Page 1 of 1
Coilovers E30
Posted: 25 Sep 2011, 21:03
by mister_tuned
Tjena, mina stötdämpare på min e30 -89 börjar ge upp bak och funderar nu på om man skulle köpa dessa:
http://www.blocket.se/stockholm/Coilove ... ?ca=11&w=3Någon som vet nånting om dessa, vad som behövs göras för att få på dem?
Tack på förhand
Re: Coilovers E30
Posted: 26 Sep 2011, 11:50
by m5micke
Om de är som min K-Sport va så måste du troligen svetsa en hylsa på fjäderbenet i fram. Kvaliten törs jag inte uttala mig om
Re: Coilovers E30
Posted: 26 Sep 2011, 13:30
by micke_
Inget som jag skulle köpa, samma skit som JOM och V-maxx m.fl.
Såhär installeras de fram:
http://www.autovaruste.net/files/pdf/15303/e30.pdf
Re: Coilovers E30
Posted: 26 Sep 2011, 17:46
by mister_tuned
Vad jag har läst verkar ju dom flesta nöjda som har testat dom, bilen kommer ju gå som året-runt bil och tänkte bara då den lite hårdare när man endå måste byta fjädrar, ett plus är ju att dom är justeringsbara vilket jag skulle kunna ha nytta av.
Men har ni nåt annat förslag? det får ju inte vara allt för dyrt..
Sen en annan fråga, passar det här till -89ans modell? Ser ingen skillnad
http://webkat.mekonomen.se/inetkat/defa ... se&hregnr=Artikelnr: 79-005460-1 /plåten bakom vänstra bakhjulet
Re: Coilovers E30
Posted: 26 Sep 2011, 18:32
by Dajb
helt sjukt, det får inte vara för dyrt.. men det är en grej som håller upp hela bilen, det är ganska vitala delar, och dom snålar man på?
snacka om att prioritera fel grejer om man köper det
absolut billigaste jag någonsin skulle åka med är d2,xyz eller k-sport och bara det känns som på gränsen till att man snålar
menar inget illa!
Mvh
Re: Coilovers E30
Posted: 26 Sep 2011, 19:25
by mister_tuned
Dajb wrote:helt sjukt, det får inte vara för dyrt.. men det är en grej som håller upp hela bilen, det är ganska vitala delar, och dom snålar man på?
snacka om att prioritera fel grejer om man köper det
absolut billigaste jag någonsin skulle åka med är d2,xyz eller k-sport och bara det känns som på gränsen till att man snålar
menar inget illa!
Mvh
Beror ju på vad man tänkt ha bilen till, är inte ens 18 ennu + studerande så tänkte att detta skulle vara bra att börja på, känns inte helt rätt att lägga ner 10k på d2 när bilen knappt kostade halva summan och lägger hällre dom pengarna som blir över på en m50b25a istället.
Dom måste ju vara bättre en dom jag har på nu så jag tycker det är ganska bra prioriterat med tanke på att jag åker på dom annars men
Re: Coilovers E30
Posted: 27 Sep 2011, 17:22
by Dajb
mister_tuned wrote:Dajb wrote:helt sjukt, det får inte vara för dyrt.. men det är en grej som håller upp hela bilen, det är ganska vitala delar, och dom snålar man på?
snacka om att prioritera fel grejer om man köper det
absolut billigaste jag någonsin skulle åka med är d2,xyz eller k-sport och bara det känns som på gränsen till att man snålar
menar inget illa!
Mvh
Beror ju på vad man tänkt ha bilen till, är inte ens 18 ennu + studerande så tänkte att detta skulle vara bra att börja på, känns inte helt rätt att lägga ner 10k på d2 när bilen knappt kostade halva summan och lägger hällre dom pengarna som blir över på en m50b25a istället.
Dom måste ju vara bättre en dom jag har på nu så jag tycker det är ganska bra prioriterat med tanke på att jag åker på dom annars men
nej det beror inte på vad man ska ha bilen till, ska man bara köra i motorvägsfart och eventuellt svänga lite så skulle jag aldrig köpa något billigt skräp
om nu du säger att du inte har pengar till tex d2, nöj dig med sänkfjädrar, för då tar du inte bort kvaliten på samma sätt,
även om dina gamla orginal börjar bli sletna så lär dom garanterat hålla högre kvalitet än ett helt kit med coilovers för under 3000kr
du får göra som du vill såklart, men jag hade då aldrig chansat och köpt det, då hade jag antingen gett tusan i att göra något med bilen tills det att jag har pengar, eller köpt orginalprylar med sänkfjädrar
Hur som helst så lycka till
mvh
Re: Coilovers E30
Posted: 27 Sep 2011, 19:08
by mister_tuned
Dajb wrote:mister_tuned wrote:Dajb wrote:helt sjukt, det får inte vara för dyrt.. men det är en grej som håller upp hela bilen, det är ganska vitala delar, och dom snålar man på?
snacka om att prioritera fel grejer om man köper det
absolut billigaste jag någonsin skulle åka med är d2,xyz eller k-sport och bara det känns som på gränsen till att man snålar
menar inget illa!
