Page 1 of 1
fjäderben +allt från e36 i e30?
Posted: 03 Oct 2011, 10:59
by Thörn
Funderar på 5bult fram och vad är det som blir galet om man tar alltihop från e36 och sätter i en e30?
Kompletta fjäderben med bromsar ok och nav och länkarmar.
Läste något om att e46 passade bättre? kan man kanske då bara ta rubbet från en e46a så får man lite fetare bromsar etc på köpet?
Re: fjäderben +allt från e36 i e30?
Posted: 03 Oct 2011, 15:26
by ButterflyRacing
Det du förlorar är möjligheten att fixa snabbare styrning med e36 styrväxel.
Hjulen hamnar även lite fel i hjulhusen.
Re: fjäderben +allt från e36 i e30?
Posted: 03 Oct 2011, 17:30
by Andy_b
samt fjäderbenen på e36 står mycket rakare upp en e30
(caster??????)
jag vet inte om det är så bra att flytta över så då det borde bli fel i nån led någon stans
men det är vad jag TROR
Re: fjäderben +allt från e36 i e30?
Posted: 03 Oct 2011, 19:11
by ButterflyRacing
Andy_b wrote:samt fjäderbenen på e36 står mycket rakare upp en e30
(caster??????)
jag vet inte om det är så bra att flytta över så då det borde bli fel i nån led någon stans
men det är vad jag TROR
Nja....Att själva stötdämpar-röret står mer upprätt har ingen betydelse. Det är linjen från toppmagringen genom kulbulten som räknas.
Däremot har e30-benet ett försprång.....dvs. att axeltappen sitter framför ovan nämda linje.
Om det är bra eller ej, är väl en smaksak. Jag gillar det.
Re: fjäderben +allt från e36 i e30?
Posted: 04 Oct 2011, 19:31
by Andy_b
Okey
bra att vi har nån som vet hur saker funkar här
var bara en tanke från min sida
Re: fjäderben +allt från e36 i e30?
Posted: 05 Oct 2011, 12:48
by just_mee84
Jag körde med e36 fjäderben i min e30, fick monteras med exentriska bussningar samt flyttade bakre länkarmsfästen. Var helt hysterisk att köra samt väldigt dålig svängradie, hjulen tog i här och där. Byte till orginal istället fungerade bättre enligt mig
Re: fjäderben +allt från e36 i e30?
Posted: 05 Oct 2011, 14:24
by ButterflyRacing
just_mee84 wrote:Jag körde med e36 fjäderben i min e30, fick monteras med exentriska bussningar samt flyttade bakre länkarmsfästen. Var helt hysterisk att köra samt väldigt dålig svängradie, hjulen tog i här och där. Byte till orginal istället fungerade bättre enligt mig
Precis. Det finns inga geometriska fördelar hos e36-framvagnen.
Däremot blir det enklare med bromsar. Men det går ju att lösa med e30-bem oxå.
Det jag skulle vilja se, är en e36 med e30-ben.
Roligare geometri....och smabbare styrning.
Re: fjäderben +allt från e36 i e30?
Posted: 05 Oct 2011, 15:39
by Thörn
ok, verkar inte så lovande med e36 mao, hur är det då med rubbet från e46?
läst lite på US e30 sidor om det.
Tror det var någon som hade e46ben med e36 länkarm och excentrisks bussning. kan det var något?
vill helst undvika adapterplattor till bromsok osv utan köra på orginal.
Re: fjäderben +allt från e36 i e30?
Posted: 05 Oct 2011, 16:39
by ButterflyRacing
Thörn wrote:ok, verkar inte så lovande med e36 mao, hur är det då med rubbet från e46?
läst lite på US e30 sidor om det.
Tror det var någon som hade e46ben med e36 länkarm och excentrisks bussning. kan det var något?
vill helst undvika adapterplattor till bromsok osv utan köra på orginal.
Nu ska man ju inte lyssna på vad amerikaner säger om väghållning.
Och geometriskt och styrmessigt lär det ju inte bli någon skillnad mot e36.
Varför är du imot ad-plattor till oken ?
Re: fjäderben +allt från e36 i e30?
Posted: 05 Oct 2011, 17:56
by Thörn
ButterflyRacing wrote:Varför är du imot ad-plattor till oken ?
främst för SBP troligen ogillar det om de ser det, lättare att spana in att det inte är orginal oken på.
Re: fjäderben +allt från e36 i e30?
Posted: 05 Oct 2011, 18:40
by Ronnie AVR
Jag skulle fixa sk 5 "bultshylsor" om jag var dig. nav från e36 komplett med hjullager. Abs ryker samt lite små fix få de lira så som borra om skivan mm. Nu ha jag m3 bromsar fram från e36 med ok adaptrar fån Zak här på forumet.
Re: fjäderben +allt från e36 i e30?
Posted: 30 Oct 2011, 21:24
by bmw-slangen
Försöker få lite mer klarhet i detta med fjäderben från E36/E46 i en E30.
just_mee84 har ju faktiskt gjort E36 operationen, kan du fylla i lite mer detaljer exakt vilka komponenter du använde? När du säger "hysterisk" - vad exakt menar du då? Det kan ju tolkas som både positivt eller negativt! Antar dock det har negativa undertoner...
