Page 1 of 2

M50 Vanos Turbo skjuter olja när den blir varm

Posted: 27 Sep 2011, 10:15
by Eriik023
Tjena!

Nu har jag fått problem med turbo bilen som jag vill få ordning på innan vintern :/

Det hela började med att det kom olje dimma runt hela ventilkåpan när jag varit ute och full last mappat bilen hade lite halv kasst oljetryck ca 3bar.
Men när jag väntade på en ny ventilkåps packning så provtryckte jag hela trycksystemet med ca 1bar utan ventilkåpan på, för att se att allt var tätt, det bubblade bra mycket i oljetråget då.

Jag fick nu högre oljetryck ca 5bar när jag bytt packningen, men då började den efter ett tag när den blivit varm att bolma olja ur avgasröret istället, när jag öppnade huven var hela motor utrymmet dränk i olja och turbon var blöt runt hela lagerhuset (mellan avgas och insugs delarna på turbon). jag såg också att det ångade olja ifrån oljereturs kopplingen på turbon.

Jag har haft oljereturen ner i olje pluggen, ca 8mm hål i pluggen, det sitter original 12mm hål i turbons oljeutlopp.
Är det den lilla diametern i returen som gjort att det blivit övertryck i turbons lager och sen gjort så att det läckt olja i avgaserna?
(Bilen bolmade rejält, man såg knappt bakåt, men bilen gick som den skulle i motorn)

Eller är det kolvringarna som är slut så kompressionen går ner i vevhuset och ger övertryck där? (eftersom den inte läckte olja ur turbon när jag hade dålig ventilkåpspackning)
eller kan det vara nått helt annat som spökar?

Har inte kunnat gjort kompressions test på cylindrarna då jag lämnat iväg oljetråget på svetsning, ska göra det så fort jag får hem det och kan fylla med olja!

Tacksam för alla svar :D

Re: M50 Vanos Turbo skjuter olja när den blir varm

Posted: 27 Sep 2011, 10:21
by cerveza
Högre oljetryck när du bytade ventilkåpspackningen?

Du kan inte ha oljereturen så som du har det. Varför kan du inte göra komptest bara för du skickat iväg tråget?

Re: M50 Vanos Turbo skjuter olja när den blir varm

Posted: 27 Sep 2011, 10:23
by Daniel86
Låter ju som det är vevhuskompretion som heter duga, kolvringar eller ringlandet på en kolv.. testa och gör kompprov du.

Re: M50 Vanos Turbo skjuter olja när den blir varm

Posted: 27 Sep 2011, 10:24
by nicke.t
oljereturen är ju i minsta laget allafall, sen är de väll bäst å ha returen på sidan av tråget de är ju inge tryck i returen.

Re: M50 Vanos Turbo skjuter olja när den blir varm

Posted: 27 Sep 2011, 10:39
by Eriik023
Jag pratade med en kille som körde oljereturen där och det fungerade för honom, men har lämnat tråget till en som ska tigga dit ett 22mm rör i tråget åt mig.

Vill inte göra kompressions test nu för det känns dumt att köra runt motorn på starten utan nån olja som smörjer lagrerna :/

Man kan inte ha sönder nått när man provtrycker utan ventilkåpan på? det känns på nått sätt som att det är det som har påverkat oljetrycket, det sitter ingen ventil eller något i pumpen som man kan trycka fel?

Kanon med så snabba svar :)

Re: M50 Vanos Turbo skjuter olja när den blir varm

Posted: 27 Sep 2011, 10:44
by Daniel86
En tanke bara, du hade inte för mycket olja i tråget?

Min börja trycka åt alla håll å kanter när det hade gått ner för mycket e85 i oljan så nivån vart för hög.

Re: M50 Vanos Turbo skjuter olja när den blir varm

Posted: 27 Sep 2011, 10:54
by Eriik023
Nej jag kollade oljan direkt då för jag var rädd att den skulle vara slut, men den låg på en bra nivå.

Jag kan ju också säga att bilen var svårstartad då när jag hade kört med den och den börjat ryka, fick låta den stå och kyla av sig sen startade den direkt :?