Mvh
Beror ju på vad man tänkt ha bilen till, är inte ens 18 ennu + studerande så tänkte att detta skulle vara bra att börja på, känns inte helt rätt att lägga ner 10k på d2 när bilen knappt kostade halva summan och lägger hällre dom pengarna som blir över på en m50b25a istället.
Dom måste ju vara bättre en dom jag har på nu så jag tycker det är ganska bra prioriterat med tanke på att jag åker på dom annars men
nej det beror inte på vad man ska ha bilen till, ska man bara köra i motorvägsfart och eventuellt svänga lite så skulle jag aldrig köpa något billigt skräp
om nu du säger att du inte har pengar till tex d2, nöj dig med sänkfjädrar, för då tar du inte bort kvaliten på samma sätt,
även om dina gamla orginal börjar bli sletna så lär dom garanterat hålla högre kvalitet än ett helt kit med coilovers för under 3000kr
du får göra som du vill såklart, men jag hade då aldrig chansat och köpt det, då hade jag antingen gett tusan i att göra något med bilen tills det att jag har pengar, eller köpt orginalprylar med sänkfjädrar
Hur som helst så lycka till
mvh
Har redan sänkfjädrar på den så har ingenting med sänkning att göra, vill bara få den stummare. Men kör nog på original stötarna nu om dom nu går igenom besiktningen så länge..
Men verkar ju inte vara många som testat dessa heller så är väl ingen som kan säga att det är bara skit heller men klart man blir skeptisk till priset
Men finns det någon som kan svara på min andra fråga då?
''Sen en annan fråga, passar det här till -89ans modell? Ser ingen skillnad
http://webkat.mekonomen.se/inetkat/defa ... se&hregnr=
Artikelnr: 79-005460-1 /plåten bakom vänstra bakhjulet''
Re: Coilovers E30
Posted: 27 Sep 2011, 19:55
by PiLlEvAn
att köpa billiga stötdämpare har jag gjort en gång och då pendlade jag och de han gå 150 mil och de var slut
är skapligt roligt att byta stötdämpare
Re: Coilovers E30
Posted: 28 Sep 2011, 20:52
by ^MeTaNoLiC^
PiLlEvAn wrote:att köpa billiga stötdämpare har jag gjort en gång och då pendlade jag och de han gå 150 mil och de var slut
är skapligt roligt att byta stötdämpare
samma här, fast mina håll bara 20 mil eller något.. stötdämpare går inte att snåla på.. antingen köper man bra stötdämpare eller så köper man inga stötdämpare alls..
Re: Coilovers E30
Posted: 30 Sep 2011, 09:14
by bruno_a
Jag kör TA coils på en jetta mk2 med vr6 och det fungerar för vardagskörning, en polare har kört det flera år på sin corrado utan problem. En nackdel är att de känns väldigt gungiga i större gupp, detta är nog inte ok vid hårdare körning. Kan även nämna att jag har aldrig provat några riktiga grejer så har ingen referens.
Re: Coilovers E30
Posted: 30 Sep 2011, 13:07
by mister_tuned
bruno_a wrote:Jag kör TA coils på en jetta mk2 med vr6 och det fungerar för vardagskörning, en polare har kört det flera år på sin corrado utan problem. En nackdel är att de känns väldigt gungiga i större gupp, detta är nog inte ok vid hårdare körning. Kan även nämna att jag har aldrig provat några riktiga grejer så har ingen referens.
Hur var dom om du gämför dom med original? var det stor skillnad?
Re: Coilovers E30
Posted: 30 Sep 2011, 20:19
by ButterflyRacing
Om du redan har fjädrar och är nöjd med höjden....så borde du bara köpa nya stötdämpaer.
Ett par nya dämpare av bra fabrikat är inte så dyra.
Det finns ingen mening med att sätta coliovers på en e30 bak. Infästnigen för dämparna är inte gjorda för att ta hela bilens vikt.
Är man ute efter höj och sänk, finns det lösningar på det med fjädrarna på orginalplats.
Re: Coilovers E30
Posted: 18 Oct 2011, 14:30
by bruno_a
mister_tuned wrote:Hur var dom om du gämför dom med original? var det stor skillnad?
Mja beror på vad du menar, ja det är stor skillnad i höjd då den såg ut som en suv innan. Det är ju klart stötigare, dock inget jag stör mig på förutom att i stora "gupp" så eftergungar den på något konstigt vis (svårt att förklara men tycker den inte borde gunga så mkt). Ang väghållningen så är den ju klart bättre än innan men däcken är ju oxo 10år nyare och 40mm bredare...
Re: Coilovers E30
Posted: 08 Nov 2011, 16:48
by fredde85
Jag har haft jom coils på en av mina bilar o en kompis har de på sin nuvarande o vi upplever dem då inte alls så dåliga som vissa här verka tycka. Visst dem är billiga men livsfarliga eller kass väghållning tycker jag inte alls de är iallafall de är vad jag fått för uppfattning iallafall
Re: Coilovers E30
Posted: 09 Nov 2011, 21:42
by e30 tic
Skal ha nytt til e30'en, hva skal jeg velge, H&R eller KW V2, begge settene har samme pris ca 12000.-
Noen som har testet begge kitene?