Även ButterflyRacing verkar ha provat på lite.
Är det någon som har mer input i detta ämne? Siffror, mätningar, testresultat?
Detta är de recept jag sett fara omkring på nätet... Är det någon som provat på några av dessa recept? Eftersom syftet är banracing så är faktorer som svängradie, tungstyrdhet och liknande inte viktiga.
E36
- E36 fjäderben
- E36 M3 3.2 bärarmar
- E36 non-M3 spindel
- excentrisk bärarmsbussning
E46
- E46 fjäderben
- E46 M Sport2 Chassi länkarmar
- E46 non-M3 spindel
- E46 M3 bärarmsbussning
Angående caster, så ska vi som sagt skilja mellan lutningen på fjäderbenet och den faktiskta castervinkeln (lutningen på fjäderbenet är ganska ointressant - det är det slutgiltliga castervinkeln som är intressant).
Nu är castervinkeln inte den enda parametern i en framvagn, tyvärr finns det massor fler och många hänger ihop..
Iallafall så började jag försöka gräva fram lite värden på castervinkeln och här är vad jag hittat hitintills (alla värden gäller med bilen i normalläge dvs fulltankad, 2x68 kg fram, 68 kg bak och 21 kg i bagaget)... Tecknet " betyder grader...
E30 (318i,320i/323i) = 8" 56' +- 30' (Källa : BMW Instruktionsbok)
E36 (318i/325i) = 3" 41' +- 30+' (vid 10" rattutslag) (Källa : Bentley)
E36 (318i/325i Sport Suspension) = 3" 50' +- 30+' (vid 10" rattutslag) (Källa : Bentley)
E36 (M3 3.0) = 6" 38' +- 30+' (vid 10" rattutslag) (Källa : Bentley)
E36 (M3 3.2) = 9" 35' +- 30+' (vid 10" rattutslag) (Källa : Bentley)
E46 (Standard Chassi) = 5" 26' +- 30+' (vid 10" rattutslag) (Källa : BMW TIS)
E46 (Sänkt Sport Chassi) = 5" 36' +- 30+' (vid 10" rattutslag) (Källa : BMW TIS)
Som man ser så är det stora skillnader i caster även på standardmodeller. Exempelvis har de flesta E36 modeller en ganska liten castervinkel.
Men bara för att man plockar delar från en modell betyder ju inte att man får dess vinklar och geometri på sin E30.
Re: fjäderben +allt från e36 i e30?
Posted: 14 Nov 2011, 01:23
by bmw-slangen
just_mee84 : Du hade provat med E36 delar, skulle du kunna förtydliga lite vilka delar du använde? Gjorde du någon framvagnsmätning?
Baserat på andras experiment ligger det till såhär. För att få en korrekt framvagn skall man använda följande komponenter
E36 M3 3.0/3.2 fjäderben
E30 fjädrar + topplagringar
E36 M3 3.2 lower control arms
E36 M3 3.2 spindlar
Excentrisk control arm bushing (E30 M3 eller jämförbar eftermarknadsprodukt)
Det är framförallt lower control arm som måste vara från E36 M3 3.2 som gör en stor skillnad. Spindlarna och bussningarna är också nödvändiga. Fjäderbenen tror jag inte behöver vara M3, men fördelen med dessa är att vanliga E30 fjädrar och topplagringar passar rakt av och att fästet för krängningshämmaren finns där.
Med ovanstående setup skall du få en framvagn med hjulet korrekt placerat i hjulhuset och följande värden på framvagnen
Re: fjäderben +allt från e36 i e30?
Posted: 15 Nov 2011, 11:19
by ButterflyRacing
bmw-slangen wrote:
E30 (318i,320i/323i) = 8" 56' +- 30' (Källa : BMW Instruktionsbok)
E36 (318i/325i) = 3" 41' +- 30+' (vid 10" rattutslag) (Källa : Bentley)
E36 (318i/325i Sport Suspension) = 3" 50' +- 30+' (vid 10" rattutslag) (Källa : Bentley)
E36 (M3 3.0) = 6" 38' +- 30+' (vid 10" rattutslag) (Källa : Bentley)
E36 (M3 3.2) = 9" 35' +- 30+' (vid 10" rattutslag) (Källa : Bentley)
E46 (Standard Chassi) = 5" 26' +- 30+' (vid 10" rattutslag) (Källa : BMW TIS)
E46 (Sänkt Sport Chassi) = 5" 36' +- 30+' (vid 10" rattutslag) (Källa : BMW TIS)
Det här är intresant.
Men det säger inte så mycket om man inte vet vilken vinkel det är mellan fjäderbenets infästningspunkter och hjulaxel.
Denna vinkel kallas bla. kpi ....... men för att värdet ska vara användbart, måste man veta om den är mätt inkl. eller exkl. camber.
Det är vinkeln utan inblandning av camber som är användbar. Jag vill kalla denna vinkel för spindeltappslutning, för att markera vad det handlar om
Hur mycket caster man vill ha, beror på hur stor denna lutning är i spindeln.