Hjälp med värdering av E30 Turbo
Posted: 03 Oct 2011, 20:41
Har funderingar på att eventuellt sälja E30in och bygga på nåt nytt men har
lite problem med att värdera bilen... Vad brukar man kunna få för liknande bilar?
Bilen har gått ca 150mil sen renovering/turbo bygget och är en Diamantsvart E30 325 -87a i hyffsat bra skick för sin ålder.
Mörk inredning med M ratt och lilla M vingen och AC Schnitzer sportpedaler och
Z3 växelspak för lite kortare lägen.
M20B27:
Toppdeckat och oringat
Honad
Svarvade kolvar
Nya ringar
Nya lager och ny oljepump från diesel
Nya packningar och packboxar i hela motorn
Svetsad topp med putsade förbränningsrum och inslipade ventiler
Ny kamrem, spännare och vattenpump
Hemma snickrat grenrör (rosfritt och lindat)
Super T70 turbo
PPF race termostat till kylvattnet
Borttagen termostat i oljefilteradapter för kylning hela tiden
16 raders oljekyl
Ställbar BTR
Forge dump
Extern WG 50mm
Intercooler 600x300x76
3" Tryckrör
3" Avgas från Turbo med 1st 3" dämpare
420cc spridare
Deatschwerks soppapump
3" LMM
Chip från Fekzen anpassat för denna setup
Sachs 618 tryckplatta och org lamell som gått ca 10 mil (medföljer en 4 puckad sinter)
Nytt urtrampningslager och pilotlager
Svetsad diff (medföljer en extra som också är svetsad)
Alla delar till motorn som packningar, kolvringar, lager, oljepump, vattenpump,
kamrems sats och även soppapumpen är köpt på PPF
Övrigt om bilen:
Millway fjädrar
Bilstein dämpare
Fjäderbenstag bak
Delrin Silent bussningar
35mm spacers som används till R däcken (Manton Racing)
Cup speglar
Tonade rutor
Sparco stolar fram (förarstolen på orginal underrede)
Stor varvräknare med shiftlight
Mätare för laddtryck, oljetryck och oljetemp (tyvärr inte inkopplat än)
Bilen är skattad och besiktad till 2011-12-31
Det mesta ska finnas för att återställa bilen till orginal för besiktning som
orginal framstolar,LMM,spridare m.m
Två uppsättningar däck till bilen:
1: Svarta BBS fälgar med Toyo Proxes R888 GG 195/50/15 med ca 4mm mönster kvar
2: Svarta BBS fälgar med Continental 195/50/15 Ca 6mm kvar
Har lagt ner ca 37 000 kr på delar och motorjobb m.m till bygget.
Finns kvitton på det mesta!
Bara att åka med bilen eller montera riktigt sprut och plocka mer effekt! Laddar just nu nästan 1bar
och den går riktigt fint.
Blev en hel del text men tänkte att det var lika bra att skriva allt jag kom på...
lite problem med att värdera bilen... Vad brukar man kunna få för liknande bilar?
Bilen har gått ca 150mil sen renovering/turbo bygget och är en Diamantsvart E30 325 -87a i hyffsat bra skick för sin ålder.
Mörk inredning med M ratt och lilla M vingen och AC Schnitzer sportpedaler och
Z3 växelspak för lite kortare lägen.
M20B27:
Toppdeckat och oringat
Honad
Svarvade kolvar
Nya ringar
Nya lager och ny oljepump från diesel
Nya packningar och packboxar i hela motorn
Svetsad topp med putsade förbränningsrum och inslipade ventiler
Ny kamrem, spännare och vattenpump
Hemma snickrat grenrör (rosfritt och lindat)
Super T70 turbo
PPF race termostat till kylvattnet
Borttagen termostat i oljefilteradapter för kylning hela tiden
16 raders oljekyl
Ställbar BTR
Forge dump
Extern WG 50mm
Intercooler 600x300x76
3" Tryckrör
3" Avgas från Turbo med 1st 3" dämpare
420cc spridare
Deatschwerks soppapump
3" LMM
Chip från Fekzen anpassat för denna setup
Sachs 618 tryckplatta och org lamell som gått ca 10 mil (medföljer en 4 puckad sinter)
Nytt urtrampningslager och pilotlager
Svetsad diff (medföljer en extra som också är svetsad)
Alla delar till motorn som packningar, kolvringar, lager, oljepump, vattenpump,
kamrems sats och även soppapumpen är köpt på PPF
Övrigt om bilen:
Millway fjädrar
Bilstein dämpare
Fjäderbenstag bak
Delrin Silent bussningar
35mm spacers som används till R däcken (Manton Racing)
Cup speglar
Tonade rutor
Sparco stolar fram (förarstolen på orginal underrede)
Stor varvräknare med shiftlight
Mätare för laddtryck, oljetryck och oljetemp (tyvärr inte inkopplat än)
Bilen är skattad och besiktad till 2011-12-31
Det mesta ska finnas för att återställa bilen till orginal för besiktning som
orginal framstolar,LMM,spridare m.m
Två uppsättningar däck till bilen:
1: Svarta BBS fälgar med Toyo Proxes R888 GG 195/50/15 med ca 4mm mönster kvar
2: Svarta BBS fälgar med Continental 195/50/15 Ca 6mm kvar
Har lagt ner ca 37 000 kr på delar och motorjobb m.m till bygget.
Finns kvitton på det mesta!
Bara att åka med bilen eller montera riktigt sprut och plocka mer effekt! Laddar just nu nästan 1bar
och den går riktigt fint.
Blev en hel del text men tänkte att det var lika bra att skriva allt jag kom på...