sen hittade jag denna sidan av en slump och skrotade istället ideén med V8.
Har nu bestämt mig för att det ska bli M50 motor med turbo då ja fullkomligt avgudar ljudet från en turboladdad 6:a.
Fick en M52B28 med havererad vattenpump och blockpackning gratis av en kompis och eftersom gratis är gott så kan man ju lika gärna spinna vidare på den utstakade banan.
Har i dagens läge rivit isär M52:an, och lämnat iväg toppen för provtryckning och planing för att se om den är duglig att byggas på.
Veven ska ju naturligtvis lämnas iväg och kollas upp den med men väntar först på besked om M52 toppen är sprickfri och duglig att användas som sagt.
Köpte mig även en donatorbil igår. Det blev en E34 525 -92 med Vanos motor som gått 33.000 mil.
En del tänker säkert, Hallå! stop och belägg. En -92 med vanos?
Ja faktiskt, den har det då det är en sen 92:a.
Letade först efter en bil utan vanos då jag läst att det är lite krångligt att mappa bilen med vanos.
Men sedan läste jag på nåt annat ställe att man får ett bättre register och tidigare spool up med vanos så jag bestämde mig då för att vanos får det bli.
Denna bilen ska nu slaktas på dom drivlinan.
Har tänkt försöka hinna med och lyfta ur motorn till helgen nu. Sen är det väl bara att börja riva i grejerna.
Tanken är att stoppa ner motor och låda och försöka få bilen regbesiktigad med BMW motorn så den iaf är laglig så långt.
Problemet är väl att bilen är en -89, men har ändå fått det halvt om halvt bekräftat att det ska vara möjligt att få den igenom trots allt.
I värsta fall finns ju originalmotorn kvar och ja får stå ut med att lyfta motorn en gång om året tills bilen blir skattebefriad år 2019