Re: M50 Vanos Turbo skjuter olja när den blir varm

Posted: 27 Sep 2011, 20:55
by JErngren
iomed att den är svårstartad så säger även jag, gör komptest

Re: M50 Vanos Turbo skjuter olja när den blir varm

Posted: 27 Sep 2011, 21:36
by mbfidde
som cervesa skrev så kan du ju inte ha returen under oljenivå då blir de ju en jävla massa olja i turbon som inte kan rinna undan och tillslut vill ut nånstans

Re: M50 Vanos Turbo skjuter olja när den blir varm

Posted: 27 Sep 2011, 21:50
by Eriik023
jag har kört 50mil med oljereturen i pluggen och genomskinlig slang i början för att se nivån och det har fungerat bra ända tills mitt oljetryck blev det tredubbla nu, då börja det skjuta olja åt alla håll, det funkar om man har lång slang och toppmonterad turbo, men det är nog inte det bästa då man får lite motstånd i olje returen, men vi hoppar returen nu för det är åtgärdat :)

Kan man plocka ur kolvarna nedåt om man skruvar ur veven eller är det uppåt som gäller? drygt att sabba nya topp packningen :p

Ökar även oljetrycket om man har kassa kolvringar?

Re: M50 Vanos Turbo skjuter olja när den blir varm

Posted: 28 Sep 2011, 06:05
by Bmw*Alex
Eriik023 wrote:jag har kört 50mil med oljereturen i pluggen och genomskinlig slang i början för att se nivån och det har fungerat bra ända tills mitt oljetryck blev det tredubbla nu, då börja det skjuta olja åt alla håll, det funkar om man har lång slang och toppmonterad turbo, men det är nog inte det bästa då man får lite motstånd i olje returen, men vi hoppar returen nu för det är åtgärdat :)

Kan man plocka ur kolvarna nedåt om man skruvar ur veven eller är det uppåt som gäller? drygt att sabba nya topp packningen :p

Ökar även oljetrycket om man har kassa kolvringar?



Ja du kan plocka ur kolvarna nedåt OM du plockar ur veven :)

mvh

Re: M50 Vanos Turbo skjuter olja när den blir varm

Posted: 28 Sep 2011, 12:02
by markus
Går det verkligen ? Har inte sett en enda motor som det går på. (Har ifs aldrig skruvat med M50) Men även om det går så lär det bli svårt att få dit dom igen...

Re: M50 Vanos Turbo skjuter olja när den blir varm

Posted: 28 Sep 2011, 12:53
by Bmw*Alex
markus wrote:Går det verkligen ? Har inte sett en enda motor som det går på. (Har ifs aldrig skruvat med M50) Men även om det går så lär det bli svårt att få dit dom igen...



tankevurpa förlåt mig de går inte :roll:

mvh

Re: M50 Vanos Turbo skjuter olja när den blir varm

Posted: 28 Sep 2011, 13:58
by e30mattias
mbfidde wrote:som cervesa skrev så kan du ju inte ha returen under oljenivå då blir de ju en jävla massa olja i turbon som inte kan rinna undan och tillslut vill ut nånstans

nja, håller ej med. finns många original turbo motorer med returen i botten av tråget. Beror på vad du har för turbo, vissa turbon går bra att ha return under nivån. För att det du sa ska ske så skulle oljenivån i tråget måste vara jämns med turbon.. Tänk dig att du har en 20cm hög flaska, monterar en 30cm slang i bottnet av flaskan, håller slangen rakt upp och häller vatten i slangen, får du fyllt slangen? :D

Dock så kräver detta att du har tillräckligt grov slang iaf!

MEN det finns en risk, och det är ifall det blir helt enkelt vakum i slangen, så vad jag förstått slipper och fylla slangen ja, som det som sagt inte får ja.. måste slippa och andas.. Så vet vissa som kör med return i botten av tråget har monterat ett T-kors på slangen riktigt nära turbon, och dragit ventilation till ventilkåpan.. då slipper det och ventilera lite, och sägs fungera fint... Ett Y-kors skulle iof vara knepigare, så inte oljan slipper och tjuva.. Men tror för att ska det hända så har man för klen eller får kort slang..


MVH. Mattias

Re: M50 Vanos Turbo skjuter olja när den blir varm

Posted: 28 Sep 2011, 14:11
by mbfidde
jaja, montera de hur ni vill. jag hade aldrig satt returen under oljenivån iallafall.

för att de ska funka som du säger så får där absolut int bli nåt tryck i vevhuset heller, men jag tvivlar ändå :)

Re: M50 Vanos Turbo skjuter olja när den blir varm

Posted: 30 Sep 2011, 10:12
by JErngren
mbfidde wrote:som cervesa skrev så kan du ju inte ha returen under oljenivå då blir de ju en jävla massa olja i turbon som inte kan rinna undan och tillslut vill ut nånstans



Skoda Octavia RS (1.8l Turbo motorn som även sitter tex i Audi A3 etc.) Sitter Oljereturen längst ner på tråget brevid avtappningspluggen

Re: M50 Vanos Turbo skjuter olja när den blir varm

Posted: 30 Sep 2011, 11:51
by mbfidde
mycket möjligt, dock inget jag hade gjort ändå :)